Beskrivning

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de beprövade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingsbåge där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens bästa cyklar. Nya Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln från i fjol.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har såklart en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt överrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb på dom raka linjerna men samtidigt betydligt kvickare genom kurvorna.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i kolfiber, både i fram- och baktriangel och har utrymme för rejäla sulor, upp till 2,6” bredd med 35 mm fälgar. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge med imponerande stabilitet i branterna som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara den nya kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen finns i 5 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från Shimano (XT) eller SRAM (finns från NX upp till XX1 Eagle), samtliga har dämpare från Fox, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller BlackOlive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar
Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2018
  • Artikelnummer G-CK1223987
  • Tillverkarens färg Tangerine Sky
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie Shimano XT
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie Shimano XT
  • Antal växlar 11-växlad (1 x 11)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 RC2 Factory, tapered, 29", TA15 × 110 mm Boost
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance Series DPX2 with EVOL, 210 × 55
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 938 Aluminum
  • Framnav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA12 × 148 mm Boost, 32H, Shimano body
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar Ibis 938 Aluminum, ytterbredd: 38 mm, innerbredd: 34 mm, 32H
  • Däckdimension 63-622
  • Framdäck Maxxis Minion DHF WT 29 × 2.5"
  • Bakdäck Maxxis Aggressor WT 29 × 2.5"

Drivlina

  • Växelreglage Shimano XT SL-M8000, Rapidfire Plus
  • Bakväxel Shimano XT RD-M8000-GS, Shadow Plus
  • Vevparti Shimano XT FC-M8000, 30T, vevarmslängd: 170 eller 175 mm
  • Vevlager 73 mm BSA
  • Kedja Shimano CN-HG701
  • Kassett Shimano XT CS-M8000, 11-46T

Komponenter

  • Frambroms Shimano XT BR-M8000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano XT BR-M8000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Logo
  • Styre Ibis Hi-Fi Carbon Riser, 31.8 mm, bredd: 800 mm alt. Ibis Lo-Fi Carbon Flat, 31.8 mm, bredd: 760 mm
  • Styrstam Thomson Elite X4, längd: 40, 50, 60 eller 70 mm
  • Styrlager Cane Creek 40, ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe Fox Transfer Dropper, justermån: 100, 125 eller 150 mm alt. KS LEV Integra Dropper, justermån: 175 mm
  • Sadel Ibis custom, CrMo rails
  • Pedaler Medföljer ej
Recensioner
Frågor & Svar 1
284

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo XT Tangerine Sky

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de beprövade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingsbåge där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens bästa cyklar. Nya Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln från i fjol.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har såklart en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt överrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb på dom raka linjerna men samtidigt betydligt kvickare genom kurvorna.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i kolfiber, både i fram- och baktriangel och har utrymme för rejäla sulor, upp till 2,6” bredd med 35 mm fälgar. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge med imponerande stabilitet i branterna som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara den nya kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen finns i 5 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från Shimano (XT) eller SRAM (finns från NX upp till XX1 Eagle), samtliga har dämpare från Fox, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller BlackOlive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2018
  • Artikelnummer G-CK1223987
  • Tillverkarens färg Tangerine Sky
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie Shimano XT
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie Shimano XT
  • Antal växlar 11-växlad (1 x 11)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 RC2 Factory, tapered, 29", TA15 × 110 mm Boost
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance Series DPX2 with EVOL, 210 × 55
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 938 Aluminum
  • Framnav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA12 × 148 mm Boost, 32H, Shimano body
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar Ibis 938 Aluminum, ytterbredd: 38 mm, innerbredd: 34 mm, 32H
  • Däckdimension 63-622
  • Framdäck Maxxis Minion DHF WT 29 × 2.5"
  • Bakdäck Maxxis Aggressor WT 29 × 2.5"

Drivlina

  • Växelreglage Shimano XT SL-M8000, Rapidfire Plus
  • Bakväxel Shimano XT RD-M8000-GS, Shadow Plus
  • Vevparti Shimano XT FC-M8000, 30T, vevarmslängd: 170 eller 175 mm
  • Vevlager 73 mm BSA
  • Kedja Shimano CN-HG701
  • Kassett Shimano XT CS-M8000, 11-46T

Komponenter

  • Frambroms Shimano XT BR-M8000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano XT BR-M8000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Logo
  • Styre Ibis Hi-Fi Carbon Riser, 31.8 mm, bredd: 800 mm alt. Ibis Lo-Fi Carbon Flat, 31.8 mm, bredd: 760 mm
  • Styrstam Thomson Elite X4, längd: 40, 50, 60 eller 70 mm
  • Styrlager Cane Creek 40, ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe Fox Transfer Dropper, justermån: 100, 125 eller 150 mm alt. KS LEV Integra Dropper, justermån: 175 mm
  • Sadel Ibis custom, CrMo rails
  • Pedaler Medföljer ej
Reviews
284

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo XT Tangerine Sky