Beskrivning

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6” är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar
Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2019
  • Artikelnummer G-CK1249822
  • Färg Blå, Orange
  • Tillverkarens färg Tangerine Sky
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie SRAM GX Eagle
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM GX Eagle
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Performance Grip 2, 29", 15 x 110 mm
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance, DPX2 with EVOL
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 938 Alloy
  • Framnav Ibis Logo 15 x 110 mm
  • Baknav Ibis Logo 12 x 148 mm
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar 6066 aluminium, 38/34 mm ytter-/innerbredd, tubeless
  • Däck Fram: Maxxis Minion DHF WT 29 x 2.5" | Bak: Maxxis Aggressor WT 29 x 2.5"
  • Däckdimension 63-622

Drivlina

  • Växelreglage SRAM GX Eagle Trigger
  • Bakväxel SRAM GX Eagle
  • Vevparti SRAM Descendant Alloy, DUB, 32T Alloy Ring, 170 mm
  • Vevlager SRAM DUB BSA
  • Kedja SRAM GX Eagle
  • Kassett SRAM XG-1275, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano Deore, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
  • Bakbroms Shimano Deore, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Charger Evo
  • Styre Ibis Hi-Fi Carbon, rise: 30 mm, bredd: 800 mm
  • Styrstam Ibis 31.8 mm, längd: 50 mm
  • Styrlager Cane Creek 40: ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe Bike Yoke Revive Dropper, 31.6 mm, 125 mm (S), 160 mm (M-L), 185 mm (XL)
  • Sadel WTB Silverado, bredd: 142 mm
  • Pedaler Medföljer ej
Recensioner2

Väldigt allsidig cykel
Star

Fantastiskt allsidig cykel. Klättrar ruggigt effektivt trots mycket slaglängd. Väldigt trygg utför. Förvånansvärt smidig och lekfull trots att det är en ganska lång cykel. Verkar klara det mesta helt enkelt.

Skriven av 2018-10-28 av Niklas

Fantastisk cykel!
Star

Jättenöjd! Ripmon är väldigt mångsidig - den är smidig, snabb och väldigt trampbar på skogsstigar (det som överraskade mig mest är hur bra den klättrar, trots sin slaglängd!) Samtidigt funkar den alldeles utmärkt även i svårare bikeparkleder och i högre hastigheter utförs - det känns inte som man ger upp mycket jämfört med en downhillcykel.

LIten varningsflagg för lackskador dock! Lacken är ömtålig och bakhjulet drar med sig mycket sten. Se till att skyddstejpa cykeln på utsatta ställen!

Skriven av 2018-06-28 av Frédéric
Skriv en recension OM Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition tangerine sky
Frågor & Svar 3
30

Fråga

Om jag köper denna cykel och beställer stänkskydd eller något annat tillbehör samtidigt, monterar ni de då på cykeln innan den levereras?

2016-05-09 från Samuel
  • SVAR

    Hej,

    Ja, samtliga tillbehör som ligger i samma order som en cykel monteras på cykeln innan vi levererar den till dig.

    från Markus (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
20

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås, belysning osv).

    Men, precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret och skruva på pedalerna tar cirka 5 minuter, och vi har producerat några filmer som hjälper dig. Du hittar dessa här: http://www.cykelkraft.se/monteringsguide

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
0

Fråga

Hej

Vad är det mer exakt för framdämpare på? Grip är väl en 2017 dämpare? För 2018 och framåt finns väl bara fit4 och grip2 versioner av Fox 36?

2019-01-19 från Oskar Leijon
  • SVAR

    Hej Oskar,

    Det är en Grip 2. Tack för att du poängtera detta och vi skall göra det tydligare i produktspecifikationen.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    från Christoffer, Produktexpert (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition tangerine sky

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6” är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2019
  • Artikelnummer G-CK1249822
  • Färg Blå, Orange
  • Tillverkarens färg Tangerine Sky
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie SRAM GX Eagle
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM GX Eagle
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Performance Grip 2, 29", 15 x 110 mm
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance, DPX2 with EVOL
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 938 Alloy
  • Framnav Ibis Logo 15 x 110 mm
  • Baknav Ibis Logo 12 x 148 mm
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar 6066 aluminium, 38/34 mm ytter-/innerbredd, tubeless
  • Däck Fram: Maxxis Minion DHF WT 29 x 2.5" | Bak: Maxxis Aggressor WT 29 x 2.5"
  • Däckdimension 63-622

Drivlina

  • Växelreglage SRAM GX Eagle Trigger
  • Bakväxel SRAM GX Eagle
  • Vevparti SRAM Descendant Alloy, DUB, 32T Alloy Ring, 170 mm
  • Vevlager SRAM DUB BSA
  • Kedja SRAM GX Eagle
  • Kassett SRAM XG-1275, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano Deore, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
  • Bakbroms Shimano Deore, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Charger Evo
  • Styre Ibis Hi-Fi Carbon, rise: 30 mm, bredd: 800 mm
  • Styrstam Ibis 31.8 mm, längd: 50 mm
  • Styrlager Cane Creek 40: ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe Bike Yoke Revive Dropper, 31.6 mm, 125 mm (S), 160 mm (M-L), 185 mm (XL)
  • Sadel WTB Silverado, bredd: 142 mm
  • Pedaler Medföljer ej

Väldigt allsidig cykel
Star

Fantastiskt allsidig cykel. Klättrar ruggigt effektivt trots mycket slaglängd. Väldigt trygg utför. Förvånansvärt smidig och lekfull trots att det är en ganska lång cykel. Verkar klara det mesta helt enkelt.

Skriven av 2018-10-28 av Niklas

Fantastisk cykel!
Star

Jättenöjd! Ripmon är väldigt mångsidig - den är smidig, snabb och väldigt trampbar på skogsstigar (det som överraskade mig mest är hur bra den klättrar, trots sin slaglängd!) Samtidigt funkar den alldeles utmärkt även i svårare bikeparkleder och i högre hastigheter utförs - det känns inte som man ger upp mycket jämfört med en downhillcykel.

LIten varningsflagg för lackskador dock! Lacken är ömtålig och bakhjulet drar med sig mycket sten. Se till att skyddstejpa cykeln på utsatta ställen!

Skriven av 2018-06-28 av Frédéric
Skriv en recension OM Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition tangerine sky
30

Fråga

Om jag köper denna cykel och beställer stänkskydd eller något annat tillbehör samtidigt, monterar ni de då på cykeln innan den levereras?

2016-05-09 från Samuel
  • SVAR

    Hej,

    Ja, samtliga tillbehör som ligger i samma order som en cykel monteras på cykeln innan vi levererar den till dig.

    från Markus (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
20

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås, belysning osv).

    Men, precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret och skruva på pedalerna tar cirka 5 minuter, och vi har producerat några filmer som hjälper dig. Du hittar dessa här: http://www.cykelkraft.se/monteringsguide

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
0

Fråga

Hej

Vad är det mer exakt för framdämpare på? Grip är väl en 2017 dämpare? För 2018 och framåt finns väl bara fit4 och grip2 versioner av Fox 36?

2019-01-19 från Oskar Leijon
  • SVAR

    Hej Oskar,

    Det är en Grip 2. Tack för att du poängtera detta och vi skall göra det tydligare i produktspecifikationen.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    från Christoffer, Produktexpert (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition tangerine sky

Andra kunder köpte även