Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Den här effekten har motorns placering på din elcykel

El-cykelskolan del 2 – Bak, fram eller mittmonterat.

I del 2 av vår el-cykel skola så skall vi ta en närmare titt på placeringen av motorn och hur det påverkar elcykeln. För er som inte har möjlighet att läsa hela så kommer här först en enkel summering av egenskaperna de olika placeringarna innebär.

Motorplacering – framnav

  • Fungerar med olika växeltyper
  • Funkar med fotbroms
  • Tystare pga mindre kraftfull motor
  • Upplevs framtung

Motorplacering – baknav

  • Bra grepp
  • Bra komfort
  • Diskret placering
  • Fungerar ej med alla växeltyper
  • Mer jobb att ta av bakhjulet

Motorplacering – mittmotor

  • Låg tyngpunkt och bra balans
  • Kraften kommer som när du trampar
  • Bra respons
  • Fungerar i övrigt som en vanlig cykel

Elcykel med motor i framhjulet

Motorplacering i framnav

En av dom enklare och tidigaste metoderna att få el-assistans på en cykel vara att montera ett framhjul med en motor monterad i navet. Batteriet kunde man sen enkelt placera bak på pakethållaren. Detta gjorde att man kunde ta i stort sett vilken befintlig cykel som helst och konvertera till en el-cykel. Dock så är dessa motorer inte lika kraftfulla då en cykels framgaffel inte klarar en allt för stor kraft.

Idag ser man oftast denna lösning på lite enklare cyklar då det fortfarande är ett priseffektivt sätt att montera en elmotor på cykeln. Då el-assistansen också är helt fristående från den övriga drivlinan så finns det olika lösningar på växlar etc på dessa cyklar. Även här kan det då vara enklare lösningar för att hålla nere priset på cykeln. Länge var detta också den placering av motorn som gällde om man ville ha fotbroms på cykeln tack. Idag finns dock andra lösningar om man vill ha fotbroms på sin el-cykel.

Genom att placera motorn fram och batteriet på pakethållaren så får man också en något mer fördelad vikt på cykeln kontra att ha både motor och batteri bak på cykeln. Dock så blir cykeln lite mer framtung och då framhjulet driver så kan det ta en tur eller två innan man vänjer sig vid känslan att ha driv både på fram och bakhjul. Komforten blir också lite annorlunda då det inte är lika lätt att lyfta framhjulet över hinder tex trottoarkanter. Dock så är det mindre risk att cykeln stegrar sig eller ramlar bakåt om man har lastat på pakethållaren, tex barnsits eller packväskor. Dock så är det något krångligare att byta fixa punkteringar Även om cyklar med motorn i framnavet idag oftast är av dom enklare modellerna har utvecklingen gått framåt och man hittar idag modeller i olika prissegment med detta alternativ.

Klicka här för att se cykel med framhjulsmonterad motor

Elcykel med motor i bakhjulet

Motorplacering i baknav

Att placera en motor i baknavet på en cykel ger ett flertal fördelar jämfört med att montera det i framnavet. Först så får cykeln drivet och kraften i bakhjulet precis som när du trampar själv. Detta gör att det känns som om det är du själv som driver på och inte en elmotor. Dessutom så känner man igen känslan av bakhjulsdrift på cykeln. När det är en motor monterad i framhjulet så känns det som att det är något som drar cykeln framåt istället för känslan av att något puttar på vilket man får när det är bakhjulsdrift.

När motorn placeras i baknavet så kan den också vara kraftfullare. Baktriangeln på en cykel klarar tack vare sin konstruktion mer kraft än vad en vanlig framgaffel gör. Det gör att vill man ha en kraftfull motor på cykeln men fortfarande hålla priserna nere så är detta ett populärt alternativ. Tack vare att man ofta har både motor och batteri placerat baktill så får man ett bra grepp med sitt bakhjul vilket hjälper till att få ner kraften i marken. Precis som med en cykel där man har motorn i framnavet är detta en enklare konstruktion. I kombination med som tidigare nämnt placera batteriet på pakethållaren gör detta till en bra och prisvärd konstruktion utan att behöva göra kompromisser på motorns kraft och kvalitet.

En nackdel med denna typ av konstruktion är att det inte går att köra alla typer av växlar då det inte alltid finns plats kvar på grund av att motorn tar en del plats. Ofta är det enklare utanpåliggande växlar. Detta är något som kan märkas av om man kör utan assistans från motorn. Man har inte samma antal växlar att växla emellan vilket gör att man Man får också en tyngre roterande massa vilket ställer högre krav på bromsar. På grund av hur en sådan motor och bakhjul är konstruerat så kan man inte heller ha fotbroms. Utan man behöver bra bromsar som klarar att hantera den ökade kraft som motorn bidrar med.

Klicka här för att se cykel med bakhjulsmonterad motor

Elcykel med mittmonterad motor

Motorplacering i mitten/vevlager

Idag blir det allt vanligare att cyklar kommer med motorerna monterade i mitten på cykeln. Detta är inte fullt lika enkelt som att ha motorn monterad i fram eller baknav då det krävs en ram som är anpassad för detta. Dock så får man många fördelar med detta. Med en mittmonterad motor så får man en låg och centrerad vikt vilket ger en bra balanspunkt. Detta gör att cykeln känns mer som en vanlig cykel även när man använder den utan assistans från motorn. Då ramarma är byggda för att vara just elcyklar så är dom många gånger förbereda för att även ha rammonterat batteri. Detta bidrar till en bra balanspunkt då det också bidrar till en lågt placerad och centrerad vikt på cykeln. När man får bort vikten från hjulen så minskar man också den roterande massan. Hjulen blir dvs lättare. Detta är något som har stor betydelse för hur cykeln upplevs och beter sig. Med lätta hjul kan man få cykeln att accelerera snabbare och den blir också lättare att trampa utan elassitans. Hjulen kan då också byggas tåligare då dom inte behöver ha en motor i navet. Man kan också anpassa hjulen bättre beroende på vad cykeln skall användas för. Lite kraftigare bredare hjul på mountainbikes och lättare snabbare hjul på hybrider tex.

Då motorn är placerad där ramen är som starkast kan man ha kraftigare motorer på denna typ av cykel. Kraften från motorn koncentreras till vevpartiet och sen via kedjan till bakhjulet. Precis som om du själv hade trampat. Detta gör att man har en naturligare kraftöverföring men också en mjukare assistans. Det blir inte lika ryckigt och cykeln känns mer som en vanlig cykel. I situationer där man behöver den extra kraft du får från motorn tex i uppförsbackar så beter sig cykeln förutsägbart då det är som att du trampar hårdare. Detta gör att man enklare kan hantera den kraften som motorn utvecklar och också att man kan ha kraftigare motorer. Idag gör alla dom stora tillverkarna bra mittmotorer och många gör också specialanpassade motorer för det område som cykeln skall användas till.

Med utvecklingen av mittmonterade motorer finns det idag en stor variation av nya elcyklar på marknaden. Ett område som verkligen har utvecklats tack vare detta är el-mtbs. Bra balans, kraftfulla motorer och stadiga ramar som skyddar batteri och motor har gjort att utbudet ökat. Denna typ av el-cyklar hade inte varit möjliga att tillverka med motorn placerad i fram eller baknav.

Klicka här för att se cykel med centrummonterad motor

Köp tips

Dessa saker kan vara bra att tänka på när det är dags att köpa ny el-cykel och förhoppningsvis guida dig rätt. I den mån man kan får man nästan alltid bäst prestanda om man väljer en cykel men centermonterad motor. Bättre känsla, jämnare gång och kraftigare motorer är några av dom egenskaper som alla kan dra fördel av. Så känner ni att ni tveka satsa på en cykel med centrum monterad motor.