Beskrivning

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6” är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen tillverkas i en rad olika utrustningsnivåer och du kan välja mellan drivlinor från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX Eagle, GX Eagle och X01 Eagle AXS) och samtliga versioner har dessutom klassledande dämpare från FOX Racing. Allt rullar på mästerliga hjul med nav i absoluta världsklass (från Ibis eller från Industri Nine) samt fälgar i olika bredder från Ibis (i kolfiber eller i aluminium) och prisbelönta kvalitetsgummin från Maxxis. Känner du dig villrådig... då föreslår vi att du lusläser specifikationen, där du hittar detaljerad och tydlig information om exakt vad som ingår i respektive utrustningsnivå. Oavsett vilken version du väljer så kan du redan nu ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor... så antingen väljer du en i Tangerine Sky eller en i Black Olive, du har nu alla möjligheter att vinna nästa års Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar

Ibis Ripmo

Se alla produkter inom Ibis Ripmo
Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar, Ibis Ripmo
  • Årsmodell 2019
  • Artikelnummer G-CK1283827
  • Färg Grön, Svart
  • Tillverkarens färg Black Olive
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie SRAM X01 Eagle AXS
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM X01 Eagle AXS
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Factory Grip 2 Kashima, 29", 15 x 110 mm
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float X2 Factory, with climb switch
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 942 Carbon i9
  • Framnav Industry Nine, Center Lock, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Industry Nine, Center Lock, TA12 × 148 mm Boost, 32H
  • Ekrar Sapim CX-Ray
  • Fälgar Ibis 942 Carbon, ytterbredd: 41 mm, innerbredd: 35 mm, 32H
  • Däckdimension 63-622
  • Framdäck Maxxis Minion DHF WT 29 x 2.5"
  • Bakdäck Maxxis Aggressor WT 29 x 2.5"

Drivlina

  • Växelreglage SRAM X01 Eagle AXS, 2 button triggers
  • Bakväxel SRAM X01 Eagle AXS
  • Vevparti SRAM X01 Eagle, DUB, 32T Alloy Ring, 170 mm
  • Vevlager SRAM DUB BSA
  • Kedja SRAM X01 Eagle
  • Kassett SRAM XG-1295 Eagle, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano XT M8020, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano XT M8020, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Charger Evo
  • Styre Ibis Hi-Fi Carbon, rise: 30 mm, bredd: 800 mm
  • Styrstam Thomson Elite X4, längd: 40 mm
  • Styrlager Cane Creek 40: ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe Bike Yoke Revive Dropper, 31.6 mm, 125 mm (S), 160 mm (M-L), 185 mm (XL)
  • Sadel WTB Silverado, bredd: 142 mm
  • Pedaler Medföljer ej
Recensioner
Frågor & Svar 1
284

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo X01 Eagle AXS i9 Carbon CK Edition black olive

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6” är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen tillverkas i en rad olika utrustningsnivåer och du kan välja mellan drivlinor från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX Eagle, GX Eagle och X01 Eagle AXS) och samtliga versioner har dessutom klassledande dämpare från FOX Racing. Allt rullar på mästerliga hjul med nav i absoluta världsklass (från Ibis eller från Industri Nine) samt fälgar i olika bredder från Ibis (i kolfiber eller i aluminium) och prisbelönta kvalitetsgummin från Maxxis. Känner du dig villrådig... då föreslår vi att du lusläser specifikationen, där du hittar detaljerad och tydlig information om exakt vad som ingår i respektive utrustningsnivå. Oavsett vilken version du väljer så kan du redan nu ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor... så antingen väljer du en i Tangerine Sky eller en i Black Olive, du har nu alla möjligheter att vinna nästa års Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar

Ibis Ripmo

Se alla produkter inom Ibis Ripmo
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar, Ibis Ripmo
  • Årsmodell 2019
  • Artikelnummer G-CK1283827
  • Färg Grön, Svart
  • Tillverkarens färg Black Olive
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie SRAM X01 Eagle AXS
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM X01 Eagle AXS
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Factory Grip 2 Kashima, 29", 15 x 110 mm
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float X2 Factory, with climb switch
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 942 Carbon i9
  • Framnav Industry Nine, Center Lock, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Industry Nine, Center Lock, TA12 × 148 mm Boost, 32H
  • Ekrar Sapim CX-Ray
  • Fälgar Ibis 942 Carbon, ytterbredd: 41 mm, innerbredd: 35 mm, 32H
  • Däckdimension 63-622
  • Framdäck Maxxis Minion DHF WT 29 x 2.5"
  • Bakdäck Maxxis Aggressor WT 29 x 2.5"

Drivlina

  • Växelreglage SRAM X01 Eagle AXS, 2 button triggers
  • Bakväxel SRAM X01 Eagle AXS
  • Vevparti SRAM X01 Eagle, DUB, 32T Alloy Ring, 170 mm
  • Vevlager SRAM DUB BSA
  • Kedja SRAM X01 Eagle
  • Kassett SRAM XG-1295 Eagle, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano XT M8020, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano XT M8020, hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Charger Evo
  • Styre Ibis Hi-Fi Carbon, rise: 30 mm, bredd: 800 mm
  • Styrstam Thomson Elite X4, längd: 40 mm
  • Styrlager Cane Creek 40: ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe Bike Yoke Revive Dropper, 31.6 mm, 125 mm (S), 160 mm (M-L), 185 mm (XL)
  • Sadel WTB Silverado, bredd: 142 mm
  • Pedaler Medföljer ej
Reviews
284

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo X01 Eagle AXS i9 Carbon CK Edition black olive