Poäng på allt du handlar! Du har {{ context.rewardPoints}} poäng.
  • 1 poäng per 50 kr spenderat.
  • 1 poäng är värt 1 kr.
  • 10 poäng för att recensera en produkt.
Black November är igång med grymma priser! Läs mer här!

Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

5 Tips för en lyckad cykelsemester

Jag har flytt mörkret och kylan för att kunna ladda om batterierna. Behöver du också en paus från vardagen så kan detta vara en perfekt tid att planera din nästa cykelsemester. Varför inte ge din cykelpartner en resa i julklapp?

Här är fem tips inför din nästa cykelresa!

  1. Se till att ta med rätt utrustning. Ta med dig din egen hjälm, på så vis vet du att den inte har blivit tappad och är säker att använda. Cykelhjälmar kan se oskadade ut men ändå fått sämre verkningsgrad efter att någon har tappat den i marken. Var säker, ta med en egen hjälm. Kläder som inte är gjorda av bomull är att föredra, optimalt vill man ha material som effektivt leder bort fukt och svett från huden. Fundera också på om ni ska cykla längre sträckor under flera dagar, i sådana fall rekommenderas ett par vadderade cykelbyxor och skor med lite styvare sula.
  2. Packa lätt, du behöver inte de där extra par skorna eller det där snygga skärpet. Det man behöver är två uppsättningar kläder ämnade för cykling, och en uppsättning vardagskläder och någon extra tröja som håller dig varm. Många plagg har dubbla funktioner, ta inte med mer än det minsta du behöver för några dagars cykling. Det finns ofta möjlighet att tvätta dina kläder längs vägen.
  3. Träna innan du ger dig ut på din cykelsemester, precis som när du ska cykla Vätternrundan så måste du förbereda kroppen inför de påfrestningar som väntar. Se till att du är redo mentalt, fysiskt och att du är van med din utrustning.
  4. Använd alla växlar på din cykel, detta kan låta självklart men fokusera inte på att vara snabbast upp för krönet eller först till målet. Det är lätt att vanor från träningen slår in och man kör slut på sig själv efter någon timme. Var istället försiktig mot dina knän och muskler, ta en lättare växel, det vinner du på i längden.
  5. Sätt upp realistiska mål och håll humöret uppe! Dela upp din resa i små mer hanterbara mål, använd dig av mål i form av turistattraktioner och trevliga restauranger som gör att du håller humöret uppe genom hela resan. Ge dig själv tid att njuta av omgivningen och gå upp tidigt så att du inte behöver cykla på nätterna. Med ett mål i sikte och ett leende på läpparna kommer dagarna gå nästan lite för fort förbi.

Se när jag tog mig från Luleå till Mauritius på mindre än 20 timmar!