Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Såhär påverkar batteriets position din elcykel

Elcykelskolan del 1. Batteriplacering.

Elcyklar blir alltmer populära och idag ett självklart val för många. Utbudet ökar och modellerna blir allt fler. För den som inte är insatt kan det vara svårt att förstå skillnaden mellan de olika varianterna så vi kommer att göra en serie med artiklar för att hjälpa dig bena ur begreppen och hjälpa dig att välja rätt elcykel för dina behov.

Det första vi skall titta på är placeringen av elcykelbatteriet.

Batteriplacering bak på elcykeln

En enkel lösning som syns på många elcyklar är att placera batteriet bak på pakethållaren. Eller under den om man skall vara exakt. Tidigare var detta en vanlig lösning då man oftast tog befintliga cykelramar och konverterade dom till elcyklar. Men idag hittar vi denna lösning fortfarande på elcyklar då den har vissa fördelar. Genom att placera batteriet bak på elcykeln så möjliggör vi en design på ramen med lågt och enklare inkliv. Det är alltså enklare att stiga på och av elcykeln. Inget batteri som är i vägen. Dessutom så hamnar batteriet lite högre upp vilket underlättar när man skall sätta in eller ta ut batteriet.

Nackdel med denna placering är att man får en något högre tyngdpunkt och detta påverkar balansen på cykeln till viss mån. Därav att du ofta hittar detta på elassisterade standardcyklar eller elcyklar i dammodeller där detta inte har samma betydelse. På vissa äldre modeller så var pakethållaren tillverkad med fyrkantiga rör istället för runda vilket gjorde det svårt att montera te.x barnstolar. Dock är detta mindre förekommande på nya cyklar.

Batteriplacering i mitten på elcykeln

Idag blir det allt vanligare att elcyklarna har batteriet placerat i mitten av cykeln och då på ramens underrör. Detta både centrerar och sänker tyngdpunkten på cykeln vilket bidrar till att den känns mer som en vanlig cykel. En lägre tyngpunkt ger också elcykeln bättre prestanda framförallt när man svänger. Elcyklarna kan då också göras sportigare då man tar bort behovet av pakethållare, många elassisterade hybridcyklar har batteriet i mitten. 

En nackdel är att det man inte kan få samma låga och enkla inkliv på cykeln då batteriet är i vägen. Vissa tillverkare väljer då att placera batteriet bakom sadelstolpen för att möjliggöra lågt inkliv. Elcykeln får då ett längre avstånd mellan hjulen, även kallat hjulbas, vilket gör att den kan kännas mindre kvick i kurvor men också stabilare rakt fram.

Så nu när vi vet hur batteriets position på verkar elcykelns egenskaper så ska vi nästa gång titta närmare på motorn de olika sätt de olika varianter som finns.