Beskrivning

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de beprövade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingsbåge där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens bästa cyklar. Nya Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln från i fjol.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har såklart en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt överrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb på dom raka linjerna men samtidigt betydligt kvickare genom kurvorna.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i kolfiber, både i fram- och baktriangel och har utrymme för rejäla sulor, upp till 2,6” bredd med 35 mm fälgar. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge med imponerande stabilitet i branterna som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara den nya kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen finns i 5 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från Shimano (XT) eller SRAM (finns från NX upp till XX1 Eagle), samtliga har dämpare från Fox, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller BlackOlive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Vi är stolta över att vara ensamma återförsäljare av Ibis i Sverige. Om du vill ta din cykling till en ny nivå är Ibis rätt cykel för dig.

Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2018
  • Artikelnummer G-CK1223975
  • Färg Svart
  • Tillverkarens färg Black Olive
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie SRAM GX Eagle
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM GX Eagle
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Performance Series, tapered, 29", TA15 × 110 mm Boost
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance Series DPX2 with EVOL, 210 × 55
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 938 Aluminum
  • Framnav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA12 × 148 mm Boost, 32H, SRAM XD body
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar Ibis 938 Aluminum, ytterbredd: 38 mm, innerbredd: 34 mm, 32H
  • Däck Fram: Maxxis Minion DHF WT 29 × 2.5" | Bak: Maxxis Aggressor WT 29 × 2.5"
  • Däckdimension 63-622

Drivlina

  • Växelreglage SRAM GX Eagle, Trigger Shifter
  • Bakväxel SRAM GX Eagle
  • Vevparti SRAM Descendant, aluminium, 30T, vevarmslängd: 170 eller 175 mm
  • Vevlager 73 mm BSA
  • Kedja SRAM GX Eagle
  • Kassett SRAM XG-1275 Eagle, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano Deore BR-M6000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano Deore BR-M6000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Logo
  • Styre Ibis alloy, 31.8 mm, bredd: 780 mm
  • Styrstam Ibis 31.8 mm, längd: 50, 60 eller 70 mm
  • Styrlager Cane Creek 40, ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe KS LEV-Si Dropper, justermån: 100 mm, 125 mm eller 150 mm
  • Sadel Ibis custom, CrMo rails
  • Pedaler Medföljer ej
Recensioner2
Ibis Ripmo GX Eagle black olive

Väldigt allsidig cykel
5 5
Star

Fantastiskt allsidig cykel. Klättrar ruggigt effektivt trots mycket slaglängd. Väldigt trygg utför. Förvånansvärt smidig och lekfull trots att det är en ganska lång cykel. Verkar klara det mesta helt enkelt.

Fantastisk cykel!
Star

Jättenöjd! Ripmon är väldigt mångsidig - den är smidig, snabb och väldigt trampbar på skogsstigar (det som överraskade mig mest är hur bra den klättrar, trots sin slaglängd!) Samtidigt funkar den alldeles utmärkt även i svårare bikeparkleder och i högre hastigheter utförs - det känns inte som man ger upp mycket jämfört med en downhillcykel.

LIten varningsflagg för lackskador dock! Lacken är ömtålig och bakhjulet drar med sig mycket sten. Se till att skyddstejpa cykeln på utsatta ställen!

Skriven av 2018-06-28 av Frédéric
Skriv en recension OM Ibis Ripmo GX Eagle black olive
Frågor & Svar 2
37

Fråga

Om jag köper denna cykel och beställer stänkskydd eller något annat tillbehör samtidigt, monterar ni de då på cykeln innan den levereras?

2016-05-09 från Samuel
  • SVAR

    Hej,

    Ja, samtliga tillbehör som ligger i samma order som en cykel monteras på cykeln innan vi levererar den till dig.

    från Markus (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
21

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås, belysning osv).

    Men, precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret och skruva på pedalerna tar cirka 5 minuter, och vi har producerat några filmer som hjälper dig. Du hittar dessa här: http://www.cykelkraft.se/monteringsguide

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo GX Eagle black olive

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de beprövade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingsbåge där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens bästa cyklar. Nya Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln från i fjol.

Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har såklart en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt överrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb på dom raka linjerna men samtidigt betydligt kvickare genom kurvorna.

Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i kolfiber, både i fram- och baktriangel och har utrymme för rejäla sulor, upp till 2,6” bredd med 35 mm fälgar. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge med imponerande stabilitet i branterna som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara den nya kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.

Modellen finns i 5 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från Shimano (XT) eller SRAM (finns från NX upp till XX1 Eagle), samtliga har dämpare från Fox, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller BlackOlive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna Enduro World Series!

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Vi är stolta över att vara ensamma återförsäljare av Ibis i Sverige. Om du vill ta din cykling till en ny nivå är Ibis rätt cykel för dig.

  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2018
  • Artikelnummer G-CK1223975
  • Färg Svart
  • Tillverkarens färg Black Olive
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo/
  • Växelreglageserie SRAM GX Eagle
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM GX Eagle
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Ibis Ripmo
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Performance Series, tapered, 29", TA15 × 110 mm Boost
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance Series DPX2 with EVOL, 210 × 55
  • Slaglängd bak 145 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 29"
  • Hjul Ibis 938 Aluminum
  • Framnav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA12 × 148 mm Boost, 32H, SRAM XD body
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar Ibis 938 Aluminum, ytterbredd: 38 mm, innerbredd: 34 mm, 32H
  • Däck Fram: Maxxis Minion DHF WT 29 × 2.5" | Bak: Maxxis Aggressor WT 29 × 2.5"
  • Däckdimension 63-622

Drivlina

  • Växelreglage SRAM GX Eagle, Trigger Shifter
  • Bakväxel SRAM GX Eagle
  • Vevparti SRAM Descendant, aluminium, 30T, vevarmslängd: 170 eller 175 mm
  • Vevlager 73 mm BSA
  • Kedja SRAM GX Eagle
  • Kassett SRAM XG-1275 Eagle, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano Deore BR-M6000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano Deore BR-M6000 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Logo
  • Styre Ibis alloy, 31.8 mm, bredd: 780 mm
  • Styrstam Ibis 31.8 mm, längd: 50, 60 eller 70 mm
  • Styrlager Cane Creek 40, ZS44/28.6 | ZS56/40
  • Sadelstolpe KS LEV-Si Dropper, justermån: 100 mm, 125 mm eller 150 mm
  • Sadel Ibis custom, CrMo rails
  • Pedaler Medföljer ej
Ibis Ripmo GX Eagle black olive

Väldigt allsidig cykel
5 5
Star

Fantastiskt allsidig cykel. Klättrar ruggigt effektivt trots mycket slaglängd. Väldigt trygg utför. Förvånansvärt smidig och lekfull trots att det är en ganska lång cykel. Verkar klara det mesta helt enkelt.

Fantastisk cykel!
Star

Jättenöjd! Ripmon är väldigt mångsidig - den är smidig, snabb och väldigt trampbar på skogsstigar (det som överraskade mig mest är hur bra den klättrar, trots sin slaglängd!) Samtidigt funkar den alldeles utmärkt även i svårare bikeparkleder och i högre hastigheter utförs - det känns inte som man ger upp mycket jämfört med en downhillcykel.

LIten varningsflagg för lackskador dock! Lacken är ömtålig och bakhjulet drar med sig mycket sten. Se till att skyddstejpa cykeln på utsatta ställen!

Skriven av 2018-06-28 av Frédéric
Skriv en recension OM Ibis Ripmo GX Eagle black olive
37

Fråga

Om jag köper denna cykel och beställer stänkskydd eller något annat tillbehör samtidigt, monterar ni de då på cykeln innan den levereras?

2016-05-09 från Samuel
  • SVAR

    Hej,

    Ja, samtliga tillbehör som ligger i samma order som en cykel monteras på cykeln innan vi levererar den till dig.

    från Markus (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
21

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås, belysning osv).

    Men, precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret och skruva på pedalerna tar cirka 5 minuter, och vi har producerat några filmer som hjälper dig. Du hittar dessa här: http://www.cykelkraft.se/monteringsguide

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Ripmo GX Eagle black olive