Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Höghjuling - en renässans

Höghjulingen var en typ av cykel som uppfanns ungefär 1870, den hade då en ram av trä eller smidesjärn. Framhjulets diameter var runt 1,5 meter medan det bakre stödhjulet var mycket mindre. På engelska kallas cykeln för Penny farthing efter de brittiska mynten penny och farthing, som är mycket olika i storlek, som två rullande mynt alltså.

Resa på höghjuling

I slutet av 1800-talet blev höghjulingen populär eftersom de kunde komma upp i höga hastigheter, upp till 40 km/h vilket var mycket snabbare än de äldre höghjulingarna på den tiden. Den var inte heller längre av trä utan började tillverkas helt i metall. Höghjulingen ser väldigt majestätiskt ut men är en riktigt utmaning att cykla med.

Den var väldigt svår att komma upp på, cyklisterna var tvungna att springa för att sätta sig på höghjulingen och hoppa eller slänga sig för att komma ner. Den var även svår att styra så allvarliga olyckor var vanliga på den tiden, ofta med stora skador eller dödsfall.

Runt 1885 utvecklades "Säkerhetscykeln" som är väldigt lik dagens cykel, med ram av tunna stålrör, två lika stora hjul och kedjedrift av bakhjulet. Denna cykel kallades Rover. Detta var slutet för höghjulingen då de helt enkelt slutade tillverkas.

Retro Höghjuling

Idag har det gått mer än ett sekel sedan den första höghjulingen byggdes i metall och den har fått sig en riktig renässans. Cykelentusiaster testar gärna denna svårcyklade skapelse.

Cykla på höghjuling

För att komma upp på höghjulingen måste du först få upp fart genom att ha ena foten på fotsteget, och sedan använda den andra för att sparka upp farten samtidigt som du har händerna på styret. När du har fått snurr på höghjulingen och har kvar ena foten på fotsteget kommer det knepiga, att sätta sig på cykelsadeln. Många brukar falla vid denna punkt antingen åt ena eller andra sidan. Men då är det bara ställa sig upp och testa igen och igen tills man hittar balansen.

När du väl hittat balansen och trampat iväg ska du komma på ett bra sätt att komma av cykeln. En liten detalj att tänka på är att höghjulingen inte har någon fotbroms. Cyklar du en mer modern höghjuling kan det finnas handbroms. Cyklar du på en som är byggt efter de äldre modellerna, kan du släppa ner ena foten och sätta den på fotsteget och med den andra sänka farten på hjulet. Detta kommer underlätta, istället för slänga dig av som man gjorde förr i tiden.

När du har bemästrat denna majestätiska cykel är det bara showa för världen, vännerna eller kanske till och med vara på retro vättern?

Lycka till nu och glöm inte använda hjälm.

Höghjuling

Klicka här för att se Höghjuling QU-AX Gentlemenbike