Vanliga frågor och svar

Om cykelkraft

Varför ska jag handla min cykel hos er?

Efter över 20 år i branschen har vi utvecklat ett sätt och kunskap där vi enkelt kan hjälpa dig välja rätt cykel även hemifrån. Att våra erfarna cykelmontörer sedan monterar, ställer in och justerar bromsar och växlar, samt att du får den hemlevererad till dörren – Är väl en fantastisk bonus?

Har ni en fysisk butik?

Ja! För tillfället har vi 3 stycken fysiska butiker. Dessa finns belägna i Stockholm och Göteborg(men håll utkik för snart kanske du även hittar en nära dig). Information kring våra butiker, som öppettider och adress hittar du längst ner i foten på hemsidan. Ta en sväng förbi vettja, du är välkommen!

Har Cykelkraft en egen cykelverkstad?

Ja. Alla våra butiker är utrustade med en cykelverkstad. Öppettider och verkstadskostnader finner ni längst ner i foten på hemsidan.

Betalning

Hur betalar jag?

Vi använder oss av Klarna, de erbjuder dig flertalet säkra betalningsalternativ. Välj mellan att betala direkt, kostnadsfri 14 dagars faktura, delbetalning eller Klarna konto. Observera att du behöver ett 10 siffrigt personnummer för de flesta betalningsalternativ samt att Klarna Faktura alltid ligger som förvalt betalningsalternativ om du inte själv ändrar metoden. Du kan läsa mer om Klarnas betalningsvillkor här. Vid ytterligare frågor som rör din betalning så rekommenderar vi dig att kontakta Klarna. 08-120 120 10

Hur går jag tillväga för att förlänga min faktura eller ändra betalningsalternativ i efterhand?

Var god kontakta Klarna vid frågor som rör er betalning: 08-120 120 10

Min faktura följde inte med varorna i paketet?

Observera att fakturan anländer separat efter att du har mottagit dina varor. Vid ytterligare frågor så bör du kontakta Klarna.

Jag vill köpa en vara på delbetalning/faktura men det går inte. Jag erbjuds endast kortbetalning.

Var god kontakta Klarna vid frågor som rör er kredit: 08-120 120 10

Jag har en rabattkod, hur går jag tillväga?

För dig som har en rabattkod så kan du enkelt skriva in den i kassan så kommer den aktuella rabatten dras från det totala beloppet.

Min order och leverans

Hur går det till vid hemleverans?

Vi erbjuder *fri hemleverans av cyklar. Detta sker via PostNord som kontaktar dig per telefon alt via sms för att boka utkörningen som sker dagtid måndag-fredag. Tiderna varierar hos olika terminaler. Säkerhetskolla alltid med PostNord kring var som gäller hos just dig. *Gäller ej lantbrevbärarlinje. // På dessa orter lämnas leveransen hos närmsta ombud, kontrollera med PostNord vad som gäller just på Er ort.

Vad innebär det att vi testar, monterar och justerar din cykel innan vi skickar den till dig?

Vi bygger ihop din cykel och kontrollerar att alla komponenter och cykel i sig fungerar korrekt. På grund av begränsningar i paketets bredd får du själv montera på pedaler och rätta till styret. Du genomför detta enkelt med hjälp av vår guide som du finner här

Hur lång leveranstid har ni?

Det är specificerat vid varje produkt på hemsidan. Beställer du flera produkter så är det den produkt med längst leveranstid som gäller.

Jag har inte fått min leverans men det står att den är skickad?

I samband med att vi skickar ut er order så skickas ett spårningsnummer till er angivna mejladress. Med denna kan ni spåra er försändelse direkt hos PostNord. Har ni problem eller övriga funderingar kan ni alltid kontakta PostNords kundservice på 0771-333310 eller oss på 010-1014000..

Jag upplever problem med hemsidan och kan inte lägga en beställning

Vi uppskattar alltid att få feedback gällande hemsidan. Upplever ni problem får ni vänligen kontakta oss på support@cykelkraft.se eller 010-1014000 så hjälper vi dig.

Kan jag komplettera, ändra eller avbryta min order efter att den är lagd?

Beroende på var i behandlingen er order befinner sig kan vissa justeringar göras, vänligen notera även att vi av säkerhetsskäll aldrig kan höja kostnaden på lagd order. Var god och kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Kundtjänst: 010-1014000

Min order har passerat uppskattat utleveransdatum men jag har inte fått bekräftelsen på att den är utskickad. Vad händer?

Du kan alltid se er orders status på dina sidor. Där kan ni även välja att direkt ta bort artiklar som kan orsaka eventuella förseningar. Vid övriga funderingar är ni varmt välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Vart hämtar jag ut mitt paket?

Ert paket kommer till närmsta postombud på er ort. Du kan kontrollera vart på Postnords hemsida med hjälp av ditt kollinummer. Alternativt kan du rådfråga posten på 0771-333310 om du känner dig osäker.

Hur länge finns mitt paket kvar hos ombudet?

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar hos posten innan det går i retur. En kostnad debiteras vid outlöst paket.

Min paket är skadat. Vad skall jag göra nu?

Du bör besiktiga paketet innan du skriver under och tar emot det. Tar du emot paketet så har du godkänt skicket på varan. Är varan skadad eller paketet öppet så tar du inte emot det utan du skickar tillbaka det. Sedan kontaktar du kundtjänst för att få hjälp.

Kan jag när som helst avbryta min order?

När din order är lagd är det ej säkert att det går att avbryta den i efterhand då den exempelvis kan vara skickad. Var god kontakta kundtjänst så kan vi kontrollera status för din order.

Jag har köpt en cykel och vill byta storlek, är det möjligt?

Självklart har du ångerrätt även på en cykel, kontakta kundtjänst för att få hjälp med fraktsedlar.

Frakt och köpvillkor

Vilka frakt och köpvillkor gäller?

Du kan läsa mer om våra fullständiga köpvillkor här.

Får jag ett kvitto på min leverans?

Orderbekräftelsen är din kvittens.

Hur levereras min vara?

Leveransen sker via PostNord, där vi skickar med hemleverans, ombudspaket eller varubrev. Cyklar skickas alltid med hemleverans. Övriga artiklar skickas till ombud eller med varubrev beroende på storlek och vikt..

Hur levererar ni hem min cykel?

Vi skickar alltid cyklar med PostNord Hempaket. När cykel hamnat hos ert närmsta postterminal kommer PostNord att kontakta er för att tillsammans bestämma vilken dag och tid som passar er bäst. Notera att hempaket till närmsta ombud alt kan leverans ske under vissa utvalda tider just på er ort. Gäller det leverans där du har lantbrevbärare levereras ert paket till närmsta ombud på orten. Se gärna med PostNord kring vad som gäller vid er ort.

Kan någon annan hämta ut mitt paket?

Försändelsen kan hämtas med bud, budet måste då ha giltig legitimation på både mottagare och bud. Giltiga legitimationer är tex. Pass(ej provisoriskt), körkort eller SIS-märkta ID-kort.

Kan jag ändra leveransadressen?

Om det på något sätt blivit fel med leveransadressen så rekommenderar vi att ni kontaktar vår kundservice på 0101014000. Vid val av Faktura/Delbetalning så skickas leveransen till er folkbokföringsadress men vid direktbetalning är detta justerbart.

Vad kostar frakten hos er?

Vi tar 69 kr för frakten oavsett vikt. Har du handlat produkter för över 800 kr eller har du lagt order på en cykel så erhåller du Fri frakt på din order. (Gäller ej sparkcyklar och trehjulingar då dessa levereras till närmsta ombud.) *Vid hemkörningstillägg på order utan cykel gäller en kostnad på 199kr oavsett vad beställningen ligger på.

Garanti

Vad har ni för garanti?

Vi har alltid minst 1 års garanti på våra produkter. Skador som orsakats av verktyg i samband med montering ersätts ej.

Finns det några undantag?

Produktgarantin gäller ej för förbrukningsartiklar så som laddningsbara batterier, vajer, kedjor, kassetter, glödlampor mm. Garantin gäller ej heller för de fel som uppstått genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen. Det gäller även produkter som byggts om, ändrat eller blivit utsatta för elektriska överspänningar. Från ångerrätten/retur undantas alla tändspolar, CDI:er och statorplattor då det ej går att säkerställa skicket på dessa vid retur.

Ingår det försäkring vid köp av cykel?

Det ingår ingen försäkring vid köp men vi rekommenderar att du talar med ditt försäkringsbolag gällande skadeförsäkring och hör efter vad just din försäkring täcker.

Vad innebär Solidförsäkringen som jag fick med min cykel?

Solidförsäkringen är en självriskeliminering på er hemförsäkring. Det innebär att den täcker självrisken vid eventuell skada eller stöld.

Underhåll och reparation av cykel

Hur monterar jag och justerar delar på min cykel?

Vi rekommenderar dig att kika igenom våra monteringsguider som du finner här.

Hur ofta behöver jag genomföra en växeljustering?

Det är rekommenderat och till och med önskvärt att genomföra en växeljustering med jämna mellanrum. Du kan då kika på våra monteringsguider eller svänga förbi våra verkstäder så hjälper vi dig gärna.

Behöver jag byta däck inför vintern?

Vi rekommenderar dig att byta till dubbdäck inför vinterhalvåret. Använd dubbdäck eller däck med passande mönsterdjup. Dubbdäcken ger ett bättre grepp och innehåller dessutom mer gummi. Detta gör att de inte blir lika hårda som vanliga däck. Du finner vårt sortiment av dubbdäck här.

Produktfrågor

Vilken storlek skall jag välja på min cykel?

Din storlek beror på modell och märke. Du kan kontrollera detta genom att välja respektive cykel och ramstorlek på vår hemsida. Bra att veta är att om du ligger mitt i mellan två storlekar så bör du välja den mindre storleken. Du är även varmt välkommen att kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Vilken storlek bör jag välja åt mitt barn?

Du bör välja en cykel som passar för barnets aktuella längd. Det är ej rekommenderat att välja en större storlek som barnet kan växa i. Då detta utgör en säkerhetsrisk vid fullt styrutslag då man riskerar att tappa kontrollen över cykeln och skada sig.

Är det lag på cykelhjälm?

Ja upp tills man är 15 år så måste man bära cykelhjälm när man cyklar eller blir skjutsad på tvåhjulig cykel. Vi rekommenderar även dig som är över 15 år att införskaffa och bära hjälm. Du finner vårt sortiment här.

Vilken hjälmstorlek skall jag välja?

Du bör mäta omkretsen på ditt huvud med måttband. Mät strax ovan ögonbrynens höjd och sedan ner runt bakhuvudet.

Småbarnshjälm med grönt spänne, vad innebär det?

För barn upp till 7 år rekommenderas en småbarnshjälm med grönt spänne. Den har en funktion i det gröna spännet som går upp vid en viss belastning. Spännet öppnas om barnet fastnar i en klätterställning eller liknande, och är till för att förhindra kvävningsolyckor. Risken för att spännet ska gå upp vid en cykelolycka är liten. Tester visar att den kraft som uppstår i hakbandet/spännet vid en simulerad omkullkörning ligger långt under den angivna öppningskraften för småbarnshjälmens hakband/spänne. Det finns CE-godkända hjälmar för barn som endast är så kallade lekhjälmar, men för att vara säker på att hjälmen är godkänd för cykling ska man kontrollera att den är märkt EN 1080. Hjälmar som är specifikt för cykling rekommenderar vi MIPS, vilket är ett inre rotationsskydd för att undvika t.ex. hjärnskakning vid fall.

Vad skall jag tänka på när jag väljer cykelskor?

Vid köp av skor bör du gå upp en till två storlekar. När det kommer till Scott så bör du gå upp en storlek och på övriga märken två storlekar. Det finns flertal typer av skor men framför bruka man tala om mountainbike- och racerskor. Det finns två olika slags fästen och klossar så observera att respektive passar. Dessa system kallas för SPD och SPDSL och måste stämma överens för att du skall kunna fästa skorna på pedalerna.

Är Hövding förbrukad när den löst ut eller kan man återanvända den?

En Hövding som varit med om en olycka är förbrukad. Om din Hövding har löst ut vill vi gärna att du kontaktar Hövding. I vissa fall kan olycksdatan sparad i den svarta lådan inuti kragen vara både intressant och värdefull för hövding i deras fortsatta utvecklingsarbete. De flesta försäkringsbolag täcker kostnaden (minus självrisk) för en ny Hövding efter en olycka via din hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se hur de hanterar ditt fall. Ditt serienummer hittar du bak i nacken under etiketten. I nuläget är det bekräftat att följande bolag ersätter din Hövding: Länsförsäkringar, TryggHansa, Moderna Försäkringar, If, Folksam. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se hur de hanterar just ditt fall. För att slippa allt detta köper du till vårt trygghetspaket+ i samband med köp av Hövding. Då får du en ny direkt efter att du mejlat in en bild på den uppblåsta.

Hur lång är batteritiden på min Hövding?

10 timmar i aktiv cykling.

Vad händer om jag tappar nyckeln till mitt lås?

Du bör alltid skriva upp numret på ditt lås ifall du även förlorar din reservernyckel. Har du kvar numret på nycklen så går det att ta fram en kopia.

Fäster ni barnstol och tillhörande fästen på min cykel?

Barnstolar och tillhörande fästen behöver du själv montera på beställd cykel.

Retur och reklamation

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Cykelkraft eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Cykelkraft har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Cykelkraft ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation, kontakta kundtjänst.

Jag vill returnera en vara, hur går jag tillväga?

Vid retur står du för risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer, samtliga etiketter ska sitta kvar på kläder och eventuella manualer ska skickas med. Anser vi inte att returen blivit godkänd kommer vi att kontakta er. Från ångerrätten/retur undantas livsmedel, alla tändspolar, CDI:er och statorplattor då dessa vid en retur inte går att säkerställa dess funktion. Du kan beställa en retur direkt via ditt konto, Logga in här för att se ev priser och boka en retur. Vi har 60 dagars ångerrätt från det datum ni erhåller er order. Under denna period kan ni när som helst ansöka om en retur på vår hemsida. När vi godkänt returen kommer ni få en returfraktsedel skickad till er per mejl.

Jag har köpt en cykel och vill byta storlek, är det möjligt?

Självklart har du ångerrätt även på en cykel, logga in på ditt konto så kan du beställa en retur direkt där. Vi står för returfrakten.>

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Cykelkraft eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Cykelkraft har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Cykelkraft ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation, kontakta kundtjänst via mail.

Får jag returnera kosttillskott?

Nej. Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel.

Kakor (cookies)

Använder Cykelkraft cookies?

Cykelkraft använder så kallade cookie. Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker webbplatser kunna informeras om vad cookies används till. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att hålla reda på besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på din dator utan består endast av text och kan inte heller innehålla något virus. Filerna tar praktiskt taget ingen plats och det finns två typer av cookies: Den ena typen sparar en fil permanent på din dator, dessa används för att exempelvis kunna mäta hur du som besökare rör dig på hemsidan. Detta enbart för att kunna erbjuda besökaren bättre tjänster och service. Textfilerna går att ta bort och de flesta webbläsare (browsers) har funktioner för detta. På Cykelkraft använder vi denna variant för att hålla koll på din shoppingbag och för att kunna föra statistik över våra besökare. Informationen som sparas på din dator är endast ett unikt nummer, utan någon koppling till personlig information. Alltså helt anonymt. Den andra typen av cookies som vanligtvis används är "Session-Cookies". Under tiden du är inne och besöker sidan delar vår webbserver ut en unik identifieringssträng för att inte blanda ihop dig med andra besökare. En "Session-Cookie" lagras aldrig permanent på din dator utan försvinner när du stänger din webbläsare. För att du problemfritt ska kunna använda Cykelkraft krävs det att du har Cookies aktiverat.