Filter
Sortera
Visar 130 produkter

Variator till moped

Tycker du hojen är lite trött? Vill du känna hur kinderna börjar fladdra när accet är maxat som aldrig förr? Då är du på rätt plats! I denna kategori hittar du allt för variatorn. Från enklare reservdelar till variatorvikter för att få det där lilla extra som ökar körglädjen med 100%! Här hittar du underkategorierna:

  • Drivremmar
  • Kickaxel
  • Kickdrev
  • Kickfjäder
  • Koppling
  • Remskiva
  • Variatorkåpor
  • Variatorkit
  • Variatorvikter

Drivremmar

Denna rem är delen som driver motorn framåt i samband med att du ökar varvtalen. Denna sitter i själva variatorn och kan jämföras med en klassisk kedja till funktionen. Här har vi många olika dimensioner för att kunna ha passande produkter till så många modeller som möjligt. Allt ifrån en Ciao till Speedflights och Aerox!

Detta är en slitdel och bör absolut kollas på lite då och då. Brister remmen under färd i högre hastigheter är det en överhängande risk att den drar med sig flera komponenter i en mindre förstörelse, bland annat vevparti och hela variatorn!

Kör du en trimmad moped så bör du absolut kika på lite högre kvalitéer för att få den mer hållbar då dessa mopeder ger högre påfrestning på remmarna. De flesta originalremmar behöver bytas efter ca 300-600 mil.

Kickaxel

Delen som kicken är fäst på kallas för en kickaxel. Denna är halvmåneformad och sitter på insidan av variatorkåpan. Detta är en slitdel och kommer behöva bytas ut i sinom tid för att förhindra större skador på variatorn.

Kickdrev

Detta drev gör att kicken får grepp med motorn och drar igång mopeden likt en bränsledriven motorsåg med snöre som man drar i för att få igång den. Slits denna del ut så kommer det inte finnas några tänder kvar som kan greppa och du kommer därmed inte få igång mopeden.

Kickfjäder

Bland de enklaste delarna att felsöka om den är sliten eller inte. När du har tryckt ned kicken och kicken inte riktigt går tillbaka så vet du att fjädern är trött och behöver bytas. Detta är inget allvarligt och kommer inte göra någon större skada om det inte åtgärdas snabbt.

Koppling

Här kopplas variatorn ihop med växellådan och bakhjulet. Utan denna så kan du gasa hur mycket du vill utan att någonting kommer att hända! Denna kategori består utav flera smådelar, bland annat kopplingsbackar. Vill man trimma mopeden så kan man bland annat byta ut denna mot andra vikter på backarna tillsammans med en annan hårdhet på kopplingsfjädern. Vill du ha mer acceleration så går du på lättare vikter och mjukare hårdhet på fjädern. Vill du ha bättre kraft så byter du ut mot tyngre och hårdare.

Remskiva

Detta är delen som drivremmen sitter på. Den är oftast konisk för att kunna förstora och förminska omkretsen som remmen åker över för att anpassa sig efter olika hastigheter och varvtal.

Variatorkåpor

Har du trillat, blivit påkörd eller något annat olyckligt? Kåpan kanske har fått sig en spricka! Det ser ju inte så bra ut. Eller så vill du bara styla till mopeden lite. Då kikar du under denna kategori. Dessa finns i olika färger med olika passform för olika modeller.

Variatorkit

Färdiga paket med remskivor, variatorvikter, fjädrar m.m. Här har vi ett grymt sortiment med delar från bland annat Yamaha, Peugeot, Malossi, Piagio, Polini, Stage6 och många fler! Dagens tips är att byta ut detta kit om du skall trimma din moped. Detta av anledningen att originaldelarna sällan är tillverkade för att klara av de högre påfrestningarna som uppstår när en moped har blivit trimmad.

Variatorvikter

Sist ut har vi vikterna. Nej, inte samma vikter som du hittar på gymmet… Dessa vikter lägger man in i den inre variatorskivan på den främre variatorn. Dessa är kanonbra för trim och är väldigt enkelt att byta. Kolla upp vad du har för vikter idag och köp hem ett set med flertalet olika vikter för att kunna pröva dig fram med vad du gillar. Enkelt sagt så ger lättare vikter en högre acceleration men lägre toppfart. Högre vikt blir alltså högre toppfart men långsammare acceleration.