Beskrivning

Letar du efter superlätt kolfiberhoj som blandar snabb racekänsla med behaglig komfort och som faktiskt trivs lika bra på grusvägar som på asfalten, ja då är Superior X-Road Team Issue ett självklart alternativ. En riktigt vass modell bland X-Road cyklarna, och som klippt och skuren för oss som vill kunna cykla året runt (bara att montera rätt däck för årstiden) och som dessutom vill köra något som är både lättare och snabbare än den traditionella hybriden. En riktigt kompetent racependlare med hydrauliska skivbromsar där framkomlighet, effektivitet och rolig cykling ligger i fokus.

Stommen utgörs av en superlätt och vridstyv ram helt i kolfiber som tål tuff tag och där både fart, kraftöverföring samt effektivitet prioriteras. För att maximera styrprecisionen kombineras ramen med en lätt framgaffel (även den helt i kolfiber) som ser till att du har grym kontroll, hög komfort och blixtsnabb respons. Ramens högklassiga egenskaper tillsammans med smart geometri ger en väl avvägd sittställning och ser till att du pallar riktigt långa rundor med bibehållen komfort. Ramen har såklart praktisk intern kabeldragning och är konstruerad för stickaxlar med bred standard, vilket tillåter ett styvare hjul och därmed bättre kontroll.

Komponentmässigt är det ett kraftfullt vevparti med dubbla klingor och totalt 22-växlar från Shimano (Ultegra) som ger grym prestanda och ser till att du alltid hittar rätt växel, även när underlag och omständigheter bjuder på lite tuffare motstånd. Superior X-Road Team Issue är även utrustad med föredömligt lättrullande och slitstarka hjul från DT Swiss (ER 1600 Spline DB 32) med 35 mm breda kvalitetsdäck som ser till att du kan färdas precis vart du vill oavsett underlag. Med lite lägre luftryck i däcken får du ordentligt fäste på mjukare underlag och med högt tryck får du nästa samma snabba rull som på en ren landsvägsracer.

Eftersom den här hojen älskar när det går undan är den försedd med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som levererar pålitlig och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det är lerigt, dammigt eller slaskigt för dagen. I övrigt är det genomgående slittåliga komponenter med hög precision, vilket är helt perfekt för våra skandinaviska förhållanden.

En cykel med låg vikt för alla former av transport och träning som klarar aggressiv kurvtagning med bibehållen kontroll och som levererar massor av cykelglädje där paradgrenarna är framkomlighet, speed, effektivitet och mångsidighet... nästan helt oavsett vilket underlag som gäller!

Mer om kolfiberramen (X-Road Race)

En tävlingstestad design helt i kolfiber med praktiskt integrerad vajerdragning som är otroligt vridstyv och imponerande lätt. En geometri som fokuserar på ett brett användningsområde tillsammans med en relativt kort hjulbas ger en reaktionssnabb och lättmanövrerad cykel som svarar direkt på dina styrkommandon. Vad blir resultatet? - Genuin cykelglädje på riktigt hög nivå!

Superior använder sig av en bred vevlagerstandard med pressfit vilket gör att man kan överdimensionera alla rör som möts nere vid vevpartiet och på så sätt minimera flex och garantera effektiv kraftöverföring. Man optimerar även varje del av ramen utifrån den stress och påverkan den i praktiken utsättas för. Vissa rör är därför konstruerade för att ta upp stötar och vibrationer medan övriga delar av ramen är konstruerad för vridstyvhet och maximal kraftöverföring.

Fördelen med integrerade vajrar och kablar är kanske som störts på just gravel-cyklarna. Att snabbt kunna slänga upp hojen på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram utan en massa vajrar är klart enklare och dessutom betydligt säkrare. Vajrar och kablar är givetvis mer skyddade från mekanisk åverkan inuti ramen och en helt slät ram ger ju även mindre luftmotstånd och den är också betydligt enklare att hålla ren. Sist men absolut inte minst så är ju en cykel med intern kabeldragning mycket snyggare.

Mer om Superior X-Road serie

Samtliga modeller från Superior präglas av deras extremt tydliga motto "Always Race", men den omåttligt populära X-Road serien levererar kanske mest prestanda per investerad krona inom världen av modern Gravel och Gran Fondo. Jo du läste rätt, vi pratar om alla märken som du idag kan hitta på marknaden,  inte bara om cyklarna från Superior.

Vad får jag då för min surt förvärade slantar? Jo, du får en riktigt vass allrounder som är optimal för dig som pendlar till jobbet eller som kanske bara är sugen på att ”börja cykla lite mer seriöst”. Oavsett vilken modell i serien du väljer så kommer du utan problem att kunna briljera på allt från slät asfalt till småstökiga skogsstigar, och vi överdriver inte när vi påstår att alla modeller levererar högvis av ren cykelglädje samt minst sagt imponerande bromsförmåga.

Så alldeles oberoende av vilken utrustningsnivå du väljer (oavsett om du väljer en toppmodell med ram i kolfiber eller en instegsmodell med aluminiumram) så får du alltid en vass cykel för alla former av snabb transport som har kapacitet att ta din cykling till helt nya nivåer, och som bara väntar på att bli hårdtestad på nästa favoritrunda. 

Se alla produkter inom Superior X-Road serie
Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Superior
  • Serie Superior X-Road serie
  • Årsmodell 2019
  • Artikelnummer G-CK1232320
  • Färg Grå, Svart
  • Tillverkarens färg Matte Black/Dark Grey
  • Hemsida tillverkare https://superiorbikes.eu/se
  • Växelreglageserie Shimano Ultegra
  • Framväxelserie Shimano Ultegra
  • Bakväxelserie Shimano Ultegra
  • Antal växlar 22-växlad (2 x 11)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms
  • Vikt (enligt tillverkaren) 8.3 kg

Ramset

  • Ram Carbon X-Road Race BF-RB03 Mid Modulus, X-Road Geometry, 12x142 mm Thru axle, PressFit BB86, Inner Cable Routig, Di2 compatible, Revovable FD mount, Mudguadrs ready
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Stel
  • Bakgaffeltyp Stel
  • Framgaffel X-Road Full Carbon UD
  • Framgaffelmaterial Kolfiber

Hjul

  • Hjulstorlek 28"
  • Hjul DT Swiss ER 1600 Spline DB 32
  • Framnav TA15 x 100 mm
  • Baknav TA12 x 142 mm
  • Däckdimension 35-622
  • Framdäck Schwalbe G-One Speed MicroSkin TL Easy 35-622
  • Bakdäck Schwalbe G-One Speed MicroSkin TL Easy 35-622

Drivlina

  • Växelreglage Shimano Ultegra ST-R8020, Dual Control
  • Framväxel Shimano Ultegra FD-R8000-F
  • Bakväxel Shimano Ultegra RX RD-RX800-GS
  • Vevparti Shimano Ultegra FC-R8000, 50/34T, vevarmslängd: 172.5 mm (52 cm), 175 mm (54-58 cm)
  • Vevlager Shimano BB-71-41B, PressFit, 41 x 86.5 mm
  • Kedja KMC X11L
  • Kassett Shimano CS-HG700, 11-34T

Komponenter

  • Frambroms Shimano Ultegra BR-R8070, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 140 mm
  • Bakbroms Shimano Ultegra BR-R8070, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 140 mm
  • Handtag/Styrlinda Velo StickyGel
  • Styre ONE X-Road Compact, bredd: 42 cm (52-54 cm), 44 cm (56-58 cm)
  • Styrstam FSA OS-97 Ti 31.8 mm, längd: 90 mm (52-54 cm), 100 mm (56 cm), 110 mm (58 cm)
  • Styrlager Acros AIX-333 OD46, IS42/28.6 | IS52/40
  • Sadelstolpe ONE Race CRB Ultimate, diameter: 27.2 mm, längd: 400 mm
  • Sadel Fi'zi:k Aliante Versus EVO R5
  • Pedaler Medföljer ej
Recensioner
Frågor & Svar 3
320

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
2

Fråga

Hur smala däck kan jag ha på dessa hjul?

2018-11-17 från Niklas
  • SVAR

    Hej Niklas,

    Har personligen kört med 28 mm däck och tyckte det funka perfekt. Du kan nog köra 25 mm om du vill men risken är att du inte får en optimal form på dom då. Dessutom idag så är det fler och fler går upp till 28mm däck.

    Håll utkik efter nya Continental Grand Prix 5000 TL som släpps dagarna. Dom 28 mm kommer jag köra på min med tubeless setup.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    från Christoffer, Produktexpert (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
-2

Fråga

Hur breda däck kan man få in som max?

2019-06-28 från Alex
  • SVAR

    Hej Alex!

    Det går in 38-40 som max beroende på vilken modell av däck man använder :-)

    från Olof, Produktexpert (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Superior X-Road Team Issue matt svart/mörkgrå

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Letar du efter superlätt kolfiberhoj som blandar snabb racekänsla med behaglig komfort och som faktiskt trivs lika bra på grusvägar som på asfalten, ja då är Superior X-Road Team Issue ett självklart alternativ. En riktigt vass modell bland X-Road cyklarna, och som klippt och skuren för oss som vill kunna cykla året runt (bara att montera rätt däck för årstiden) och som dessutom vill köra något som är både lättare och snabbare än den traditionella hybriden. En riktigt kompetent racependlare med hydrauliska skivbromsar där framkomlighet, effektivitet och rolig cykling ligger i fokus.

Stommen utgörs av en superlätt och vridstyv ram helt i kolfiber som tål tuff tag och där både fart, kraftöverföring samt effektivitet prioriteras. För att maximera styrprecisionen kombineras ramen med en lätt framgaffel (även den helt i kolfiber) som ser till att du har grym kontroll, hög komfort och blixtsnabb respons. Ramens högklassiga egenskaper tillsammans med smart geometri ger en väl avvägd sittställning och ser till att du pallar riktigt långa rundor med bibehållen komfort. Ramen har såklart praktisk intern kabeldragning och är konstruerad för stickaxlar med bred standard, vilket tillåter ett styvare hjul och därmed bättre kontroll.

Komponentmässigt är det ett kraftfullt vevparti med dubbla klingor och totalt 22-växlar från Shimano (Ultegra) som ger grym prestanda och ser till att du alltid hittar rätt växel, även när underlag och omständigheter bjuder på lite tuffare motstånd. Superior X-Road Team Issue är även utrustad med föredömligt lättrullande och slitstarka hjul från DT Swiss (ER 1600 Spline DB 32) med 35 mm breda kvalitetsdäck som ser till att du kan färdas precis vart du vill oavsett underlag. Med lite lägre luftryck i däcken får du ordentligt fäste på mjukare underlag och med högt tryck får du nästa samma snabba rull som på en ren landsvägsracer.

Eftersom den här hojen älskar när det går undan är den försedd med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som levererar pålitlig och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det är lerigt, dammigt eller slaskigt för dagen. I övrigt är det genomgående slittåliga komponenter med hög precision, vilket är helt perfekt för våra skandinaviska förhållanden.

En cykel med låg vikt för alla former av transport och träning som klarar aggressiv kurvtagning med bibehållen kontroll och som levererar massor av cykelglädje där paradgrenarna är framkomlighet, speed, effektivitet och mångsidighet... nästan helt oavsett vilket underlag som gäller!

Mer om kolfiberramen (X-Road Race)

En tävlingstestad design helt i kolfiber med praktiskt integrerad vajerdragning som är otroligt vridstyv och imponerande lätt. En geometri som fokuserar på ett brett användningsområde tillsammans med en relativt kort hjulbas ger en reaktionssnabb och lättmanövrerad cykel som svarar direkt på dina styrkommandon. Vad blir resultatet? - Genuin cykelglädje på riktigt hög nivå!

Superior använder sig av en bred vevlagerstandard med pressfit vilket gör att man kan överdimensionera alla rör som möts nere vid vevpartiet och på så sätt minimera flex och garantera effektiv kraftöverföring. Man optimerar även varje del av ramen utifrån den stress och påverkan den i praktiken utsättas för. Vissa rör är därför konstruerade för att ta upp stötar och vibrationer medan övriga delar av ramen är konstruerad för vridstyvhet och maximal kraftöverföring.

Fördelen med integrerade vajrar och kablar är kanske som störts på just gravel-cyklarna. Att snabbt kunna slänga upp hojen på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram utan en massa vajrar är klart enklare och dessutom betydligt säkrare. Vajrar och kablar är givetvis mer skyddade från mekanisk åverkan inuti ramen och en helt slät ram ger ju även mindre luftmotstånd och den är också betydligt enklare att hålla ren. Sist men absolut inte minst så är ju en cykel med intern kabeldragning mycket snyggare.

Mer om Superior X-Road serie

Samtliga modeller från Superior präglas av deras extremt tydliga motto "Always Race", men den omåttligt populära X-Road serien levererar kanske mest prestanda per investerad krona inom världen av modern Gravel och Gran Fondo. Jo du läste rätt, vi pratar om alla märken som du idag kan hitta på marknaden,  inte bara om cyklarna från Superior.

Vad får jag då för min surt förvärade slantar? Jo, du får en riktigt vass allrounder som är optimal för dig som pendlar till jobbet eller som kanske bara är sugen på att ”börja cykla lite mer seriöst”. Oavsett vilken modell i serien du väljer så kommer du utan problem att kunna briljera på allt från slät asfalt till småstökiga skogsstigar, och vi överdriver inte när vi påstår att alla modeller levererar högvis av ren cykelglädje samt minst sagt imponerande bromsförmåga.

Så alldeles oberoende av vilken utrustningsnivå du väljer (oavsett om du väljer en toppmodell med ram i kolfiber eller en instegsmodell med aluminiumram) så får du alltid en vass cykel för alla former av snabb transport som har kapacitet att ta din cykling till helt nya nivåer, och som bara väntar på att bli hårdtestad på nästa favoritrunda. 

Se alla produkter inom Superior X-Road serie
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Superior
  • Serie Superior X-Road serie
  • Årsmodell 2019
  • Artikelnummer G-CK1232320
  • Färg Grå, Svart
  • Tillverkarens färg Matte Black/Dark Grey
  • Hemsida tillverkare https://superiorbikes.eu/se
  • Växelreglageserie Shimano Ultegra
  • Framväxelserie Shimano Ultegra
  • Bakväxelserie Shimano Ultegra
  • Antal växlar 22-växlad (2 x 11)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms
  • Vikt (enligt tillverkaren) 8.3 kg

Ramset

  • Ram Carbon X-Road Race BF-RB03 Mid Modulus, X-Road Geometry, 12x142 mm Thru axle, PressFit BB86, Inner Cable Routig, Di2 compatible, Revovable FD mount, Mudguadrs ready
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Stel
  • Bakgaffeltyp Stel
  • Framgaffel X-Road Full Carbon UD
  • Framgaffelmaterial Kolfiber

Hjul

  • Hjulstorlek 28"
  • Hjul DT Swiss ER 1600 Spline DB 32
  • Framnav TA15 x 100 mm
  • Baknav TA12 x 142 mm
  • Däckdimension 35-622
  • Framdäck Schwalbe G-One Speed MicroSkin TL Easy 35-622
  • Bakdäck Schwalbe G-One Speed MicroSkin TL Easy 35-622

Drivlina

  • Växelreglage Shimano Ultegra ST-R8020, Dual Control
  • Framväxel Shimano Ultegra FD-R8000-F
  • Bakväxel Shimano Ultegra RX RD-RX800-GS
  • Vevparti Shimano Ultegra FC-R8000, 50/34T, vevarmslängd: 172.5 mm (52 cm), 175 mm (54-58 cm)
  • Vevlager Shimano BB-71-41B, PressFit, 41 x 86.5 mm
  • Kedja KMC X11L
  • Kassett Shimano CS-HG700, 11-34T

Komponenter

  • Frambroms Shimano Ultegra BR-R8070, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 140 mm
  • Bakbroms Shimano Ultegra BR-R8070, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 140 mm
  • Handtag/Styrlinda Velo StickyGel
  • Styre ONE X-Road Compact, bredd: 42 cm (52-54 cm), 44 cm (56-58 cm)
  • Styrstam FSA OS-97 Ti 31.8 mm, längd: 90 mm (52-54 cm), 100 mm (56 cm), 110 mm (58 cm)
  • Styrlager Acros AIX-333 OD46, IS42/28.6 | IS52/40
  • Sadelstolpe ONE Race CRB Ultimate, diameter: 27.2 mm, längd: 400 mm
  • Sadel Fi'zi:k Aliante Versus EVO R5
  • Pedaler Medföljer ej
Reviews
320

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
2

Fråga

Hur smala däck kan jag ha på dessa hjul?

2018-11-17 från Niklas
  • SVAR

    Hej Niklas,

    Har personligen kört med 28 mm däck och tyckte det funka perfekt. Du kan nog köra 25 mm om du vill men risken är att du inte får en optimal form på dom då. Dessutom idag så är det fler och fler går upp till 28mm däck.

    Håll utkik efter nya Continental Grand Prix 5000 TL som släpps dagarna. Dom 28 mm kommer jag köra på min med tubeless setup.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    från Christoffer, Produktexpert (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
-2

Fråga

Hur breda däck kan man få in som max?

2019-06-28 från Alex
  • SVAR

    Hej Alex!

    Det går in 38-40 som max beroende på vilken modell av däck man använder :-)

    från Olof, Produktexpert (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Superior X-Road Team Issue matt svart/mörkgrå