Skötsel & Tips
3 enkla steg för att spänna cykelkedja
Har du svårt att växla eller hoppar kedjan eller slänger sig mot ramen? Då kan problemet vara att kedjan är för lös. Här går vi ig...
Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder är ett uttryck man har hört flera gånger. Det är så sant som det är sagt även när de kommer till vintercykling. Med rätt cykelkläder kan vi cykelälskare fortsätta njuta av våra cykelturer, pendla till jobbet och träna. Det finns däremot en del saker du bör tänka på när du väljer vilka cykelkläder du ska ha på dig när det är kyligt ute och i det här inlägget reder vi ut vilka kläder som behövs för att cykla på vintern.
Med lager på lager principen kan du enkelt justera din klädsel beroende på hur kallt det faktiskt är ute. Det kanske viktigaste lagret är det närmast kroppen. Se till här att använda funktionsmaterial och INTE bomullsunderställ. Bomull drar till sig fukt vilket innebär att dina kläder kommer att bli blöta när du börjar svettas och så småningom kommer du att börja frysa. Underställ i funktionsmaterial leder istället bort fukten från kroppen. Det andra lagret är det lager du anpassar efter hur kallt det är ute. Om det är kallt kan de vara smart att välja en tröja i ull och om det istället är svalare ute kan du välja en tunnare syntettröja. Är det riktigt bitande kyla kan man kombinera båda för att hålla värmen ännu bättre. Det yttersta lagret ska vara både vind- och vattentätt. Här är det även bra att ha en jacka som andas och avleder fukt.
Beroende på om du gillar att cykla långa snabba cykelturer eller om du tycker om att kriga i terräng så finns de kläder som fungerar bättre för respektive cykelstil. Cyklar du på racercykel är de smart att använda både jacka och byxa som sitter tight för att minska vindmotståndet. Cyklar du däremot på en mountainbike är det inte lika viktigt att plaggen slickar längs kroppen och då fungerar de bra med så kallade skalplagg, som försvalgsvis de här byxorna och den här jackan. Skalplagg är en form av tunnare ytterplagg i material som står emot både vind och väta som fungerar utmärkt med lager på lager principen.
Huvudet kanske är det allra viktigaste att hålla varmt. Vid -10° så sker 50 % av värmeförlusten via huvudet och därför är det viktigt att under de kyliga dagarna använda en hjälmmössa som värmer. Alla har vi väl dessutom upplevt hur det är att cykla när snön far rakt in i ögonen, vilket gör det i princip omöjligt att cykla utan att kisa till max. Att använda ett par cykelglasögon gör att du slipper detta problem och kan ha full koll på att cyklingen istället för att behöva koncentrera dig på att se.
När det kommer till händerna så rör de sig inte på samma sätt som vid löpning och därför är det viktigt att ha någonting som värmer. När händerna är riktigt kalla kan det dessutom vara svårt att använda dem fullt ut, har du till exempel testat att dra upp en dragkedja med jättefrusna fingrar? De här handskarna är perfekta för riktigt kalla dagar. Designen gör att du kan använda tummen och pekfingret obehindrat samtidigt som resterande fingrar håller värmen extra bra. Det är både vind- och vattentäta och du behöver inte ta av dig handskarna när du måste pilla på din touchscreen-telefon.
På fötterna är det ull som gäller. Ett par merino-ullstrumpor har överlägsen värmekomfort, även i vått tillstånd. Merino-ull torkar dessutom snabbt om fötterna mot förmodan skulle bli blöta och transporterar naturligt bort fukt. För komfortens skull är det viktigt att sockarna sitter bra och ett något högre skaft är att föredra.
När det kommer till just skorna är det bra med en rymligare modell så du får plats med ett par rejäla strumpor. Skon ska vara både vind- och vattentät i ett material som andas. Vill du däremot inte lägga pengar på ett par vinterskor fungerar det även med skoöverdrag, även om vinterskor är helt klart att föredra. Skoöverdrag håller fötterna varma och torra vid kallt väder och är smidiga att få på och av.
Nu hoppas vi att du känner dig laddad och förbered inför din vintercykling. Lycka till!
Läs också: Pumpa cykeldäck – 5 vanliga frågor och svar
Läs också: Laga punktering på cykeln steg-för-steg