Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Jag måste erkänna att..

Jag är ingen morgonmänniska men nu när vintern börjar smyga sig på gäller det att ta vara på varje kilometer som man kan skrapa ihop mot de 1000 km jag har satt som mål. Därför fick det bli en tidig morgon och en extra lång omväg till jobbet i onsdags. För mig som gärna tar mina turer sent, helst efter middagen, fick en ny och härlig upplevelse när jag nu ser skönheten i tidiga cykelturer. Att starta när det är mörkt och kallt är tungt men det som väntar är en allt mer ljusare och varmare dag, något som verkligen hjälper till i slutspurten.

När man motionerar eller tränar inför ett lopp kan det vara nyttigt att variera lite på träningen för att hålla motivationen uppe, en så enkel sak som att ändra sina träningstider kan göra stor skillnad. Dessutom är det bra att vänja sig att cykla på olika tider av dygnet när man planerar att cykla så långa lopp som Vätternrundan.

För er som är lika morgontrötta som mig, se till att ha allting i ordning för att så snabbt och enkelt som möjligt komma ut och cykla. Se till att din cykel är redo inför morgonen, ät en näringsrik men lätt frukost, se till att ha planerat din rutt och ge dig några extra minuter än vad du behöver så du slipper stressa efter passet. Några extra minuter ger dig tid att njuta av passet och du slipper stressa dig igenom morgontrafiken.

Jag skrapade ihop 27 km i onsdags som adderades till mina totala 375 km. Målet är att komma långt över 1000 km innan Vätternrundan men det ska inte vara några problem!

Klicka här för att se min morgonrutt i Luleå.