Vi pratar monstertruck och flygande matta i ett och samma paket
Stigcyklarnas okrönte konung heter Trek Slash 8 och är ett långslagigt enduromonster som är skapat för att leverera maximal körglädje i den allra stökigaste terrängen. Jo den rasar omutligt nedför stökiga branter men den är samtidigt smidig, lätt och imponerande greppsäker i stigningar. Och om du helst håller till i parken så kommer Slash att leverera varv efter varv med adrenalinstinna upplevelser och breda leenden mellan dubbelhoppen och droppen. Den är verkligen grymt stabil med samtidigt lekfullt lättkörd, och för att matcha dess ökade slaglängd (170/160mm) har Slash en geometri som både är längre, flackare och lägre än sin föregångare. I praktiken innebär det ökad stabilitet när du flyger fram i branterna och på lösare underlag, samtidigt som den aggressiva vinkeln på styrhuvudet gynnar din pedaleffektivitet. Slash levererar ren underhållning och den kommer se till att du tar dig nedför utmanande nedförslut fortare än någon annan i kompiskretsen, och det kanske bästa av allt är att ju hårdare du kör ju mer ger den tillbaka...
Nyckeln till framgång!
- Vinnaren i kategorin Mountainbike av The Design & Innovation Award 2021
- Slash glänser i endurotävlingar, men den är samtidigt vansinnigt skoj på knotiga skogsstigar
- Slagkraftig aluminiumram (Alpha Platinum) som skapar breda leenden mellan dubbelhoppen och droppen
- Dämparkonfiguration med avancerad luftfjädring och 170/160mm slaglängd som är redo att rocka loss
- Slagkraftig 1x12-drivlina från SRAM (GX Eagle) med ett enda växelreglage att hålla koll på
- Extra skydd på diagonalröret minimerar risken för att ramen ska råka ut för allvarliga skador
- Borttagbar Knock Block 2.0 med en större styrvinkel för att vajrar ska hållas skyddade utan att svängradien offras
- Dropper post från TranzX (JD-YSP39) ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer utför
- Brett sadelrör (34,9 mm diameter) är både starkare, hållbarare och går snabbare att flytta upp och ned
- I det inbyggda förvaringsfacket kan du förvara verktyg och andra nödvändigheter
- Högklassiga 29-tummare som kan rulla över stora saker och flyger fram i stora hopp
Slagkraftig aluminiumram med imponerande egenskaper
Stommen utgörs av en avancerad aluminiumram (Alpha Platinum Aluminium) med en imponerande vridstyvhet och ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel med 1/2 ° och vevlagrets höjd med upp till 10 mm, och du reglerar det enkelt via en mutter. Ramen är fullproppad med massor av smarta finesser (t ex diagonalrörsskydd, skyttelskydd, gängat vevlager, ISCG 05, extra brett sadelrör) som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabledragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Två andra smarta funktioner ramens inbyggda förvaringsutrymme och Knock Block 2.0 styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.
Dräpande dämparkonfiguration som ger dig klassledande kontroll
Framtill sitter en vass luftgaffel från RockShox (ZEB Select) med en slaglängd på 170 mm och även baktill sitter en dämpare från RockShox (Super Deluxe Select+ RT) med en slaglängd på 160 mm. Dämparna kan optimeras efter både vikt samt körstil och luftfjädringen har exklusiva Thru Shaft som ger dig ett fantastiskt grepp, mjuk kontroll och allt den stabilitet som du behöver för att kasta dig utför de brantaste backarna dagarna i ända. Med den helt nya lågkompressionsinställningen kan man dessutom eliminera cyklistens inverkan utan att behöva påverka den kompressionen som så väl behövs vid höga hastigheter på de lite mer brutala skogsstigarna. Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Lägg därtill en praktiskt reglerbar sadelstolpe som ser till att du blixtsnabbt kan sänka/höja sadeln i farten.
Slagkraftig 1x12-drivlina och skivbromsar med kraftfull bromsverkan
Den slagkraftiga 1x-drivlinan är hämtad från driftsäkra Shimano (GX Eagle) och består av en singelklinga samt en 12-delad kassett (30Tx10-52T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Drivlinans funktion är näst intill krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av högklassiga hydrauliska skivbromsar från SRAM (Code R) som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.
Robust hjulset med kvalitetsgummin som glänser i besvärlig terräng
Allt rullar på ett hjulset från Bontrager som består av robusta aluminiumfälgar och kvalitetsgummin från Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5 bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par 27.5-tummare, men med alla fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Baknavet har hela 54 ingreppspunkter, vilket ger dig näst intill omedelbar acceleration snarare än en seg fördröjning när du trampar till på pedalerna. Du får jämnt gående och direkt kraft när du behöver kasta dig ur kurvorna och den extra pedalspärren ger ökad kontroll och kan vara hela skillnaden vid knepiga klättringar.
Vad säger då den internationella cyklepressen?
- Pinbike - Slash har storhjulingens kvaliteter på okända stigar, men är ändå så lättmanövrerad att den känns helt rätt i lättare terräng.
- Bikeradar - Vi övertygades av hur den klarar den allra tuffaste terrängen utan att tveka, utan att offra den reaktionssnabba, livfulla känslan.
- NSMB - Slash är perfekt i svåra, doserade kurvor och den är ett absolut monster i branta stup. Den är lättcyklad och allt känns mycket naturligt från det första droppet.
Mer om Trek Slash serie
Denna potenta serie av långslagiga endurohojar ser till att du kan haka på vem som helst i klättringarna och har potential att utklassa vem som helst i utförslöporna. Letar du efter galet snabba och lätta enduroriggar med kolossala mängder stabilitet och klassledande dämpning som samtidigt är greppsäkra nog för de brantaste stigningarna, ja då har du hittat rätt modeller. Krossa varv efter varv på ett sätt som förra årets endurocyklister endast kunde drömma om. Attackera genom den vilda terrängen, hoppa över knöggliga rötter och spräng fram genom stenpartier med dropp så stora att du ifrågasätter dig själv, men aldrig cykelns förmåga. Slash saknar kompromisser, de röjer, härjar och railar genom de stökigaste stigar du kan hitta.
Samtliga modeller i serien har ett heltäckande skydd för diagonalröret som fungerar utmärkt vid transport och vissa modeller har dessutom ett smart inbyggt förvaringsutrymme i ramen. Och om det bara är parken som gäller så kan du både tävla, hoppa, droppa och plöja fram i spåren... varv efter varv, helg efter helg! För att matcha cyklarna imponerande slaglängd så har de en endurogeometri som både är längre, flackare och lägre. Det betyder ökad stabilitet i höga hastigheter (både i branterna och på lösa underlag), samtidigt som vinkeln på styrhuvudet gynnar pedaleffektiviteten.
Det här är cyklar med dämpare som reagerar på terrängen och inte på dig. Och de fina i kråksången är att de kan avgöra vilken input som kommer från dig och vilken som kommer från underlaget... det här är imponerande dämpare som ser till att du kan detaljstyra kompressionen på nivåer som helt enkelt utklassar konkurrenterna. Och oavsett om du tänker tävla mot klockan i Enduro World Series eller bara flyga fram i parken så är en Slash alltid redo!
- Försäkring Ingår
Allmänt
- Varumärke Trek
- Serie Trek Slash
- Årsmodell 2023
- Artikelnummer G-601842760277
- Färg Orange
- Tillverkarens färg Pennyflake
- Hemsida tillverkare https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36731
- Växelreglageserie SRAM GX Eagle
- Framväxelserie Oväxlad
- Bakväxelserie SRAM GX Eagle
- Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
- Bromstyp Hydraulisk skivbroms
- Vikt (enligt tillverkaren) M - 15.50 kg
Ramset
- Ram Alpha Platinum Aluminum, invändig förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändigt Control Freak-kablage, diagonalrörsskydd, skyttelskydd, gängat vevlager, ISCG 05, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 160
- Rammaterial Aluminium
- Framgaffeltyp Dämpad
- Bakgaffeltyp Dämpad
- Framgaffel RockShox ZEB Select, DebonAir-luftfjädring, Charger 2.1 RC-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, Maxle Stealth, 170 mm slaglängd
- Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
- Slaglängd fram 170 mm
- Låsbar framgaffel? Ej låsbar
- Bakdämpare RockShox Super Deluxe Select+ RT, 230 x 62,5 mm
- Slaglängd bak 160 mm
- Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Hjul
- Hjulstorlek 29"
- Däckdimension 64-622
- Bakdäck 29 x 2,50
Drivlina
- Växelreglage SRAM GX Eagle, 12-växlat
- Bakväxel SRAM GX Eagle
- Vevparti SRAM X1 Eagle, DUB MTB Wide, 30T stålkrans, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
- Vevlager SRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
- Kedja SRAM GX Eagle, 12-växlat
- Kassett SRAM Eagle XG-1275 10–52, 12-delad
Komponenter
- Frambroms SRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva fram SRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
- Bakbroms SRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva bak SRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
- Handtag/Styrlinda Bontrager XR Trail Pro, aluminium, Lock-on
- Styre Bontrager Line, aluminium, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm bredd
- Styrstam Bontrager Elite, 35 mm, 0 grader, 35 mm längd
- Sadelstolpe TranzX JD-YSP39, 170 mm slaglängd, invändigt kablage, 34,9 mm
- Sadel Bontrager Arvada, Hollow CrMo-rails, 138 mm bredd
Batteri
- Batteri
Utrustning
- Pakethållare
Det finns ännu inga frågor om MTB Trek Slash 8 Orange 29". Du kan själv ställa en fråga.
Ställ en fråga om MTB Trek Slash 8 Orange 29"Vi pratar monstertruck och flygande matta i ett och samma paket
Stigcyklarnas okrönte konung heter Trek Slash 8 och är ett långslagigt enduromonster som är skapat för att leverera maximal körglädje i den allra stökigaste terrängen. Jo den rasar omutligt nedför stökiga branter men den är samtidigt smidig, lätt och imponerande greppsäker i stigningar. Och om du helst håller till i parken så kommer Slash att leverera varv efter varv med adrenalinstinna upplevelser och breda leenden mellan dubbelhoppen och droppen. Den är verkligen grymt stabil med samtidigt lekfullt lättkörd, och för att matcha dess ökade slaglängd (170/160mm) har Slash en geometri som både är längre, flackare och lägre än sin föregångare. I praktiken innebär det ökad stabilitet när du flyger fram i branterna och på lösare underlag, samtidigt som den aggressiva vinkeln på styrhuvudet gynnar din pedaleffektivitet. Slash levererar ren underhållning och den kommer se till att du tar dig nedför utmanande nedförslut fortare än någon annan i kompiskretsen, och det kanske bästa av allt är att ju hårdare du kör ju mer ger den tillbaka...
Nyckeln till framgång!
- Vinnaren i kategorin Mountainbike av The Design & Innovation Award 2021
- Slash glänser i endurotävlingar, men den är samtidigt vansinnigt skoj på knotiga skogsstigar
- Slagkraftig aluminiumram (Alpha Platinum) som skapar breda leenden mellan dubbelhoppen och droppen
- Dämparkonfiguration med avancerad luftfjädring och 170/160mm slaglängd som är redo att rocka loss
- Slagkraftig 1x12-drivlina från SRAM (GX Eagle) med ett enda växelreglage att hålla koll på
- Extra skydd på diagonalröret minimerar risken för att ramen ska råka ut för allvarliga skador
- Borttagbar Knock Block 2.0 med en större styrvinkel för att vajrar ska hållas skyddade utan att svängradien offras
- Dropper post från TranzX (JD-YSP39) ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer utför
- Brett sadelrör (34,9 mm diameter) är både starkare, hållbarare och går snabbare att flytta upp och ned
- I det inbyggda förvaringsfacket kan du förvara verktyg och andra nödvändigheter
- Högklassiga 29-tummare som kan rulla över stora saker och flyger fram i stora hopp
Slagkraftig aluminiumram med imponerande egenskaper
Stommen utgörs av en avancerad aluminiumram (Alpha Platinum Aluminium) med en imponerande vridstyvhet och ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel med 1/2 ° och vevlagrets höjd med upp till 10 mm, och du reglerar det enkelt via en mutter. Ramen är fullproppad med massor av smarta finesser (t ex diagonalrörsskydd, skyttelskydd, gängat vevlager, ISCG 05, extra brett sadelrör) som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabledragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Två andra smarta funktioner ramens inbyggda förvaringsutrymme och Knock Block 2.0 styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.
Dräpande dämparkonfiguration som ger dig klassledande kontroll
Framtill sitter en vass luftgaffel från RockShox (ZEB Select) med en slaglängd på 170 mm och även baktill sitter en dämpare från RockShox (Super Deluxe Select+ RT) med en slaglängd på 160 mm. Dämparna kan optimeras efter både vikt samt körstil och luftfjädringen har exklusiva Thru Shaft som ger dig ett fantastiskt grepp, mjuk kontroll och allt den stabilitet som du behöver för att kasta dig utför de brantaste backarna dagarna i ända. Med den helt nya lågkompressionsinställningen kan man dessutom eliminera cyklistens inverkan utan att behöva påverka den kompressionen som så väl behövs vid höga hastigheter på de lite mer brutala skogsstigarna. Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Lägg därtill en praktiskt reglerbar sadelstolpe som ser till att du blixtsnabbt kan sänka/höja sadeln i farten.
Slagkraftig 1x12-drivlina och skivbromsar med kraftfull bromsverkan
Den slagkraftiga 1x-drivlinan är hämtad från driftsäkra Shimano (GX Eagle) och består av en singelklinga samt en 12-delad kassett (30Tx10-52T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Drivlinans funktion är näst intill krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av högklassiga hydrauliska skivbromsar från SRAM (Code R) som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.
Robust hjulset med kvalitetsgummin som glänser i besvärlig terräng
Allt rullar på ett hjulset från Bontrager som består av robusta aluminiumfälgar och kvalitetsgummin från Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5 bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par 27.5-tummare, men med alla fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Baknavet har hela 54 ingreppspunkter, vilket ger dig näst intill omedelbar acceleration snarare än en seg fördröjning när du trampar till på pedalerna. Du får jämnt gående och direkt kraft när du behöver kasta dig ur kurvorna och den extra pedalspärren ger ökad kontroll och kan vara hela skillnaden vid knepiga klättringar.
Vad säger då den internationella cyklepressen?
- Pinbike - Slash har storhjulingens kvaliteter på okända stigar, men är ändå så lättmanövrerad att den känns helt rätt i lättare terräng.
- Bikeradar - Vi övertygades av hur den klarar den allra tuffaste terrängen utan att tveka, utan att offra den reaktionssnabba, livfulla känslan.
- NSMB - Slash är perfekt i svåra, doserade kurvor och den är ett absolut monster i branta stup. Den är lättcyklad och allt känns mycket naturligt från det första droppet.
Mer om Trek Slash serie
Denna potenta serie av långslagiga endurohojar ser till att du kan haka på vem som helst i klättringarna och har potential att utklassa vem som helst i utförslöporna. Letar du efter galet snabba och lätta enduroriggar med kolossala mängder stabilitet och klassledande dämpning som samtidigt är greppsäkra nog för de brantaste stigningarna, ja då har du hittat rätt modeller. Krossa varv efter varv på ett sätt som förra årets endurocyklister endast kunde drömma om. Attackera genom den vilda terrängen, hoppa över knöggliga rötter och spräng fram genom stenpartier med dropp så stora att du ifrågasätter dig själv, men aldrig cykelns förmåga. Slash saknar kompromisser, de röjer, härjar och railar genom de stökigaste stigar du kan hitta.
Samtliga modeller i serien har ett heltäckande skydd för diagonalröret som fungerar utmärkt vid transport och vissa modeller har dessutom ett smart inbyggt förvaringsutrymme i ramen. Och om det bara är parken som gäller så kan du både tävla, hoppa, droppa och plöja fram i spåren... varv efter varv, helg efter helg! För att matcha cyklarna imponerande slaglängd så har de en endurogeometri som både är längre, flackare och lägre. Det betyder ökad stabilitet i höga hastigheter (både i branterna och på lösa underlag), samtidigt som vinkeln på styrhuvudet gynnar pedaleffektiviteten.
Det här är cyklar med dämpare som reagerar på terrängen och inte på dig. Och de fina i kråksången är att de kan avgöra vilken input som kommer från dig och vilken som kommer från underlaget... det här är imponerande dämpare som ser till att du kan detaljstyra kompressionen på nivåer som helt enkelt utklassar konkurrenterna. Och oavsett om du tänker tävla mot klockan i Enduro World Series eller bara flyga fram i parken så är en Slash alltid redo!
- Försäkring Ingår
Allmänt
- Varumärke Trek
- Serie Trek Slash
- Årsmodell 2023
- Artikelnummer G-601842760277
- Färg Orange
- Tillverkarens färg Pennyflake
- Hemsida tillverkare https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36731
- Växelreglageserie SRAM GX Eagle
- Framväxelserie Oväxlad
- Bakväxelserie SRAM GX Eagle
- Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
- Bromstyp Hydraulisk skivbroms
- Vikt (enligt tillverkaren) M - 15.50 kg
Ramset
- Ram Alpha Platinum Aluminum, invändig förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, invändigt Control Freak-kablage, diagonalrörsskydd, skyttelskydd, gängat vevlager, ISCG 05, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 160
- Rammaterial Aluminium
- Framgaffeltyp Dämpad
- Bakgaffeltyp Dämpad
- Framgaffel RockShox ZEB Select, DebonAir-luftfjädring, Charger 2.1 RC-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, Maxle Stealth, 170 mm slaglängd
- Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
- Slaglängd fram 170 mm
- Låsbar framgaffel? Ej låsbar
- Bakdämpare RockShox Super Deluxe Select+ RT, 230 x 62,5 mm
- Slaglängd bak 160 mm
- Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Hjul
- Hjulstorlek 29"
- Däckdimension 64-622
- Bakdäck 29 x 2,50
Drivlina
- Växelreglage SRAM GX Eagle, 12-växlat
- Bakväxel SRAM GX Eagle
- Vevparti SRAM X1 Eagle, DUB MTB Wide, 30T stålkrans, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
- Vevlager SRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
- Kedja SRAM GX Eagle, 12-växlat
- Kassett SRAM Eagle XG-1275 10–52, 12-delad
Komponenter
- Frambroms SRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva fram SRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
- Bakbroms SRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva bak SRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
- Handtag/Styrlinda Bontrager XR Trail Pro, aluminium, Lock-on
- Styre Bontrager Line, aluminium, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm bredd
- Styrstam Bontrager Elite, 35 mm, 0 grader, 35 mm längd
- Sadelstolpe TranzX JD-YSP39, 170 mm slaglängd, invändigt kablage, 34,9 mm
- Sadel Bontrager Arvada, Hollow CrMo-rails, 138 mm bredd
Batteri
- Batteri
Utrustning
- Pakethållare
Det finns ännu inga frågor om MTB Trek Slash 8 Orange 29". Du kan själv ställa en fråga.
Ställ en fråga om MTB Trek Slash 8 Orange 29"