Mäter du kvalitet i ren prestanda per investerad krona så finns inget vassare!
De mytomspunna flaggskeppet Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS Gen 6 är en stigcykel som, precis som du, sätter prestanda i första rummet. Den kombinerar den finaste kolfiberramen med de vassaste komponenterna, alltifrån hjulen i kolfiber till en Kashima-belagd FOX Factory-gaffel med 150 mm slaglängd och en helt trådlös SRAM XX1-drivlina med minst sagt övertygande prestanda. Det här är cykeln med stort C inom mountainbike-cykling och den tvekar inte att visa vad den går för, den trixar sig fram genom steniga partier, dundrar genom doseringar och rekylerar tillbaka upp till toppen för att göra om allt igen. Tack vare kombinationen av en ny geometri som du ställer in efter egna preferenser och en extremt välbalanserade dämpning ger den dig både mod inför utförslöpor och kraft i klättringarna, på allt ifrån episka långfärdrepor till de vilda kvällsrundor med stallkamraterna. Om du noga med detaljer och vill ha det allra bästa, t.ex. en klassledande fjädring som känns större än summan av de ingående komponenterna och en helt trådlös växel som är oerhört elegant, med minimalt underhållsbehov, så har du hittat rätt! Vi är generellt sätt emot att du ska behöva välja en enda mountainbike, men om du nu måste - välj den här!
Nyckeln till framgång
- Mästerlig stomme i kolfiber som öppnar upp möjligheter för att göra rejäla anpassningar
- Progressiv geometri som gör branta, sugande klättringar till en enkel sak precis som ruschen nedför
- Invändig vajerdragning i kanaler, UDH-växelöra, uppdaterade fästelement och ett gängat vevlager förenklar underhållet
- Det snyggt inbyggda förvaringsutrymmet är perfekt för att ta med en punkteringssats och annan utrustning
- Dräpande dämparkonfiguration med reglerbar fjädring och 150/140mm slaglängd som alltid är redo att rocka loss
- Tävlingsklar 1x-drivlina från SRAM (XX1 Eagle AXS) med 12 trådlöst styrda växlar
- Kraftfulla skivbromsar med 4 kolvar från SRAM (Code RSC) som levererar problemfri funktion i alla typer av förhållanden
- Dropper post från Rock Shox ser till att hålla sadeln ur vägen när du snor runt i kurvor och ruschar nedför
- Högklassigt hjulset i kolfiber från Bontrager (Line Elite 30) med bereda hjulfästen (Boost) och Rapid Drive 108-baknav
- Tack vare ett justerbart styrlager och Mino Link finns det sex olika geometrier att välja mellan
- Tvådelat diagonalrörsskydd som skruvas fast skyddar mot både stenskott och liftskador
Avancerad stomme i kolfiber med en minsta sagt imponerande justerbarhet
Stommen utgörs av en avancerad ram i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i Magnesium. Tack vare ett justerbart styrlager (vinklade lagerskålar säljs separat) och Mino Link finns det sex olika geometrier att välja mellan utan någon negativ inverkan på dämpningen. Använd styrlager med justerbar vinkel när du vill göra den 64,5-graders styrhuvudvinkeln 1 grad brantare eller flackare efter dina egna preferenser utan att vevlagerhöjden påverkas.
Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabledragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Hojen har dessutom kedjestag anpassade efter ramstorleken, vilket i praktiken ger en mer välbalanserad manöverförmåga. Kortare cyklister får en mer lättstyrd cykel och de längre ett bättre grepp för framhjulet i klättringar. Det tvådelade diagonalrörsskyddet som skruvas fast skyddar mot både stenskott och liftskador - och du cyklar dessutom tystare med ett rejält kedjestagsskydd.
Imponerande dämparkonfiguration som ger dig övertygande kontroll
Framtill sitter en vass luftgaffel från Fox (Factory 36) med en slaglängd på 150 mm och även baktill sitter en vass dämpare från FOX (Factory Float X) som har en slaglängd på 140 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Ställ in optimal dämpning och ändra dämparkurvan genom att helt enkelt bara vända en bricka. Cykla med en mindre progressiv inställning för att cykla bekvämare när stigen är fylld med vassa kantigheter. Ställ in en progressivare kurva när du kommer till de stora hindren och inte vill att dämparen ska bottna ur, eller när du vill använda en fjäderdämpare.
Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här versionen har dessutom en Dropper post från RockShox (Reverb AXS) med 100-170mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.
Extremt slagkraftig 1x-drivlina och högklassiga skivbromsar med 4-kolvsok
Den extremt slagkraftiga 1x-drivlinan är hämtad från SRAM´s översta hylla (XX1 Eagle AXS) och består av en bergsäker singelklinga samt en 12-delad kassett (30Tx10-52T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Den trådlöst styrda drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av ett par extra kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Code RSC) med 4-kolvsok som ser till att du har imponerande effektiv bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.
Mästerligtigt hjulset med gummin som klarar besvärlig terräng
Det mästerliga hjulsetet från Bontrager (Line Elite 30), består av breda kolfiberfälgar (Tubeless Ready) och kvalitetsgummin från Bontrager (SE5 Team Issue) med 2,5" bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Dessa däck har ett imponerande lågt rullmotstånd, bra punkteringsskydd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i besvärlig terräng. Dess lätta och styva kolfiberhjul gör processen kort med tekniska partier och håller dig på din linje, även när den verkar skrämmande svår.
Rapid Drive baknavet har 108 ingreppspunkter, vilket ger dig näst intill omedelbar acceleration snarare än en seg fördröjning när du trampar till på pedalerna. Du får jämn gående och direkt kraft när du behöver kasta dig ur kurvorna och satsa för fullt genom de stökiga partierna. Och den extra pedalspärren ger ökad kontroll som kan göra hela skillnaden vid knepiga klättringar.
Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par mindre hjul, men med alla andra fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Hjulstorleken är dessutom fullt anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre) vilket ser till att du kör med den storlek som ger den perfekta kombinationen kvick manöverförmåga och maximal kontroll.
Vad säger då världens cykelpress om Fuel EX serie?
- VitalMTB - "Uppför sig mästerligt... en jäkla bra stigcykel i standardutförande, för alla ȧkstilar"
- Freehub - "Fuel EX är ett mästerverk som fullkomligt slukar gropigt underlag"
- Bikerumor - " Redaktörens val"
- Pinbike - "Årets mountainbike"
Mer om Trek Fuel EX serie
Det här är cyklar som har konstruerats för att du ska kunna ge dig ut på alla tänkbara stigar, på alla tänkbara dagar. Med sin välbalanserade stigcykelgeometri och förfinade dämpning är samtliga modeller i serien galet snabba på singletrack, imponerande kapabla i stökig terräng och lika vansinnigt underhållande... oavsett vart du för dagen väljer att cykla. Fuel EX är kapablare än någonsin, redo att tämja alla stigar med toppfunktioner för inställbarhet, manövreringsförmåga och härliga, lekfulla cykelturer. Den kombinerar en livlig karaktär med långslagig dämpning, som är ett måste i svårare terräng och högre hastigheter. Det här är cykeln som bara ber om att få släppa loss i singletrack-terrängen. Från att tråckla sig igenom täta lövskogar till att bemästra labyrinter med rötter och ta doserade kurvor – Fuel EX är redo för alla stigar.
Du slipper komplicerade dämpningsinställningar, inget hokuspokus eller flippeti-flopp-flopp med en massa avancerade inställningar och inga mixade hjulstorlekar. Inga förbryllande komponenter som du måste hålla på och pilla på inför varenda cykeltur. Oavsett vilken modell du väljer så är det en häftig stigcykel som fungerar för i princip allt och alla. Om du bara ska skaffa en MTB-cykel (man vill ju alltid ha fler)... ja då är på rätt stig när du väljer en Fuel EX, svårare än så är det faktiskt inte!
Fuel EX Gen 5 är smidig och lättstyrd med 130 mm slaglängd bak och 140 mm fram. Även den lägre vikten bidrar, tillsammans med bättre och mer prisvärda komponenter. Kolfibermodellerna har dessutom ett inbyggt förvaringsfack i ramen.
Fuel EX Gen 6 har 140 mm slaglängd bak och 150 mm fram. Det ger extra inställningsmöjligheter och stabilitet. Alla modeller, inklusive aluminiummodeller, har också en robustare ram med ett smart inbyggt förvaringsfack.
- Försäkring Ingår
Allmänt
- Varumärke Trek
- Serie Trek Fuel EX
- Årsmodell 2023
- Artikelnummer G-601842773000
- Färg Gul
- Tillverkarens färg Satin Baja Yellow
- Hemsida tillverkare https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36956
- Växelreglageserie SRAM Eagle AXS
- Framväxelserie Oväxlad
- Bakväxelserie SRAM XX1 Eagle
- Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
- Bromstyp Hydraulisk skivbroms
- Vikt (enligt tillverkaren) M - 14,11 kg
Ramset
- Ram OCLV Mountain Carbon, inbyggd förvaring, inställbart styrlager, inställbar Mino Link-geometri, inställbar utväxling, kanalstyrt invändigt kablage, pivotlänkage i magnesium, 34,9 mm sadelrör, ISCG 05, 55 mm kedjelinje, BSA 73, diagonalrörsskydd,
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffeltyp Dämpad
- Bakgaffeltyp Dämpad
- Framgaffel Fox Factory 36, Float EVOL-luftfjädring, GRIP2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 150 mm slaglängd
- Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
- Slaglängd fram 150 mm
- Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
- Bakdämpare Fox Factory Float X, 2-lägesdämpare, 55 x 185 mm
- Slaglängd bak 140 mm
- Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Hjul
- Hjulstorlek 29"
- Hjul Framhjul: Bontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Elite 30 OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, SRAM XD-drivning, Boost148, 12 mm genomgående axel
- Däckdimension 64-622
- Framdäck Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
- Bakdäck Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Drivlina
- Växelreglage SRAM Eagle AXS, trådlös, 12 växlat // SRAM Eagle AXS, trådlös, 12 växlat
- Bakväxel SRAM XX1 Eagle AXS
- Vevparti SRAM XX1 Eagle, DUB, 30T-krans i aluminium, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
- Vevlager SRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
- Kedja SRAM XX1 Eagle, 12-växlat
- Kassett SRAM Eagle XG-1299 10–52, 12-delad
Komponenter
- Frambroms SRAM Code RSC hydraulisk skivbroms
- Bromsskiva fram SRAM HS2, 6-bults, 180 mm
- Bakbroms SRAM Code RSC hydraulisk skivbroms
- Bromsskiva bak SRAM HS2, 6-bults, 180 mm
- Handtag/Styrlinda Bontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
- Styre Bontrager RSL styre/styrstam-integrering, OCLV Carbon, 27,5 mm styrrise, 820 mm bredd, 0 grader styrstamsrise, 45 mm styrstamslängd
- Styrlager Integrerat kassettlager, 1 1/8" övre, 1,5" nedre, kompatibelt med lagerbana för ställbar vinkel
- Sadelstolpe RockShox Reverb AXS, 170 mm slaglängd, trådlös, 34,9 mm, 480 mm längd
- Sadel Bontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
Utrustning
- Pakethållare
-
SVAR
Hej,
från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).
Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.
Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.
Lycka till med cyklingen!
Jag vill svara på denna fråga
Mäter du kvalitet i ren prestanda per investerad krona så finns inget vassare!
De mytomspunna flaggskeppet Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS Gen 6 är en stigcykel som, precis som du, sätter prestanda i första rummet. Den kombinerar den finaste kolfiberramen med de vassaste komponenterna, alltifrån hjulen i kolfiber till en Kashima-belagd FOX Factory-gaffel med 150 mm slaglängd och en helt trådlös SRAM XX1-drivlina med minst sagt övertygande prestanda. Det här är cykeln med stort C inom mountainbike-cykling och den tvekar inte att visa vad den går för, den trixar sig fram genom steniga partier, dundrar genom doseringar och rekylerar tillbaka upp till toppen för att göra om allt igen. Tack vare kombinationen av en ny geometri som du ställer in efter egna preferenser och en extremt välbalanserade dämpning ger den dig både mod inför utförslöpor och kraft i klättringarna, på allt ifrån episka långfärdrepor till de vilda kvällsrundor med stallkamraterna. Om du noga med detaljer och vill ha det allra bästa, t.ex. en klassledande fjädring som känns större än summan av de ingående komponenterna och en helt trådlös växel som är oerhört elegant, med minimalt underhållsbehov, så har du hittat rätt! Vi är generellt sätt emot att du ska behöva välja en enda mountainbike, men om du nu måste - välj den här!
Nyckeln till framgång
- Mästerlig stomme i kolfiber som öppnar upp möjligheter för att göra rejäla anpassningar
- Progressiv geometri som gör branta, sugande klättringar till en enkel sak precis som ruschen nedför
- Invändig vajerdragning i kanaler, UDH-växelöra, uppdaterade fästelement och ett gängat vevlager förenklar underhållet
- Det snyggt inbyggda förvaringsutrymmet är perfekt för att ta med en punkteringssats och annan utrustning
- Dräpande dämparkonfiguration med reglerbar fjädring och 150/140mm slaglängd som alltid är redo att rocka loss
- Tävlingsklar 1x-drivlina från SRAM (XX1 Eagle AXS) med 12 trådlöst styrda växlar
- Kraftfulla skivbromsar med 4 kolvar från SRAM (Code RSC) som levererar problemfri funktion i alla typer av förhållanden
- Dropper post från Rock Shox ser till att hålla sadeln ur vägen när du snor runt i kurvor och ruschar nedför
- Högklassigt hjulset i kolfiber från Bontrager (Line Elite 30) med bereda hjulfästen (Boost) och Rapid Drive 108-baknav
- Tack vare ett justerbart styrlager och Mino Link finns det sex olika geometrier att välja mellan
- Tvådelat diagonalrörsskydd som skruvas fast skyddar mot både stenskott och liftskador
Avancerad stomme i kolfiber med en minsta sagt imponerande justerbarhet
Stommen utgörs av en avancerad ram i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i Magnesium. Tack vare ett justerbart styrlager (vinklade lagerskålar säljs separat) och Mino Link finns det sex olika geometrier att välja mellan utan någon negativ inverkan på dämpningen. Använd styrlager med justerbar vinkel när du vill göra den 64,5-graders styrhuvudvinkeln 1 grad brantare eller flackare efter dina egna preferenser utan att vevlagerhöjden påverkas.
Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabledragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Hojen har dessutom kedjestag anpassade efter ramstorleken, vilket i praktiken ger en mer välbalanserad manöverförmåga. Kortare cyklister får en mer lättstyrd cykel och de längre ett bättre grepp för framhjulet i klättringar. Det tvådelade diagonalrörsskyddet som skruvas fast skyddar mot både stenskott och liftskador - och du cyklar dessutom tystare med ett rejält kedjestagsskydd.
Imponerande dämparkonfiguration som ger dig övertygande kontroll
Framtill sitter en vass luftgaffel från Fox (Factory 36) med en slaglängd på 150 mm och även baktill sitter en vass dämpare från FOX (Factory Float X) som har en slaglängd på 140 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Ställ in optimal dämpning och ändra dämparkurvan genom att helt enkelt bara vända en bricka. Cykla med en mindre progressiv inställning för att cykla bekvämare när stigen är fylld med vassa kantigheter. Ställ in en progressivare kurva när du kommer till de stora hindren och inte vill att dämparen ska bottna ur, eller när du vill använda en fjäderdämpare.
Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här versionen har dessutom en Dropper post från RockShox (Reverb AXS) med 100-170mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.
Extremt slagkraftig 1x-drivlina och högklassiga skivbromsar med 4-kolvsok
Den extremt slagkraftiga 1x-drivlinan är hämtad från SRAM´s översta hylla (XX1 Eagle AXS) och består av en bergsäker singelklinga samt en 12-delad kassett (30Tx10-52T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Den trådlöst styrda drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av ett par extra kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Code RSC) med 4-kolvsok som ser till att du har imponerande effektiv bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.
Mästerligtigt hjulset med gummin som klarar besvärlig terräng
Det mästerliga hjulsetet från Bontrager (Line Elite 30), består av breda kolfiberfälgar (Tubeless Ready) och kvalitetsgummin från Bontrager (SE5 Team Issue) med 2,5" bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Dessa däck har ett imponerande lågt rullmotstånd, bra punkteringsskydd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i besvärlig terräng. Dess lätta och styva kolfiberhjul gör processen kort med tekniska partier och håller dig på din linje, även när den verkar skrämmande svår.
Rapid Drive baknavet har 108 ingreppspunkter, vilket ger dig näst intill omedelbar acceleration snarare än en seg fördröjning när du trampar till på pedalerna. Du får jämn gående och direkt kraft när du behöver kasta dig ur kurvorna och satsa för fullt genom de stökiga partierna. Och den extra pedalspärren ger ökad kontroll som kan göra hela skillnaden vid knepiga klättringar.
Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par mindre hjul, men med alla andra fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Hjulstorleken är dessutom fullt anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre) vilket ser till att du kör med den storlek som ger den perfekta kombinationen kvick manöverförmåga och maximal kontroll.
Vad säger då världens cykelpress om Fuel EX serie?
- VitalMTB - "Uppför sig mästerligt... en jäkla bra stigcykel i standardutförande, för alla ȧkstilar"
- Freehub - "Fuel EX är ett mästerverk som fullkomligt slukar gropigt underlag"
- Bikerumor - " Redaktörens val"
- Pinbike - "Årets mountainbike"
Mer om Trek Fuel EX serie
Det här är cyklar som har konstruerats för att du ska kunna ge dig ut på alla tänkbara stigar, på alla tänkbara dagar. Med sin välbalanserade stigcykelgeometri och förfinade dämpning är samtliga modeller i serien galet snabba på singletrack, imponerande kapabla i stökig terräng och lika vansinnigt underhållande... oavsett vart du för dagen väljer att cykla. Fuel EX är kapablare än någonsin, redo att tämja alla stigar med toppfunktioner för inställbarhet, manövreringsförmåga och härliga, lekfulla cykelturer. Den kombinerar en livlig karaktär med långslagig dämpning, som är ett måste i svårare terräng och högre hastigheter. Det här är cykeln som bara ber om att få släppa loss i singletrack-terrängen. Från att tråckla sig igenom täta lövskogar till att bemästra labyrinter med rötter och ta doserade kurvor – Fuel EX är redo för alla stigar.
Du slipper komplicerade dämpningsinställningar, inget hokuspokus eller flippeti-flopp-flopp med en massa avancerade inställningar och inga mixade hjulstorlekar. Inga förbryllande komponenter som du måste hålla på och pilla på inför varenda cykeltur. Oavsett vilken modell du väljer så är det en häftig stigcykel som fungerar för i princip allt och alla. Om du bara ska skaffa en MTB-cykel (man vill ju alltid ha fler)... ja då är på rätt stig när du väljer en Fuel EX, svårare än så är det faktiskt inte!
Fuel EX Gen 5 är smidig och lättstyrd med 130 mm slaglängd bak och 140 mm fram. Även den lägre vikten bidrar, tillsammans med bättre och mer prisvärda komponenter. Kolfibermodellerna har dessutom ett inbyggt förvaringsfack i ramen.
Fuel EX Gen 6 har 140 mm slaglängd bak och 150 mm fram. Det ger extra inställningsmöjligheter och stabilitet. Alla modeller, inklusive aluminiummodeller, har också en robustare ram med ett smart inbyggt förvaringsfack.
- Försäkring Ingår
Allmänt
- Varumärke Trek
- Serie Trek Fuel EX
- Årsmodell 2023
- Artikelnummer G-601842773000
- Färg Gul
- Tillverkarens färg Satin Baja Yellow
- Hemsida tillverkare https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36956
- Växelreglageserie SRAM Eagle AXS
- Framväxelserie Oväxlad
- Bakväxelserie SRAM XX1 Eagle
- Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
- Bromstyp Hydraulisk skivbroms
- Vikt (enligt tillverkaren) M - 14,11 kg
Ramset
- Ram OCLV Mountain Carbon, inbyggd förvaring, inställbart styrlager, inställbar Mino Link-geometri, inställbar utväxling, kanalstyrt invändigt kablage, pivotlänkage i magnesium, 34,9 mm sadelrör, ISCG 05, 55 mm kedjelinje, BSA 73, diagonalrörsskydd,
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffeltyp Dämpad
- Bakgaffeltyp Dämpad
- Framgaffel Fox Factory 36, Float EVOL-luftfjädring, GRIP2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 150 mm slaglängd
- Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
- Slaglängd fram 150 mm
- Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
- Bakdämpare Fox Factory Float X, 2-lägesdämpare, 55 x 185 mm
- Slaglängd bak 140 mm
- Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Hjul
- Hjulstorlek 29"
- Hjul Framhjul: Bontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Elite 30 OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, SRAM XD-drivning, Boost148, 12 mm genomgående axel
- Däckdimension 64-622
- Framdäck Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
- Bakdäck Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Drivlina
- Växelreglage SRAM Eagle AXS, trådlös, 12 växlat // SRAM Eagle AXS, trådlös, 12 växlat
- Bakväxel SRAM XX1 Eagle AXS
- Vevparti SRAM XX1 Eagle, DUB, 30T-krans i aluminium, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
- Vevlager SRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
- Kedja SRAM XX1 Eagle, 12-växlat
- Kassett SRAM Eagle XG-1299 10–52, 12-delad
Komponenter
- Frambroms SRAM Code RSC hydraulisk skivbroms
- Bromsskiva fram SRAM HS2, 6-bults, 180 mm
- Bakbroms SRAM Code RSC hydraulisk skivbroms
- Bromsskiva bak SRAM HS2, 6-bults, 180 mm
- Handtag/Styrlinda Bontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
- Styre Bontrager RSL styre/styrstam-integrering, OCLV Carbon, 27,5 mm styrrise, 820 mm bredd, 0 grader styrstamsrise, 45 mm styrstamslängd
- Styrlager Integrerat kassettlager, 1 1/8" övre, 1,5" nedre, kompatibelt med lagerbana för ställbar vinkel
- Sadelstolpe RockShox Reverb AXS, 170 mm slaglängd, trådlös, 34,9 mm, 480 mm längd
- Sadel Bontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
Utrustning
- Pakethållare
-
SVAR
Hej,
från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).
Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.
Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.
Lycka till med cyklingen!
Jag vill svara på denna fråga