Beskrivning

Till i år är det nya Ibis Mojo HD5 som alla i Ibis EWS-team (med vår egna Robin Wallner i spetsen) kommer köra. Den bygger stolt vidare på det vinnande koncept som HD4:an en gång startade, en stenhård 27,5-tummare som inte backar för nått... och som så framgångsrikt dominerat i bland pallplatserna på EWS-touren och som senast 2017 plockade hem hela Enduro World Series.

Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom den nya (och 5:e) generationen av Mojo HD5. Men du kan vara helt lugn, det här är fortfarande en imponerande följsam enduroracer som med sitt nästan overkligt flyt fixar knepiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. Den är både stabilare och kvickare än sina föregångare och tack vare helt nya "Trac­tion Tune" har den dessutom en helt makalös markkontakt, vilket i praktiken innebär att du köra ännu fortare med full kontroll.

Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men nöjer oss med att nämna att den en längre och flackare geometri med 64,2 graders vinkel på styrhuvudet, 76 graders vinkel på sadelröret och kedjestag med 430mm längd. HD5:an har dessutom ett relativt långt topprör, vilket i praktiken ger dig ännu mer utrymme att manövrera på cykeln och det skapar i sin tur ytterligare stabilitet och flexibilitet. 

Det imponerande genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e (och självklart Dave’s bästa) version, levererar kinematik i världsklass och en respektingivande bakre slaglängd (153 mm) med magisk känsla, klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Den bakre dämparen är hämtad från kvalitetssäkra FOX och slukar glupskt underlagets alla ojämnheter, och i kombination med helt nya "Trac­tion Tune" kan du problemfritt kan köra nästan overkligt fort även i galet stökig terräng.

Liksom dess föregångare är den skapad för ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder ända upp till 2.6" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD5:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 185 mm, beroende på ramstorlek.

Letar du efter en fullt tävlingsklar enduroracer helt i kolfiber med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja ett vinnande spår, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj på den här kompromisslösa bygget är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en ilsken cykelmekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Känner du dig villrådig... då föreslår vi att du lusläser specifikationen, där du hittar detaljerad och tydlig information. Oavsett om du väljer en i Brown Pow eller en i Charcoal så kan du redan nu ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor... och du har nu alla möjligheter att plocka hem nästa Enduro World Series!

Mer om Ibis Traction Tune

Traction Tune handlar i huvudsak om att Ibis, i samarbete med sitt framgångsrika EWS-team, lyckats skapa en mer reaktiv dämpning som medger lägre nivåer av kompression. Vilket i kombination med det extremt effektiva dw-länkaget ser till att cykeln kan bibehålla samma imponerande höga trampeffektivitet och samtidigt medge att bakhjulet tillåts reagera snabbare på underlagets varierande former. Men det innebär också att man noga balanserar de främre och bakre dämparna, allt för att hålla chassinivån relativ i förhållande till ojämnheterna  i underlaget, och därmed effektivt maximera markkontakten för båda hjulen. 

Låter det krångligt? Själva grundtanken handlar i korthet om att både chassi och cyklist obehindrat skall kunna flyta fram över stock och sten, medan de mer reaktiva dämparna ser till att hjulen alltid har maximal markkontakt... dw-länkaget, dämparna och hjulen jobbar för fullt i en välbalanserad symbios, medan du nästan obehindrat leviterar fram och kan lägga fullt fokus på att hitta rätt spår och köra snabbare än konkurrenterna.

Se alla produkter inom Ibis Traction Tune
Specifikation
Artikelnummer G-CK1294744
Varumärke Ibis
Årsmodell 2020
Cykeltyp Mountainbike
Hjulstorlek 27.5" (584 mm)
Rammaterial Kolfiber
Diameter sadelstolpe 31.6 mm
Diameter sadelstolpsklamma 34.8 mm
Ramens vevlagerhylsa Engelsk gänga (1.37" x 24 tpi)
Bredd vevlagerhylsa 73 mm
Fäste kedjestyrare ISCG-05
Styrlagertyp ZS (ZeroStack)
Styrlager Cane Creek 40-series
Innerdiameter styrhuvud övre 44 mm (1-1/8" ZS)
Innerdiameter styrhuvud nedre 56 mm (1.5" ZS)
Bakdämpare Fox Float X2 Factory, with climb switch
Slaglängd bak 150 mm
Bakgaffeltyp Dämpad
Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Bromsinfästning ram Post Mount (PM)
Bakaxel Stickaxel 12 x 148 mm Boost
Vikt (enligt tillverkaren) 2.54 kg (5.6 lbs)
Färg Brun
Tillverkarens färg Brown Pow
Serie Ibis Traction Tune
Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo-hd5
Recensioner
Frågor & Svar

Det finns ännu inga frågor om Ram Ibis Mojo HD5 khaki. Du kan själv ställa en fråga.

Ställ en fråga om Ram Ibis Mojo HD5 khaki

Till i år är det nya Ibis Mojo HD5 som alla i Ibis EWS-team (med vår egna Robin Wallner i spetsen) kommer köra. Den bygger stolt vidare på det vinnande koncept som HD4:an en gång startade, en stenhård 27,5-tummare som inte backar för nått... och som så framgångsrikt dominerat i bland pallplatserna på EWS-touren och som senast 2017 plockade hem hela Enduro World Series.

Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom den nya (och 5:e) generationen av Mojo HD5. Men du kan vara helt lugn, det här är fortfarande en imponerande följsam enduroracer som med sitt nästan overkligt flyt fixar knepiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. Den är både stabilare och kvickare än sina föregångare och tack vare helt nya "Trac­tion Tune" har den dessutom en helt makalös markkontakt, vilket i praktiken innebär att du köra ännu fortare med full kontroll.

Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men nöjer oss med att nämna att den en längre och flackare geometri med 64,2 graders vinkel på styrhuvudet, 76 graders vinkel på sadelröret och kedjestag med 430mm längd. HD5:an har dessutom ett relativt långt topprör, vilket i praktiken ger dig ännu mer utrymme att manövrera på cykeln och det skapar i sin tur ytterligare stabilitet och flexibilitet. 

Det imponerande genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e (och självklart Dave’s bästa) version, levererar kinematik i världsklass och en respektingivande bakre slaglängd (153 mm) med magisk känsla, klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Den bakre dämparen är hämtad från kvalitetssäkra FOX och slukar glupskt underlagets alla ojämnheter, och i kombination med helt nya "Trac­tion Tune" kan du problemfritt kan köra nästan overkligt fort även i galet stökig terräng.

Liksom dess föregångare är den skapad för ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder ända upp till 2.6" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD5:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 185 mm, beroende på ramstorlek.

Letar du efter en fullt tävlingsklar enduroracer helt i kolfiber med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja ett vinnande spår, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj på den här kompromisslösa bygget är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en ilsken cykelmekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Känner du dig villrådig... då föreslår vi att du lusläser specifikationen, där du hittar detaljerad och tydlig information. Oavsett om du väljer en i Brown Pow eller en i Charcoal så kan du redan nu ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor... och du har nu alla möjligheter att plocka hem nästa Enduro World Series!


Mer om Ibis Traction Tune

Traction Tune handlar i huvudsak om att Ibis, i samarbete med sitt framgångsrika EWS-team, lyckats skapa en mer reaktiv dämpning som medger lägre nivåer av kompression. Vilket i kombination med det extremt effektiva dw-länkaget ser till att cykeln kan bibehålla samma imponerande höga trampeffektivitet och samtidigt medge att bakhjulet tillåts reagera snabbare på underlagets varierande former. Men det innebär också att man noga balanserar de främre och bakre dämparna, allt för att hålla chassinivån relativ i förhållande till ojämnheterna  i underlaget, och därmed effektivt maximera markkontakten för båda hjulen. 

Låter det krångligt? Själva grundtanken handlar i korthet om att både chassi och cyklist obehindrat skall kunna flyta fram över stock och sten, medan de mer reaktiva dämparna ser till att hjulen alltid har maximal markkontakt... dw-länkaget, dämparna och hjulen jobbar för fullt i en välbalanserad symbios, medan du nästan obehindrat leviterar fram och kan lägga fullt fokus på att hitta rätt spår och köra snabbare än konkurrenterna.

Se alla produkter inom Ibis Traction Tune
Artikelnummer G-CK1294744
Varumärke Ibis
Årsmodell 2020
Cykeltyp Mountainbike
Hjulstorlek 27.5" (584 mm)
Rammaterial Kolfiber
Diameter sadelstolpe 31.6 mm
Diameter sadelstolpsklamma 34.8 mm
Ramens vevlagerhylsa Engelsk gänga (1.37" x 24 tpi)
Bredd vevlagerhylsa 73 mm
Fäste kedjestyrare ISCG-05
Styrlagertyp ZS (ZeroStack)
Styrlager Cane Creek 40-series
Innerdiameter styrhuvud övre 44 mm (1-1/8" ZS)
Innerdiameter styrhuvud nedre 56 mm (1.5" ZS)
Bakdämpare Fox Float X2 Factory, with climb switch
Slaglängd bak 150 mm
Bakgaffeltyp Dämpad
Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Bromsinfästning ram Post Mount (PM)
Bakaxel Stickaxel 12 x 148 mm Boost
Vikt (enligt tillverkaren) 2.54 kg (5.6 lbs)
Färg Brun
Tillverkarens färg Brown Pow
Serie Ibis Traction Tune
Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo-hd5
Reviews

Det finns ännu inga frågor om Ram Ibis Mojo HD5 khaki. Du kan själv ställa en fråga.

Ställ en fråga om Ram Ibis Mojo HD5 khaki