Beskrivning

Den tvåhjuliga lastcykeln Bergamont E-Cargoville LJ 70 är en imponerande kraftfull pjäs som andas premium rakt igenom. Vardagens stora och små frakter utgör inga som helst problem, och det här är kanske det smartaste alternativet för dig som funderar att gå över till eldrivet fullt ut. Den passar perfekt som familjecykel, men den fungerar även som fraktcykel för företag som vill ha ett smidigt lastfordon med full framkomlighet mitt i rusningstrafiken.

Ekipagets maximala totalvikt ligger på imponerande 220 kilo, varav 90 kilo på själva lastytan. Vilket innebär att riktigt tunga grejor som t ex 4-5 matkassar, jordsäckar eller fulla drickabackar inte utgör några som helst problem. Med ett par rejäla spännremmar och lite sunt förnuft så går det även att frakta riktigt långa föremål. I grundutförande har den en öppen lastplattform som delvis består av gummi, vilket ser till att lasten inte glider. Du kan även uppgradera ditt lastutrymme med en rad olika tillbehör (t ex sidopaneler, sittplater för barn eller ett regnskydd) om så skulle önskas. 

Den smart tvådelade ramkonstruktionen är nästan överdrivet kraftig och cykelns total vikt på 44 kilo skvallrar om att det här absolut inte är nått skrangligt lättviktsbygge. Konstruktionen är anpassningsbart modulär, vilket innebär att plattformen levererar en imponerande flexibilitet och kan hantera dina skiftande transportbehov. Den är dessutom byggd kring Bergamonts egna Power Dome Concept, vilket i praktiken innebär att både batteriet, styrmekanism och kablarna är fullt integrerade i den bastant grova styrstammen som tillsammans med en avtagbar display även utgör cykelns överskådliga cookpit (som ger dig all nödvändig information i realtid). Ett riktigt lågt insteg gör det enkelt och smidigt att både kliva på och av cykeln. Och tack vare snabbkoppling så går det blixtsnabbt att reglera sadelns höjd,  så varken korta eller långa cyklister (160-190 cm) utgör några problem för en E-Cargoville LJ 70.

Stora lastcyklar har ofta en tendens att kännas knepiga att manövrera i låga farter. Men här skiljer sig Cargoville rejält från mängden, den känns häpnadsväckande stadig både i låga hastigheter och i snäva kurvor. I högre hastigheter är känslan av kontroll fullständigt total, och i normal elcykelfart är det aldrig någon som helst tvekan. Kan du cykla på en vanlig cykel så kan du framföra Cargoville på ett tryggt och säkert sätt, konstigare än så är faktiskt inte!

De imponerande kraftresurserna kommer från tyska Bosch (Cargo Line Gen. 4) en extremt dragvillig motorenhet som är speciellt skapad för lastcyklar med ett väl tilltaget vridmoment (75 nm) och upp till hela 400 procent elassistans. Den lågt placerade mittmotorn kompletteras av ett kvalitativt batteri på 625 Wh, du kan även installera ytterligare ett batteri om du skulle vilja öka räckvidden. Den kraftfulla elmotorn och samarbetar med ett helt steglöst växelsystem från Enviolo som oavsett förhållanden ser till att du alltid hittar en passande växel. Det fungerar lite som automatlådan på bilen och är extremt användarvänligt, men till skillnad från traditionella växlar kan du ändra utväxlingen under belastning.

Om du mot förmodan vill trampa mycket själv och cyklar på plan mark så väljer du lämpligen läge Eco (+60%). I nästa läge, Tour (+140%), så känns motorn mycket piggare, och på plana underlag når du enkelt 25 km/h med måttlig trampkraft. Och väljer du något av de högre effektlägena Sport (+240%) och Turbo (+400%) så är det inga som helst problem att kunna cykla fort i branta uppförsbackar. Att starta Cargoville i en kraftig uppförsbacke utan elassistans är inte helt lätt, men tack vare motorns fina dynamik kommer kraften redan vid väldigt låga varvtal och den levererar assist nästan på direkten. 

Hela bygger rullar tryggt på Schwalbe´s Super Moto-X däck som tack vare en bredd på hela 61 mm ser till att du utöver pålitligt väggrepp samtidigt har bekväm åkkomfort på nästan alla typer av underlag. Säkerheten är det heller inget fel på eller vad sägs om ypperliga hydrauliska skivbromsar från Magura (CMe5 Cargo), kraftfull LED-belysning från Busch & Müller och ett fällbart och extremt robust stöd med minst sagt övertygande stabilitet.

Mer om Bergamont E-Cargo serie

Drömmer du om att leva eldrivet fullt ut så är cyklarna i E-Cargo serien din bästa vän! Här hittar du praktiska transportcyklar som levererar bekymmersfria transporter av allt du vill kunna frakta. Varken tung last eller branta uppförsbackar utgör några större problem. Det är bara att växla ner, vrida upp assistansnivån och bibehålla tempot så når du smärtfritt backens krön.

Det här är robusta transportcyklar som väcker starka habegär och ser till att ni kan planera för en framtid helt utan långsamma bilköer och skitiga busskurer. Men det kanske bästa av allt är ändå själva upplevelsen, du kan skingra alla stressiga tankar och fokusera på att uppleva världen omkring dig, samtidigt som du friktionsfritt glider fram utan att bli det minsta svettig eller andfådd. Och som extra bonus så "flyter det alltid på" när du vill ta dig fram i den värsta rusningstrafiken.

En E-Cargoville ger dig alla förutsättningar att kunna förändra invanda gamla mönster och låta bilen stå kvar där nere i garaget, dessutom alla dagar i veckan. Ett miljövänligt, lätthanterligt och praktiskt transportmedel som tack vare modern teknik förflyttar både dig och din last på ett effektivt sätt. 

Se alla produkter inom Bergamont E-Cargo
Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

Ramset

  • Ram Aluminium
  • Rammaterial Aluminium
  • Framgaffeltyp Stel
  • Bakgaffeltyp Stel
  • Framgaffel BGM Cargo, rigid fork, extra strong
  • Framgaffelmaterial Aluminium
  • Slaglängd bak Stel

Hjul

  • Hjulstorlek 26"
  • Framnav BGM Pro, 6-bolt, disc, 15x100 mm axle
  • Baknav Enviolo CA, 6-bolt, disc
  • Ekrar Sapim Leader
  • Fälgar Mach 1 Kargo, disc, eyelets
  • Däckdimension 61-406, 61-559, 25-622
  • Framdäck Schwalbe Super Moto-X, Greenguard, 61-406
  • Bakdäck Schwalbe Super Moto-X, Greenguard, 61-559

Drivlina

  • Växelreglage Enviolo Controller, continuously adjustable
  • Bakväxel NuVinci
  • Vevparti FSA CK-320, 38t
  • Vevlager Bosch, Isis
  • Kedja KMC Z1eHX Wide EPT
  • Kassett Enviolo, 20t

Komponenter

  • Frambroms Magura CMe5, hydraulic disc brake,
  • Bromsskiva fram Storm rotor:180 mm
  • Bakbroms Magura CMe5, hydraulic disc brake,
  • Bromsskiva bak Storm rotor:180 mm
  • Styre BGM Pro, riserbar, rise: 5 mm
  • Styrstam BGM Cargo, adjustable, with Kiox integration
  • Styrlager FSA NO.57, A-Headset, semi-integrated, tapered (fork) / FSA IS-3E, A-Headset, 1-1/8" (steering tube)
  • Sadelstolpe BGM Pro
  • Sadel Ergon ST10
  • Pedaler Trekking alloy

Motor

  • Motor Bosch Cargo Line Gen 4
  • Motorplacering Vevparti
  • Motoreffekt 250 W
  • Motorns ljudnivå Låg
  • Vridmoment 75 Nm
  • Sensorer Hastighet, Kadens, Vridmoment
  • Maximal assistanshastighet 25 km/h

Batteri

  • Batteri Bosch PowerTube 625 Wh
  • Batterityp Litium-jon
  • Batteriplacering Invändigt
  • Batterikapacitet (Wh) 625 Wh
  • Batterikapacitet (Ah) 16.7 Ah
  • Spänning 36 V
  • Kan laddas på cykeln Ja
  • Batteriladdare Bosch Standard 4 A
  • Laddningstid 5 h

Display

  • Display/knappsats Bosch Kiox
  • Avtagbar display Ja
  • Displayens position Centrum
  • Assistansnivåer Off, Eco, Tour, Sport, Turbo
  • Gåassistans Ja (upp till 6 km/h)

Utrustning

  • Belysning Fram: B&M IQ-XS, 70 Lux, LED, E-Bike Version Bak: B&M Bergamont Special LED, integrated in fender
  • Skärmar BGM special alloy, with stainless stays
  • Stöd BGM custom Cargo center-stand, 2-legged
  • Övrigt Stänkskärmar, lampor, stöd och lås
Recensioner

Det finns ännu inga recensioner om Bergamont E-Cargoville LJ 70. Skriv gärna en egen!

Skriv en recension OM Bergamont E-Cargoville LJ 70
Frågor & Svar 2
21

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås, belysning osv).

    Men, precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret och skruva på pedalerna tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
20

Fråga

Om jag köper denna cykel och beställer stänkskydd eller något annat tillbehör samtidigt, monterar ni de då på cykeln innan den levereras?

2016-05-09 från Samuel
  • SVAR

    Hej,

    Ja, samtliga tillbehör som ligger i samma order som en cykel monteras på cykeln innan vi levererar den till dig.

    från Markus (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Bergamont E-Cargoville LJ 70

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Den tvåhjuliga lastcykeln Bergamont E-Cargoville LJ 70 är en imponerande kraftfull pjäs som andas premium rakt igenom. Vardagens stora och små frakter utgör inga som helst problem, och det här är kanske det smartaste alternativet för dig som funderar att gå över till eldrivet fullt ut. Den passar perfekt som familjecykel, men den fungerar även som fraktcykel för företag som vill ha ett smidigt lastfordon med full framkomlighet mitt i rusningstrafiken.

Ekipagets maximala totalvikt ligger på imponerande 220 kilo, varav 90 kilo på själva lastytan. Vilket innebär att riktigt tunga grejor som t ex 4-5 matkassar, jordsäckar eller fulla drickabackar inte utgör några som helst problem. Med ett par rejäla spännremmar och lite sunt förnuft så går det även att frakta riktigt långa föremål. I grundutförande har den en öppen lastplattform som delvis består av gummi, vilket ser till att lasten inte glider. Du kan även uppgradera ditt lastutrymme med en rad olika tillbehör (t ex sidopaneler, sittplater för barn eller ett regnskydd) om så skulle önskas. 

Den smart tvådelade ramkonstruktionen är nästan överdrivet kraftig och cykelns total vikt på 44 kilo skvallrar om att det här absolut inte är nått skrangligt lättviktsbygge. Konstruktionen är anpassningsbart modulär, vilket innebär att plattformen levererar en imponerande flexibilitet och kan hantera dina skiftande transportbehov. Den är dessutom byggd kring Bergamonts egna Power Dome Concept, vilket i praktiken innebär att både batteriet, styrmekanism och kablarna är fullt integrerade i den bastant grova styrstammen som tillsammans med en avtagbar display även utgör cykelns överskådliga cookpit (som ger dig all nödvändig information i realtid). Ett riktigt lågt insteg gör det enkelt och smidigt att både kliva på och av cykeln. Och tack vare snabbkoppling så går det blixtsnabbt att reglera sadelns höjd,  så varken korta eller långa cyklister (160-190 cm) utgör några problem för en E-Cargoville LJ 70.

Stora lastcyklar har ofta en tendens att kännas knepiga att manövrera i låga farter. Men här skiljer sig Cargoville rejält från mängden, den känns häpnadsväckande stadig både i låga hastigheter och i snäva kurvor. I högre hastigheter är känslan av kontroll fullständigt total, och i normal elcykelfart är det aldrig någon som helst tvekan. Kan du cykla på en vanlig cykel så kan du framföra Cargoville på ett tryggt och säkert sätt, konstigare än så är faktiskt inte!

De imponerande kraftresurserna kommer från tyska Bosch (Cargo Line Gen. 4) en extremt dragvillig motorenhet som är speciellt skapad för lastcyklar med ett väl tilltaget vridmoment (75 nm) och upp till hela 400 procent elassistans. Den lågt placerade mittmotorn kompletteras av ett kvalitativt batteri på 625 Wh, du kan även installera ytterligare ett batteri om du skulle vilja öka räckvidden. Den kraftfulla elmotorn och samarbetar med ett helt steglöst växelsystem från Enviolo som oavsett förhållanden ser till att du alltid hittar en passande växel. Det fungerar lite som automatlådan på bilen och är extremt användarvänligt, men till skillnad från traditionella växlar kan du ändra utväxlingen under belastning.

Om du mot förmodan vill trampa mycket själv och cyklar på plan mark så väljer du lämpligen läge Eco (+60%). I nästa läge, Tour (+140%), så känns motorn mycket piggare, och på plana underlag når du enkelt 25 km/h med måttlig trampkraft. Och väljer du något av de högre effektlägena Sport (+240%) och Turbo (+400%) så är det inga som helst problem att kunna cykla fort i branta uppförsbackar. Att starta Cargoville i en kraftig uppförsbacke utan elassistans är inte helt lätt, men tack vare motorns fina dynamik kommer kraften redan vid väldigt låga varvtal och den levererar assist nästan på direkten. 

Hela bygger rullar tryggt på Schwalbe´s Super Moto-X däck som tack vare en bredd på hela 61 mm ser till att du utöver pålitligt väggrepp samtidigt har bekväm åkkomfort på nästan alla typer av underlag. Säkerheten är det heller inget fel på eller vad sägs om ypperliga hydrauliska skivbromsar från Magura (CMe5 Cargo), kraftfull LED-belysning från Busch & Müller och ett fällbart och extremt robust stöd med minst sagt övertygande stabilitet.

Mer om Bergamont E-Cargo serie

Drömmer du om att leva eldrivet fullt ut så är cyklarna i E-Cargo serien din bästa vän! Här hittar du praktiska transportcyklar som levererar bekymmersfria transporter av allt du vill kunna frakta. Varken tung last eller branta uppförsbackar utgör några större problem. Det är bara att växla ner, vrida upp assistansnivån och bibehålla tempot så når du smärtfritt backens krön.

Det här är robusta transportcyklar som väcker starka habegär och ser till att ni kan planera för en framtid helt utan långsamma bilköer och skitiga busskurer. Men det kanske bästa av allt är ändå själva upplevelsen, du kan skingra alla stressiga tankar och fokusera på att uppleva världen omkring dig, samtidigt som du friktionsfritt glider fram utan att bli det minsta svettig eller andfådd. Och som extra bonus så "flyter det alltid på" när du vill ta dig fram i den värsta rusningstrafiken.

En E-Cargoville ger dig alla förutsättningar att kunna förändra invanda gamla mönster och låta bilen stå kvar där nere i garaget, dessutom alla dagar i veckan. Ett miljövänligt, lätthanterligt och praktiskt transportmedel som tack vare modern teknik förflyttar både dig och din last på ett effektivt sätt. 

Se alla produkter inom Bergamont E-Cargo
  • Försäkring Ingår

Allmänt

Ramset

  • Ram Aluminium
  • Rammaterial Aluminium
  • Framgaffeltyp Stel
  • Bakgaffeltyp Stel
  • Framgaffel BGM Cargo, rigid fork, extra strong
  • Framgaffelmaterial Aluminium
  • Slaglängd bak Stel

Hjul

  • Hjulstorlek 26"
  • Framnav BGM Pro, 6-bolt, disc, 15x100 mm axle
  • Baknav Enviolo CA, 6-bolt, disc
  • Ekrar Sapim Leader
  • Fälgar Mach 1 Kargo, disc, eyelets
  • Däckdimension 61-406, 61-559, 25-622
  • Framdäck Schwalbe Super Moto-X, Greenguard, 61-406
  • Bakdäck Schwalbe Super Moto-X, Greenguard, 61-559

Drivlina

  • Växelreglage Enviolo Controller, continuously adjustable
  • Bakväxel NuVinci
  • Vevparti FSA CK-320, 38t
  • Vevlager Bosch, Isis
  • Kedja KMC Z1eHX Wide EPT
  • Kassett Enviolo, 20t

Komponenter

  • Frambroms Magura CMe5, hydraulic disc brake,
  • Bromsskiva fram Storm rotor:180 mm
  • Bakbroms Magura CMe5, hydraulic disc brake,
  • Bromsskiva bak Storm rotor:180 mm
  • Styre BGM Pro, riserbar, rise: 5 mm
  • Styrstam BGM Cargo, adjustable, with Kiox integration
  • Styrlager FSA NO.57, A-Headset, semi-integrated, tapered (fork) / FSA IS-3E, A-Headset, 1-1/8" (steering tube)
  • Sadelstolpe BGM Pro
  • Sadel Ergon ST10
  • Pedaler Trekking alloy

Motor

  • Motor Bosch Cargo Line Gen 4
  • Motorplacering Vevparti
  • Motoreffekt 250 W
  • Motorns ljudnivå Låg
  • Vridmoment 75 Nm
  • Sensorer Hastighet, Kadens, Vridmoment
  • Maximal assistanshastighet 25 km/h

Batteri

  • Batteri Bosch PowerTube 625 Wh
  • Batterityp Litium-jon
  • Batteriplacering Invändigt
  • Batterikapacitet (Wh) 625 Wh
  • Batterikapacitet (Ah) 16.7 Ah
  • Spänning 36 V
  • Kan laddas på cykeln Ja
  • Batteriladdare Bosch Standard 4 A
  • Laddningstid 5 h

Display

  • Display/knappsats Bosch Kiox
  • Avtagbar display Ja
  • Displayens position Centrum
  • Assistansnivåer Off, Eco, Tour, Sport, Turbo
  • Gåassistans Ja (upp till 6 km/h)

Utrustning

  • Belysning Fram: B&M IQ-XS, 70 Lux, LED, E-Bike Version Bak: B&M Bergamont Special LED, integrated in fender
  • Skärmar BGM special alloy, with stainless stays
  • Stöd BGM custom Cargo center-stand, 2-legged
  • Övrigt Stänkskärmar, lampor, stöd och lås

Det finns ännu inga recensioner om Bergamont E-Cargoville LJ 70. Skriv gärna en egen!

Skriv en recension OM Bergamont E-Cargoville LJ 70
21

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås, belysning osv).

    Men, precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret och skruva på pedalerna tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
20

Fråga

Om jag köper denna cykel och beställer stänkskydd eller något annat tillbehör samtidigt, monterar ni de då på cykeln innan den levereras?

2016-05-09 från Samuel
  • SVAR

    Hej,

    Ja, samtliga tillbehör som ligger i samma order som en cykel monteras på cykeln innan vi levererar den till dig.

    från Markus (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Bergamont E-Cargoville LJ 70