Letar du efter en triathloncykel så har du hittat rätt. Eftersom du inte cyklar i klunga under Triathlonlopp behöver du en cykel som hanterar motvind och luftdrag på bästa möjliga sätt - och det är precis detta triathloncyklarna är byggda för!
En triathloncykel har också en särskild geometri för att avlasta de muskler du kommer att använda i löpningen under loppet.
Triathloncyklar
Triathloncyklar är byggda med en sak, och en sak endast i fokus; nämligen fart. Jämfört med tempocyklar så är inte reglerna i närheten lika hårda för hur en triathloncykel måste se ut, så detta låter tillverkarna ta ut svängarna betydligt mer, och optimera cykeln aerodynamiskt och styvhetsmässigt.
Måste jag ha en triathloncykel till triathlontävlingen?
"Men jag som inte är ute efter det absolut snabbaste, varför ska jag då ha en triathlon-cykel, går det inte lika bra med en vanlig racer?"
Svaret på denna fråga är både ja, och nej. För själva cykeldelen av ditt triathlon-lopp så spelar det kanske inte så stor roll, beroende på hur vältränad och stark du är, däremot är det väldigt olika geometri på dessa cyklar, som aktiverar olika muskelgrupper. En vanlig tempocykel eller racercykel har ofta en sadelrörsvinkel runt 72 grader, som gör att man kan optimera användandet av lårmuskulaturen och få ordentligt med kraft i pedalerna. Detta är ju kanonbra, om man inte ska springa distanser uppemot 42 kilometer efter sin 18 mil långa cykeltur. Här kommer triathloncykelns speciella geometri in i bilden. Den har en mycket brantare vinkel på sitt sadelrör, mellan 76 och 78 grader, vilket gör att man dels får en mer framåtlutad och således aerodynamisk position på cykeln, men det spar även på användandet av lårmuskulaturen, så att man är fräschare inför sin avslutande löprunda. Allt detta handlar ju såklart om din ambitionsnivå, men om triathloncyklingen är din huvudsakliga del av triathlonloppet så är det självklart att det är en triathlon-specifik cykel du ska ha. Om du däremot cyklar i områden där det är mycket backar, och ska köra tävlingar på banor med mycket uppförsbackar kan triathlon-cyklar kännas lite kämpiga att få upp för berget, av precis denna anledning. En racercykel med flackare sadelrörsvinkel beter sig bättre uppför, så om du är mer lagd åt bergsget-hållet gällande dina tävlingar så kan det vara så att triathlon-cykeln inte är optimal. Den är dessutom ofta snäppet tyngre än en traditionell klättrings-racer.
Så vinklar du tempopinnarna på din triathloncykel
En annan fråga som brukar dyka upp ofta är ”vilken vinkel ska jag ha på mina tempopinnar, måste de vara spikraka för att det ska gå fort?”
I just detta fall så är det ju så att de helt raka kanske blir aningen mer aerodynamiska, men du får betydligt bättre komfort och naturligare vinkel för handlederna med en aningen böjd pinne, och att sitta bra och bekvämt på cykeln är minst lika viktigt som att ha det som är snabbast i en vindtunnel vid optimala förhållanden. Välj det som du tror passar dig själv bäst, men för de flesta nybörjare är det bäst att köra en med en liten böj på, sittställningen på denna typ av cykel är redan ganska extrem, och för de flesta väldigt annorlunda mot en vanlig cykel. Som med allt – välj det du är mest bekväm med, det viktigaste är att du trivs på just din cykel så du faktiskt kommer ut på dina träningspass. Det mesta sitter ju trots allt i benen!