Retur & reklamation

Returer
Information kring att returnera

Hur returnerar jag en vara?

Följ dessa steg för att returnera en vara till oss. Har du tappat bort din retursedel kan du ladda hem och skriva ut en ny här nedan.

    1. Fyll i retursedeln på baksidan utav orderbekräftelsen med ordernummer, artikelnummer och returorsak.
    2. Lägg produkten i sin originalförpackning och packa ned den i en skyddande kartong/påse tillsammans med retursedeln.
    3. Klistra på returfraktsedeln och lämna in på närmsta ombud.

Hur returnerar jag en cykel eller produkt med hemleverans?

Har du beställt en produkt med hemleverans utfärdar kundservice retursedeln åt dig. Skicka ett mail märkt “Retur hemleverans” till support@cykelkraft.se och förse oss med följande information:

      • Ordernummer
      • Artikelnummer samt returorsak per artikel (se nedan)
        1. För liten i storleken
        2. För stor i storleken
        3. Motsvarar inte förväntningarna
        4. Annan orsak (skriv i mailet)
      • Därefter hör vi av oss med vidare instruktioner.

Vad kostar det att göra en retur?

Ombud paket: 59 kr
Hemleverans paket: 199 kr
Skrymmande gods: 249 kr
Cyklar: 800 kr

Observera! Har du betalt via faktura kommer huvudfakturan att vara specad med alla fraktkostnader (dvs frakt + returfrakt).

Vad gäller för en godkänd retur, reklamation eller ett byte?

Vi önskar att du blir nöjd med ditt köp hos oss och därför är det självklart att du ska kunna returnera eller ångra en vara. Men för att vi ska kunna ta hand om ditt ärende har vi vissa kriterier:

    1. Varan får ej vara använd, dvs i nyskick.
    2. En cykel ska packas i samma kartong samt emballering som du fick den levererad i för att säkerställa att cykel kommer fram hel. Övriga varor ska packas i dess originalkartong samt väl emballerad. OBS! Vid retur står du för risken för varan, vi rekommenderar därför att packa den väl.
    3. P.g.a. hygieniska skäl tar vi inte emot returer eller byten vid köp utav hygienartiklar eller underkläder där förseglingen är bruten.
    4. Returer och reklamationer som skickas till ombud hämtas ej ut och kommer att gå i retur till dig, använd därför Cykelkrafts retursedel.
    5. Notera att du som kund har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till oss.
    6. En vara som är defekt kan vi komma ta ut en avgift baserad på nypris mot demo-pris. Du kommer i dessa fall bli kontaktad av kundservice. Se till att alltid spara orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp för att vi ska möjliggöra en eventuell retur.

Vad gör jag om jag har tappat bort min returfraktsedel?

Har du tappat bort din returfraktsedel? Kontakta vår kundtjänst på support@cykelkraft.se så fixar vi en ny till dig.

När får jag tillbaka pengarna?

Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Cykelkraft tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto alternativt tillbaka på ditt kort om du gjort en kortbetalning, ej kontant.

Hur funkar det om jag vill göra en retur/reklamation av kampanjvaror?

Vid retur eller reklamation av en kampanjvara, rabatterad vara eller vid ett köp då du använt någon typ av rabattkod eller voucher så ersätts du med en ny vara likvärdig den du beställt till det slutbelopp du har betalt för din vara. Vid återbetalning av pengar så återbetalas den summa som är slutbeloppet på din orderbekräftelse/kvitto.

Reklamation
Information kring att reklamationer

Vad gäller kring reklamation av köpt produkt?

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Cykelkraft eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Cykelkraft har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av ARN, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Cykelkraft ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Kontakta alltid kundtjänst först vid reklamation för att få den godkänd. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Skickar du tillbaka en reklamation innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd kommer du bli debiterad följande för frakt- och administrativa kostnader:

Vanligt paket till ombud - 159 kr
Hemleverans paket - 299 kr
Hemleverans Skrymmande - 349 kr
Cykel - 900 kr

Hur gör jag en reklamation på en cykel?

Vi på Cykelkraft vill gärna veta vad som hänt dig för att kunna erbjuda vår experthjälp.
Skicka ett mail märkt “Reklamation” till support@cykelkraft.se och förse oss med följande information:

  • Ordernummer
  • Vad är anledningen till din reklamation? Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
  • Dagsaktuell bild på hela cykeln
  • Bild på kvitto/följesedel
  • Bild/video på skadan
  • Bild på ramnummer

    Hur gör jag en reklamation på övriga artiklar?

    Skicka ett mail märkt “Reklamation” till support@cykelkraft.se och förse oss med följande information:

    • Ordernummer
    • Vad är anledningen till din reklamation? Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
    • Dagsaktuell bild på hela på hela artikeln
    • Bild på kvitto/följesedel
    • Bild/video på skadan

    OBS!
    Vid reklamation av Schwalbe däck behöver vi även en bild på produktions/serienummer, det hittar du oftast inuti däcket.
    Vid reklamation av Thule-artiklar behöver vi en bild på batchnummer, det hittar du oftast på en klisterlapp på undersidan av produkten.
    Vid reklamation av hjälm bifoga en bild på serienumret, det hittar du på insidan av hjälmen på en liten klisterlapp.

    Hur gör jag en reklamation på Hövding?

    Skicka ett mail märkt “Reklamation Hövding” till support@cykelkraft.se och fyll i följande dokument:

    OBS! För reklamationer av produkter ifrån Garmin eller Wahoo görs reklamation hos respektive återförsäljare.

    Bytesrätt
    Information kring bytesrätt

    Hur gör jag om jag vill byta min vara till en annan?

    Du har 100 dagar bytesrätt hos Cykelkraft från den dagen du köpt din vara hos oss. Vill du byta en vara, exempelvis till en annan färg gör du det enkelt genom att returnera varan till oss och beställa en ny på Cykelkraft.se, ange inga önskemål om byte i returpaketet. Har din returfraktsedel försvunnit kan du kontakta oss support@cykelkraft.se för hjälp.

    Ångerrätt
    Information kring ångerrätt

    Vad ska jag göra om jag ångrar mitt köp?

    Vi erbjuder full ångerrätt inom 60 dagar från det att du har mottagit varan. Du har rätt att returnera enstaka varor eller hela ordern om du inte skulle vara nöjd.

    Finns det några undantag gällande ångerrätt?

    Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel. Ångerrätten gäller inte heller mot varor som har tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis montering av egenkomponerade cyklar.

    Garanti
    Information kring garantier

    Var är det för garanti hos Cykelkraft?

    Alla varor på Cykelkraft har 1 års garanti (fel vid tillverkning). Skador som orsakats av verktyg i samband med montering ersätts ej. Kontakta alltid kundtjänst först vid ditt garantiärende för att få det godkänt. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Skickar du tillbaka en garanti innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd kommer du bli debiterad följande för frakt- och administrativa kostnader:

    Vanligt paket till ombud - 159 kr
    Hemleverans paket - 299 kr
    Hemleverans Skrymmande - 349 kr
    Cykel - 900 kr