Retur & reklamation

Returer
Information kring att returnera

Hur returnerar jag en vara?

Följ dessa steg för att returnera en vara till oss. Har du tappat bort din retursedel kan du ladda hem och skriva ut en ny här nedan.

    1. Fyll i retursedeln på baksidan utav orderbekräftelsen med ordernummer, artikelnummer och returorsak.
    2. Lägg produkten i sin originalförpackning och packa ned den i en skyddande kartong/påse tillsammans med retursedeln.
    3. Klistra på returfraktsedeln och lämna in på närmsta ombud.

Hur returnerar jag en cykel eller produkt med hemleverans?
Har du beställt en produkt med hemleverans utfärdar kundservice retursedeln åt dig. Skicka ett mail märkt “Retur hemleverans” till support@cykelkraft.se och förse oss med följande information:

      • Ordernummer
      • Artikelnummer samt returorsak per artikel (se nedan)
        1. För liten i storleken
        2. För stor i storleken
        3. Motsvarar inte förväntningarna
        4. Annan orsak (skriv i mailet)
      • Därefter hör vi av oss med vidare instruktioner.

Vad kostar det att göra en retur?
Se tabell med förklaring nedan.


Logistiktjänst

Kostnad

Förklaring

MyPack Return Drop Off

99 kr

Returfraktsedel för avlämning hos ombud.
Detta är returfraktsedeln som du får med i
ditt paket vid köp hos oss. Detta gäller endast
paket som har levererats med Hämta hos ombud

MyPack Return Pick Up

299 kr

Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet
om du inte har möjlighet att nyttja standard-
returfraktsedeln. För paket som levererats med
Postnord Hempaket. För att köpa
denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst. 

MyPack Return Pick Up
(skrymmande)

399 kr

Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet
för skrymmande paket. För paket som levererats
med Postnord Hemleverans förutom cyklar.
För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta
vår kundtjänst.

Cyklar oavsett fraktsätt

999 kr

Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet,
gäller för alla cyklar förutom de minsta
barncyklarna (de minsta barncyklarna går som
Postnord Hemleverans). För att köpa denna tjänst
ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Vad gäller för en godkänd retur, reklamation eller ett byte?
Vi önskar att du blir nöjd med ditt köp hos oss och därför är det självklart att du ska kunna returnera eller ångra en vara. Men för att vi ska kunna ta hand om ditt ärende har vi vissa kriterier:

      • Vid retur står du för risken för varan fram tills att den är inlämnad hos ombud. Du kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig fraktsedel/fraktsätt. Vi rekommenderar därför att packa varan väl för att säkra en trygg transport.
      • Varan eller ordern, inklusive dess originalförpackning skall skickas tillbaka oanvänd, i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer. En cykel ska packas i samma kartong samt emballering som du fick den levererad i för att säkerställa att cykel kommer fram hel.
      • Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se vad den har för egenskaper och funktion.
      • Du har ingen möjlighet att göra ett byte. Det du får göra är att returnera den felaktiga artikeln och lägga en ny order på rätt artikel på Cykelkraft.se. Ange inga önskemål om byte i returpaketet då den önskade varan kan vara slutsåld när paketet kommer fram till oss.
      • Skicka alltid med retursedeln med ordernummer för att vi ska kunna hantera din retur. Du hittar retursedeln på baksidan utav din orderbekräftelse eller att ladda ned under stycket för Ångerrätt.
      • Spara orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp för att vi ska möjliggöra en eventuell retur.
      • Returer kan INTE skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev.
      • Vid retur står kunden för returfrakten om vi (kunden och Cykelkraft) inte kommit överens om något annat. Observera att för cyklar är detta alltid 999 SEK pågrund av extra hantering.
      • Returnerar du endast en del av din order betalar vi inte tillbaka någon leveranskostnad. 

Avdrag värdeminskning på returer
Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på returer med upp till 100% där:

  • Orginalkartongen inte är intakt
  • Varan är använd eller returnerad på fel sätt
  • Vid saknade delar eller eventuella skador.
  • Samtliga etiketter och eventuella manualer ska sitta kvar samt skickas med.
  • Det är viktigt att ytteremballage används när du packar returen, och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Detta gäller även för varor som returneras med emballage som kan anses ohygieniskt för vår personal t.ex. förpackningar som tidigare använts till livsmedel.
  • Saknad nyckel till lås/cyklar, repor eller små skador debiteras beroende på omfattning/storlek på skada.

Vad gör jag om jag har tappat bort min returfraktsedel?
Har du tappat bort din returfraktsedel? Kontakta vår kundtjänst på support@cykelkraft.se så fixar vi en ny till dig.

När får jag tillbaka pengarna?
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättas om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, vilket som sker först. Återbetalningen sker via Klarna och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen.

Hur funkar det om jag vill göra en retur/reklamation av kampanjvaror?
Vid retur eller reklamation av en kampanjvara, rabatterad vara eller vid ett köp då du använt någon typ av rabattkod eller voucher så ersätts du med en ny vara likvärdig den du beställt till det slutbelopp du har betalt för din vara. Vid återbetalning av pengar så återbetalas den summa som är slutbeloppet på din orderbekräftelse/kvitto.



Reklamation
Information kring att reklamationer

Vad gäller kring reklamation av köpt produkt?
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Cykelkraft eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Cykelkraft har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av ARN, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Cykelkraft ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Kontakta alltid kundtjänst först vid reklamation för att få den godkänd. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Skickar du tillbaka en reklamation innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd kommer du bli debiterad följande för frakt- och administrativa kostnader:

Vanligt paket till ombud - 199 kr
Hemleverans paket - 299 kr
Hemleverans Skrymmande - 399 kr
Cykel - 999 kr

Hur gör jag en reklamation på en cykel?
Vi på Cykelkraft vill gärna veta vad som hänt dig för att kunna erbjuda vår experthjälp.
Skicka ett mail märkt “Reklamation” till support@cykelkraft.se och förse oss med följande information:

  • Ordernummer
  • Vad är anledningen till din reklamation? Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
  • Dagsaktuell bild på hela cykeln
  • Bild på kvitto/följesedel
  • Bild/video på skadan
  • Bild på ramnummer

Hur gör jag en reklamation på övriga artiklar?
Skicka ett mail märkt “Reklamation” till support@cykelkraft.se och förse oss med följande information:

  • Ordernummer
  • Vad är anledningen till din reklamation? Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
  • Dagsaktuell bild på hela på hela artikeln
  • Bild på kvitto/följesedel
  • Bild/video på skadan

OBS!
Vid reklamation av Schwalbe däck behöver vi även en bild på produktions/serienummer, det hittar du oftast inuti däcket.
Vid reklamation av Thule-artiklar behöver vi en bild på batchnummer, det hittar du oftast på en klisterlapp på undersidan av produkten.
Vid reklamation av hjälm bifoga en bild på serienumret, det hittar du på insidan av hjälmen på en liten klisterlapp.

Hur gör jag en reklamation på Hövding?
Skicka ett mail märkt “Reklamation Hövding” till support@cykelkraft.se bifoga bild på kvittot eller orderbekräftelsen och fyll i följande dokument::

OBS! För reklamationer av produkter ifrån Garmin eller Wahoo görs reklamation hos respektive återförsäljare.

Återbetalning Reklamation
Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Återbetalningen sker via Klarna och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen.



Bytesrätt
Information kring bytesrätt

Hur gör jag om jag vill byta min vara till en annan?
Vill du byta en vara, exempelvis till en annan färg gör du det enkelt genom att returnera varan till oss och beställa en ny på Cykelkraft.se, ange inga önskemål om byte i returpaketet då den önskade varan kan vara slutsåld när paketet kommer fram till oss.



Ångerrätt
Information kring ångerrätt

Vad ska jag göra om jag ångrar mitt köp?
Från det att du mottagit din order gäller normaltsätt 14 dagars ångerrätt, vi på Cykelkraft.se erbjuder 60 dagars ångerrätt. Du har rätt att returnera enstaka varor eller hela ordern, om du inte skulle vara nöjd. För att nyttja ångerrätten måste du meddela oss innan ångerfristen på 60 dagar har löpt ut. Senast inom 14 dagar efter att du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet ska du utan dröjsmål skicka artikeln du ångrar åter till oss. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjorton dagars period löpt ut. Använd vår retursedel och packa med varorna tillbaka till oss. Du kan ladda ned retursedeln här nedan.

Finns det några undantag gällande ångerrätt?
Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel. Obs! Oöppnade/plomberade förpackningar av exv kosttillskott anses inte undantagna. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis montering av egenkomponerade cyklar. Vid köp av hygienartiklar eller underkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras.



Garanti
Information kring garantier

Var är det för garanti hos Cykelkraft?
Alla varor på Cykelkraft har 1 års garanti. Vår garanti gäller för fel vid tillverkning. Garantin påverkar inte de rättigheter som kunden har enligt lagen, till exempel reklamationsrätten. För att utnyttja garantin måste du göra en garanti/reklamations förfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Tillvägagångssättet är på samma sätt som vid en reklamationsförfrågan.

Undantag garanti
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan kunden inte kräva att garantin ska gälla:
Skador som orsakats av verktyg i samband med montering ersätts ej. För att cykeln ska anses som korrekt monterad ska monteringsanvisningarna och skötselråden följas, och de verktyg som rekommenderas i anvisningarna är det som ska användas vid montering av cykeln. Du hittar den här: monteringsguide

En olyckshändelse efter det att kunden har fått varan.
Vid vanvård.
Onormal användning.
Kunden har inte följt skötsel- och serviceanvisningar.

Skickar du tillbaka en garanti innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd kommer du bli debiterad följande för frakt- och administrativa kostnader:
Vanligt paket till ombud - 199 kr
Hemleverans paket - 299 kr
Hemleverans Skrymmande - 399 kr
Cykel - 999 kr

Läs mer vad som gäller i våra köpvillkor.