Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Välj rätt däck och däckstorlek till din cykel

För den oinitierade kan det här med däckstorlek, typ av däck och märkliga mått kännas som en riktig gummidjungel. Vi ska på ett enkelt sätt reda ut detta med däckstorlekarna, och även ge dig lite tips för både racern, MTB’n och city/standardcykeln!

Däcksdimensioner – mängder av mått, bara ett exakt sådant.

Du har säkert sett en mängd olika mått, siffror och krumelurer på dina däck. Men vad betyder det egentligen?

Idag är det mest exakta måttet ETRTO-måttet, alltså millimetermåttet på däcket. På ett racerdäck står det till exempel 25-622, det indikerar att däcket är 25 millimeter brett och fälgens diameter är 622mm. Just 622mm är idag den fälgdimension som används på alla 28”-cyklar, och även på 29”-mountainbikes.

Redan här blir alltså tum-måtten krångliga. 622mm är alltså både 28 och 29 tum? Struligt värre! Faktum är att det är lika stora fälgar, men det större däcket på mountainbiken gör att det blir 29 tum med däcket inräknat.

Tum-måtten är inte lika exakta, och framförallt på äldre cyklar kan detta ställa till med problem. Både 622, 630 och 635mm-fälgar benämns som 28”, men du får aldrig på ett däck som inte har exakt rätt millimetermått på diametern på en fälg som inte har samma mått. Slutsatsen här är alltså, gå på millimetermåttet!

Okej, då har vi avhandlat diametern. Dags att prata bredd. Bredd-måttet är inte lika viktigt att det stämmer exakt överens, faktum är att fälgarna klarar ganska stora spann på bredden, det är ofta cykeln som sätter stopp. Du kan till exempel inte dra på ett brett mountainbikedäck på en hybridcykel, även om det förmodligen går att montera på fälgen när du inte har den i cykeln. Däcket kommer att ta i ramen och framgaffeln, och eventuellt stänkskärmarna. Kika på cykeln hur mycket plats du har, så märker du om du kan gå upp på en större däcksbredd!

Avslutningsvis så kan det vara värt att tänka på att inte ha ett för smalt däck i förhållande till fälgen heller, då fälgkanten kan bli väldigt utsatt och riskera skadas om däcket är smalare än själva fälgen. Montera alltså inte racerdäck på en bred mountainbikefälg – you’re gonna have a bad time!

Däckstorlek cykel

Välj rätt racerdäck!

Att välja däck till din racercykel kan kännas som en ändlös debatt med dig själv. Vad är skillnaden? Varför kostar vissa däck 200kr och vissa 500kr? De ser ju likadana ut, har samma dimensioner och heter ungefär samma sak!

Jo, det är så att generellt sett så är ett finare racerdäck även ihopkopplat med en lite dyrare prislapp. Enkelt va? Skämt åsido, det är flertalet egenskaper som blir bättre. Ofta bättre punkteringsskydd, alltid lägre vikt, lägre rullmotstånd och en gummiblandning som ger dig ännu bättre grepp. Vi tycker att ett bra exempel är Continentals nysläppta herre på täppan-däck GP5000 som enligt oss är ganska komplett. Detta är ett toppendäck som är vikbart, alltså att det har en kanttråd som är flexibel istället för en ståltråd. Det sparar vikt och ger även en mer följsam känsla i kurvorna. Däcket har en toppmodern gummiblandning som ger strålande grepp och lågt rullmotstånd. Det sitter även ett punkteringsskydd av vectrangummi i däcket som ger ett extremt bra punkteringsskydd i förhållande till sin vikt.

Detta är alltså vad du betalar för. Tre egenskaper som generellt sett alltid blir bättre när du väljer ett dyrare däck.

En annan aspekt med racerdäck är punkteringsskyddet och hur det hanterar sämre förhållanden. Det finns ett par däck som gör ett bättre jobb på sämre underlag och har en starkare slitbana, om du vill ta fram racern innan gatorna är helt sopade, till exempel! Vi använder oss av Continental här igen för enkelhetens skull och kör däcket GP 4 season. Det har dubbla lager vectrangummi för ökat punkteringsskydd, och en gummiblandning som klarar av vått väglag bättre. Det har även en starkare slitbana och bättre skydd på sidoväggarna än vanliga racerdäck.

Okej, det låter ju toppen, varför cyklar inte alla på det? Jo, det blir ju tyvärr så att det blir ett lite tyngre däck med lite mer rullmotstånd, samt att det upplevs som ”hårdare”, alltså att det inte känns lika följsamt och härligt att cykla på. Nu är det inte natt- och dag-skillnad, men vi skulle inte rekommendera någon seriös racercyklist att köra en hel säsong på dessa däck. Det blir roligare med GP5000-liknande däck!

Kort vill vi även tillägga om det här med däcksbredd på racercyklar. Idag är det snabbaste (enligt den senaste forskningen) 25 millimeter breda däck. Detta för att fälgarna blir lite bredare, så du vinner lite aerodynamik på det och dels för att du får en mindre kontaktyta mot vägen vilket minskar rullmotståndet. Ett bredare däck tillåter dig även att köra med lägre tryck, vilket ger bättre komfort och bättre grepp. Du hittar även en hel del racerdäck som är 28mm breda idag, vilket passar utmärkt för dig som inte har perfekta vägar att cykla på, eller som bara önskar extra komfort.

Mountainbikedäck, en oändlig diskussion

Ja, rubriken säger verkligen sitt. Om det finns något mountainbikecyklister gillar att diskutera så är det vilka däck man ska ha. Gärna vilket märke, bredd, mönster, gummityp, färg, logotyp, förpackningsdesign…you name it!

Det finns förvisso en poäng i detta, då valet av däck på just mountainbike är viktigare än på någon annan typ av cykel. Skillnaderna kan vara enorma här, att ha fel däck kan göra att ett underlag blir i princip ocyklingsbart.

Det här känns krångligt och läskigt, vad ska jag tänka på då?! Jo, det som är viktigt är framförallt bredd och mönster på däcket. Vi kan börja att prata kort om bredden. Ett bredare däck låter dig köra lägre däckstryck, ger dig en större kontaktyta och därmed bättre grepp. Det kommer även att kännas som att du ”flyter över” hinder på ett annat sätt än med ett smalare däck, så om du gillar att cykla stökigt så gäller ofta uttrycket ”bigger is better”.

Ett bredare däck kommer såklart med några nackdelar, annars hade alla åkt runt på fatbikes och levt livet, vilken drömvärld det hade varit va? Ett brett däck rullar sämre och väger mer, och det blir även lite osmidigare i tighta partier. Det beror helt enkelt på typ av cykling. Är du en cross country-fantast så går du förmodligen på ett smalare däck än din enduro-älskande kollega.

Nästa grej är det här med mönster. Du har säkert sett att vissa mountainbikedäck ser ut som riktiga monster, som Der Baron från Continental. Detta däck lämpar sig utmärkt för leriga, grisiga, lösa underlag där du verkligen behöver att däcket gräver ned sig i underlaget och ger dig fäste. Nackdelen blir att det rullar betydligt sämre på snällare underlag, dels för att det är tungt, och dels för att du får en dålig kontaktyta om underlaget är hårt och platt.

Detta är en förenkling kring hur du ska tänka när du väljer däck till din mountainbike, om du har fler frågor så finns vår eminenta kundtjänst på både telefon och mail nära till hands!

Däck till citycykeln eller standardcykeln, spelar det någon roll?

Självklart! Det är egentligen lite samma tänk här som på både racer- och mountainbikecykeln. Ett bredare däck ger bättre grepp, ett smalare däck rullar bättre. Mönstring här spelar inte någon roll om det inte är så att du väljer ett däck med lite nabb på. Nabbarna hjälper till med grepp i lösa underlag och kan även ge dig extra komfort på grusvägar.

Sedan denna ständiga fråga om punkteringsskydd. Det finns inga punkteringsfria däck, men det finns däck som är nästintill omöjliga att få punktering på. Marathon Plus från Schwalbe har ett overkligt bra punkteringsskydd, det går att cykla över en knippe häftstift utan att få punktering. Är det det man värdesätter så är det bara att välja ett däck med högt punkteringsskydd.

Om du å andra sidan vill ha något mer lättrullat, då kommer det alltid bli en kompromiss på punkteringsskyddet. Om vi tänker oss en skala på detta, så har vi ”lättrullat och god komfort” på ena sidan och ”superbra punkteringsskydd” på andra sidan. Det gäller alltså att göra valet åt vilket håll på denna skala man vill gå. Ett bra allround-pendlardäck är Contact II från Continental som ligger ungefär mitt i denna skala.

Avslutningsvis när vi kommit ut ur däcksdjungeln

Vi hoppas att du blivit lite klokare av att läsa detta däcks-epos, men vi har inte haft möjlighet att gå in på varje detalj, då skulle vi behöva skriva en bok tjockare än Sveriges Rikes Lag, och det tror vi inte du heller hade varit så sugen på att läsa. Om du har specifika frågor, kontakta gärna oss så hjälper vi dig gärna vidare, vi har nördar på däck i alla dess former både på kundtjänst och i våra butiker, så vi vågar säga att vi kan svara på varje märklig fråga du har och backa upp det med flertalet år av erfarenhet!

Här hittar du alla våra däck och slangar

Läs också: Ramstorlek cykel – hur väljer jag rätt ram?

Läs också: Cykeldäck dimensioner – det här behöver du ha koll på

Läs också: Punkteringsfria däck cykel – det här bör du veta innan köpet