Beskrivning

En sak är säker, har man tagit hem Enduro World Series 2017 så har man gjort rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att nya Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Ja, vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är just nu världens bästa endurohoj, punkt!

Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurocykel med nästan overklig följsamhet på ojämna underlag och imponerande flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar liksom tidigare ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men nu ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare.

Jämfört med föregångaren så har nya HD4:an har en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga spår. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket ger mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln, och skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad ramsstyvhet och effektivare kraftöverföring.

Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med mäktig stabilitet på ett par 27,5-tummare och den klarar bredd från 2,35" upp till 2.8 Plus utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar upp till 170 mm lite beroende på ramstorlek.

Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och Dave’s bästa) version som levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons när du trycker på ordentligt. Givetvis kan Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo.

En helt kompromisslös kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje. Varje detalj på Ibis Mojo HD4 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Vill du uppleva känslan av nya Ibis Mojo HD4? Slå på fullskärm och häng med Jeff Kendall-Weed på en runda i Pacific Northwest!

 

Så vill du också slippa kompromissa och siktar du på att snabbt fylla skåpet medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt. Antingen väljer du en Back in Black, Fireball Red eller en Anejo Silver & Lime, lägg sedan till ett utrustningspaket från Sram eller från Shimano... du är nu redo att vinna Enduro World Series 2018! 

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar
Specifikation
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2018
  • Artikelnummer G-CK1223496
  • Färg Svart
  • Tillverkarens färg Back in Black
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo_hd4/
  • Växelreglageserie SRAM GX Eagle
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM GX Eagle
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Mojo HD4
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Performance Series, tapered, 27.5", TA15 × 110 mm Boost
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance Series DPX2 7.875 × 2.25"
  • Slaglängd bak 153 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 27.5"
  • Hjul Ibis 738 Aluminum
  • Framnav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA12 × 148 mm Boost, 32H, SRAM XD body
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar Ibis 738 Aluminum, ytterbredd: 38 mm, innerbredd: 34 mm, 32H
  • Däckdimension 65-584, 70-584
  • Framdäck Maxxis Minion DHF WT 27.5 × 2.6" eller Schwalbe Nobby Nic Snakeskin TL-Easy Apex 27.5 × 2.8"
  • Bakdäck Maxxis Minion DHF WT 27.5 × 2.6" eller Schwalbe Nobby Nic Snakeskin TL-Easy Apex 27.5 × 2.8"

Drivlina

  • Växelreglage SRAM GX Eagle, Trigger Shifter
  • Bakväxel SRAM GX Eagle
  • Vevparti SRAM Descendant, aluminium, 30T, vevarmslängd: 170 eller 175 mm
  • Vevlager 68 mm BSA
  • Kedja SRAM GX Eagle
  • Kassett SRAM XG-1275 Eagle, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano BR-M615 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano BR-M615 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Logo
  • Styre Ibis alloy, 31.8 mm, bredd: 780 mm
  • Styrstam Ibis 31.8 mm, längd: 50, 60 eller 70 mm
  • Styrlager Cane Creek 40, ZS44/28.6 | EC49/40
  • Sadelstolpe KS LEV-Si Dropper, justermån: 100 mm, 125 mm eller 150 mm
  • Sadel Ibis custom, CrMo rails
  • Pedaler Medföljer ej
Recensioner
Frågor & Svar 1
327

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Mojo HD4 GX Eagle back in black

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

En sak är säker, har man tagit hem Enduro World Series 2017 så har man gjort rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att nya Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Ja, vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är just nu världens bästa endurohoj, punkt!

Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurocykel med nästan overklig följsamhet på ojämna underlag och imponerande flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar liksom tidigare ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men nu ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare.

Jämfört med föregångaren så har nya HD4:an har en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga spår. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket ger mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln, och skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad ramsstyvhet och effektivare kraftöverföring.

Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med mäktig stabilitet på ett par 27,5-tummare och den klarar bredd från 2,35" upp till 2.8 Plus utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar upp till 170 mm lite beroende på ramstorlek.

Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och Dave’s bästa) version som levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons när du trycker på ordentligt. Givetvis kan Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo.

En helt kompromisslös kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje. Varje detalj på Ibis Mojo HD4 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Vill du uppleva känslan av nya Ibis Mojo HD4? Slå på fullskärm och häng med Jeff Kendall-Weed på en runda i Pacific Northwest!

 

Så vill du också slippa kompromissa och siktar du på att snabbt fylla skåpet medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt. Antingen väljer du en Back in Black, Fireball Red eller en Anejo Silver & Lime, lägg sedan till ett utrustningspaket från Sram eller från Shimano... du är nu redo att vinna Enduro World Series 2018! 

IBIS – RIDE MORE, WORK LESS

Har du också tröttnat på trista dussincyklar från de stora varumärkena? Vill ta din cykling till nästa nivå? Vill du ha alla förutsättningar för att kunna tillhöra det absoluta toppskiktet? Lockas du av tanken att dagligen få kliva upp på en kompromisslös vinnare? Är du typen som aldrig lämnat något åt slumpen och vägrar att tumma på kvalitén? - Då är en Ibis rätt för dig! 

Allt startade för snart 4 decennier sedan, och det började nere i Scot Nicol´s garage hemma i Kalifornien. Ibis är ju verkligen inte någon nykomling, utan ett välrenommerat märke som driver utvecklingen och verkligen dirigerar takpinnen. Mästerverken i kolfiber är uteslutande försedda med kvalitetskomponenter och man besitter all den erfarenhet som krävs för att skapa sylvassa hojar i aboluta världsklass, så att man genom åren lyckats skakat fram testvinnare efter testvinnare och även plockat hem hela EWS-serien är kanske inte så konstigt!

Vill du också köra Ibis, vi har full förståelse för ditt habegär och vi är verkligen stolta genuint över att vara återförsäljare av dessa potenta nöjesmaskiner. Vill du ha ännu mer kött på benen innan du lägger in din beställning? Vända dig då till en av våra experter, de kan allt om Ibis och ser framemot att få laborera fram rätt modell till just dig.

Se alla produkter inom Ibis-cyklar
  • Försäkring Ingår

Allmänt

  • Varumärke Ibis
  • Serie Ibis-cyklar
  • Årsmodell 2018
  • Artikelnummer G-CK1223496
  • Färg Svart
  • Tillverkarens färg Back in Black
  • Hemsida tillverkare https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo_hd4/
  • Växelreglageserie SRAM GX Eagle
  • Framväxelserie Ingen framväxel
  • Bakväxelserie SRAM GX Eagle
  • Antal växlar 12-växlad (1 x 12)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Mojo HD4
  • Rammaterial Kolfiber
  • Framgaffeltyp Dämpad
  • Bakgaffeltyp Dämpad
  • Framgaffel Fox Float 36 Performance Series, tapered, 27.5", TA15 × 110 mm Boost
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 160 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
  • Bakdämpare Fox Float Performance Series DPX2 7.875 × 2.25"
  • Slaglängd bak 153 mm
  • Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen

Hjul

  • Hjulstorlek 27.5"
  • Hjul Ibis 738 Aluminum
  • Framnav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA15 × 110 mm Boost, 32H
  • Baknav Ibis Logo, Disc 6-bult, TA12 × 148 mm Boost, 32H, SRAM XD body
  • Ekrar Pillar DB 14/15
  • Fälgar Ibis 738 Aluminum, ytterbredd: 38 mm, innerbredd: 34 mm, 32H
  • Däckdimension 65-584, 70-584
  • Framdäck Maxxis Minion DHF WT 27.5 × 2.6" eller Schwalbe Nobby Nic Snakeskin TL-Easy Apex 27.5 × 2.8"
  • Bakdäck Maxxis Minion DHF WT 27.5 × 2.6" eller Schwalbe Nobby Nic Snakeskin TL-Easy Apex 27.5 × 2.8"

Drivlina

  • Växelreglage SRAM GX Eagle, Trigger Shifter
  • Bakväxel SRAM GX Eagle
  • Vevparti SRAM Descendant, aluminium, 30T, vevarmslängd: 170 eller 175 mm
  • Vevlager 68 mm BSA
  • Kedja SRAM GX Eagle
  • Kassett SRAM XG-1275 Eagle, 10-50T

Komponenter

  • Frambroms Shimano BR-M615 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 180 mm
  • Bakbroms Shimano BR-M615 hydraulisk skivbroms, bromsskiva: 160 mm
  • Handtag/Styrlinda Lizard Skins Logo
  • Styre Ibis alloy, 31.8 mm, bredd: 780 mm
  • Styrstam Ibis 31.8 mm, längd: 50, 60 eller 70 mm
  • Styrlager Cane Creek 40, ZS44/28.6 | EC49/40
  • Sadelstolpe KS LEV-Si Dropper, justermån: 100 mm, 125 mm eller 150 mm
  • Sadel Ibis custom, CrMo rails
  • Pedaler Medföljer ej
Reviews
327

Fråga

Hej!

Får man cykeln monterad och klar?

2016-08-24 från Marcus
  • SVAR

    Hej,

    Ja - när vi säljer cyklar på nätet monterar, justerar och provcyklar vi dem innan leverans. Vi monterar även på eventuella tillbehör som lagts i samma order (t.ex. skärmar, pakethållare, stöd, lås). Vi monterar inte tillbehör som kan skadas under transporten (t.ex. belysning) eller som är så pass stora att de inte får plats i vår cykellåda (t.ex. barnsits).

    Precis innan vi skickar iväg cykeln så måste vi vrida styret och skruva av pedalerna samt korgen om en sådan medföljer - annars får cykeln inte plats i kartongen. Att vrida styret, skruva på pedalerna och montera på korgen tar cirka 5 minuter.

    Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

    Lycka till med cyklingen!

    från Jonas Karlsson (Cykelkraft)
  • Jag vill svara på denna fråga
Ställ en fråga om Ibis Mojo HD4 GX Eagle back in black