Extremt underhållande kraftpaket som öppnar dörren till en helt ny värld!
Det underhållande kraftpaketet Trek Rail 9.9 XTR Gen 4 med elassistans ger dig allt som du redan älskar med mountainbiking, bara väldigt mycket mer av det goda. Högre hastigheter, mera kraft, längre körsträckor och mer terräng. En elcykel för hårdsatsande stigfantaster med gott om slaglängd och högklassig teknik som hjälper till i de tuffaste partierna. Den känns och uppför sig precis som Trek´s häftigaste stigcykel och den har samma terrängfokuserade teknik. Med Rail får du allt det här och mer därtill, du får en eMTB som förenklar och fördjupar din relation till terrängen. Rails tävlingsklara 1x-drivlina från Shimano och kraftfulla tyska elsystem ger både lång räckvidd och oavbruten assistans. Den här fjärde generationen har uppgraderingar över hela linjen vilket gör den till en tvättäkta fartdåre. Den har skapats för att rusa nedför knixiga utförslöpor och sedan flyga uppför igen tack vare den kraftfulla Bosch-motorn, 750 Wh-batteriet och komponenter som håller för all vild cykling. Med all den terränganpassade extrakraften kan du klara av en hel veckas cykling på en enda dag. Ge järnet i tuff terräng, sätt dina utförslöpor och vänd sedan direkt tillbaka upp till toppen för ännu ett varv. Vill du ha den dämpade åkkänslan hos en ram helt i kolfiber? Då har du hittat helt rätt modell!
Nyckeln till framgång!
- Lika levnadsglad som varianten utan elassistans, med den skillnaden att du får hjälpkraft upp till toppen
- Uppgraderad ram (OCLV Mountain Carbon) med längre reach samt både styrhuvud och sadelrör som ger maximal styrka
- Ramen är extra bastant som rymmer en kraftigare droppersadelstolpe och har ett överdimensionerat styrhuvud
- Högklassigt dämparpaket från kvalitetssäkra RockShox med generösa slaglängder
- Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passar lika bra för intensiv pendlingen som intensiva turer i terrängen
- eMTB och eMTB Lite justerar automatiskt assistansen baserat på dina angivelser för att ge dig exakt rätt mängd kraft
- Det kraftfulla batteriet (750Wh) innebär betydligt mer äventyr mellan laddningarna
- Ny systemkontroll som är elegant integrerad i överröret och visar den assistansnivå du valt för stunden och återstående batterinivå
- Bluetooth-ansluten kontroll, och appen eBike Flow ger dig ännu större kontroll och anpassningsmöjligheter inom fingeravstånd
- Treks RIB-system har en integrerad design där batteriet skyddas av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg
- Extremt slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (XTR) med 12 växlar som levererar tävlingsklar prestanda
- Hydrauliska skivbromsar från Shimano (M9120) ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll oavsett förhållanden
- Knock Block 2.0 - Styrlager som effektivt hindrar styret ifrån att snurra runt om du skulle råka krascha
- Högklassiga 29-tumshjul med lättstyrda men ändå greppsäkra 2,5"-tumsdäck från Bontrager (SE6 Team Issue)
- Med en sänkbar sadelstolpe kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du forsar nedför
Högklassig stomme i kolfiber med imponerande pivotlänkage i magnesium
Stommen utgörs av en uppdaterad ram i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabeldragning (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen skyddar alla vajrar och ger rätt utseende.
Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel och vevlagrets höjd, och du reglerar det enkelt via en mutter. Ramen är fullproppad med massor av smarta finesser (Mino Link-geometri och Active Braking Pivot) som gör dig till en bättre cyklist, medan den invändiga kabledragningen (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger hojen rätt utseende. En annan smart funktion är ramens Knock Block 2.0 styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.
Dräpande dämparkonfiguration som ger dig imponerande kontroll i spåren
Framtill sitter en superresponsiv luftgaffel från RockShox (ZEB Ultimate) och även baktill hittar du en dämpare från RockShox (Super Deluxe Ultimate RT), båda med generösa slaglängder. Du får den kanske mest avancerade dämparen på marknaden med en uppdaterad luftfjädring och exklusiv Thru Shaft. Det ger dig ett fantastiskt grepp, mjuk kontroll och stödet som du behöver för att kasta dig utför de brantaste backarna dagarna i ända. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Låsningen ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt.
Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot (ABP) har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här hojen har dessutom en dropper post från Bontrager (Line Elite) med 100--200 mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.
Atletisk kvalitetsmotor som levererar galet bra stuns och dynamisk körkänsla
Kraften kommer från en atletisk kvalitetsmotor från Bosch (Performance Line CX) med ett vridmoment på hela 85Nm. Den potenta elmotorn drivs av ett extra kraftfullt batteripaket på hela 750 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Den helt nya motorn är lättare, mindre och tystare än föregående versioner, vilket i praktiken innebär naturligare integration och smidigare manövrering. Den är även mer effektiv och säkerställer du kan köra längre på en enskild batteriladdning. Eftersom både batteriet och elmotorn är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga ute i terrängen.
Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design och är mycket användarvänligt: batteriet skyddas helt av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg, och du får till och med plats med ett flaskställ. De har dessutom ett inbyggt handtag som smidigt och enkelt kan avlägsnas och återmonteras i ramen utan användning av verktyg.
Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de tre högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Du kan även använd det intelligenta eMTB-läget för att automatiskt anpassa assistansens effektivitet efter terrängen. Det är ett läge som levererar precis lagom med kraft så att du kan njuta av att cykla. Slå på läget och trampa... svårare ska det inte behöva vara.
Det nya smarta Bosch-systemet ger dig en el-MTB som är mer uppkopplad än någonsin. Systemet ger dig samma kraft och respons med en ny diskret minifjärrkontroll som är strömlinjeformad med bara de kontroller du behöver vid dina fingertoppar så att du kan bläddra bland assistansnivåer eller ändra till assistansfunktion för att leda cykeln. Intelligenta lägen för eMTB och eMTB Lite justerar automatiskt assistansen baserat på dina angivelser för att ge dig exakt rätt mängd kraft under din tur.
Den nya systemcontrollern visar den assistansnivå du valt för stunden och återstående batterinivå. Den är elegant integrerad i överröret för maximalt skydd och en stilren look. Den innehållsrika eBike Flow-appen gör din cykling till en personligt anpassad upplevelse. Använd den för att anpassa motorns assistansnivåer, hålla koll på cykelstatistiken och integrera din information med appar som Strava och Apple Health. Det ingår till och med praktiska funktioner som navigering och servicemeddelanden.
Motorn samarbetar med 12 tävlingsklara växlar från Shimano (XTR) med mekanisk styrning och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Den består av ett vevparti i kolfiber med 34-tandad singelklinga från E*thirteen (E*spec Race) samt en 12-delad kassett (10-51T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på.
Stabilt hjulset som alltid är klart för drabbning och kraftfulla skivbromsar
Allt rullar på ett par extremt robusta 29-tummmare som består av fälgar i Aluminium från Bontrager (Line Pro 30) och slanglösa kvalitetsgummin från Bontrager (SE6 Team Issue) med 2,5" bredd som är klara för drabbning och som briljerar på de flesta typer av underlag. Dessa greppsäkra däck med lågt rullmotstånd levererar den perfekta kombinationen av framkomlighet, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt besvärlig terräng.
Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par 27.5-tummare, men med alla andra fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. När det slutligen blir dags att slå av på farten så handläggs inbromsningen av ett par imponerande effektiva hydrauliska skivbromsar med 4 kolvar från Shimano (XTR) vilket ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.
Vad säger då den internationella cykelpressen?
- Pinkbike - "Trek har verkligen satsat allt med den här cykeln"
- The Loam Wolf - "Bäst i klassen! Det var en jämn match, men det var inte mycket som kunde tävla med Rail på alla typer av underlag. Bosch-systemet hjälper dig att klara alla stigar, och geometrin är näst intill perfekt för de flesta typer av cykling."
- Flow Mountainbike - "Den lyckas balansera förmågan att ta upp stora stötar samtidigt som den är bra på att hoppa. Det är verkligen imponerande. Med sitt bastanta chassi, sin långa hjulbas och robusta utrustning kan Rail rulla utför riktigt svåra backar som en monstertruck"
Mer om Trek Rail serie
Utforska det okända med robust kraft och massor av räckvidd. Rail står för seriös mångsidighet, räckvidd och ett vridmoment som klarar av skytteltrafiken på egen hand när du är ute i endurobanan. Dessa cyklar har fått massor av beröm för sin kraftfullhet, men det går att sätta en stor motor på nästan vad som helst nu för tiden. Det som verkligen gör att Rail-serien sticker ut i mängden är den progressiva geometrin, den långa slaglängden och de finanpassade funktionerna. Tillsammans gör de dessa cyklar till mountainbikes som du trodde bara fanns i fantasin.
Nu har den dessutom Boschs smarta system på alla modeller. På så sätt får du mer anpassningsmöjligheter för din ultimata äventyrsmaskin, plus en aggressiv geometri och ett större batteri för att tackla långa MTB-rundor. Motorn, Bosch Performance Line CX, har ett vridmoment på 85 Nm vilket är bra att ha när du klättrar uppför de brantaste backarna och accelererar upp till maxhastigheten. Välj mellan de olika assistanslägen och den assistansnivå du behöver. Lägena Tour+ och eMTB justerar assistansen automatiskt efter hur du trampar och den aktuella terrängen. Du får en förutsägbar kraft som känns naturlig.
Med Trek´s smarta RIB-system (avtagbart integrerat batteri) kan du ta loss batteriet snabbt och enkelt. Inget besvärligt fumlande under diagonalröret eller grävande i verktygslådan. De stora 29-tumshjulen minskar rullmotståndet så att du kan plöja rätt igenom leran, på löst underlag och virvlande stigar. Med 150 mm slaglängd bak och 160 mm fram är Rail byggd för att ta hand om de stora guppen. Sätt igång! Kör den nedför branta, knaggliga granithällar. Den kommer att visa vad den går för.
- Försäkring Ingår
Allmänt
Ramset
- Ram Ram i OCLV Mountain Carbon, 1,8* nedre styrhuvud, Boschs systemcontroller kan användas, RIB-batteri (avtagbart inbyggt batteri), Knock Block 2.0, invändigt kablage, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, motorskyddet Motor Armor, Mino Link, ABP,
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffeltyp Dämpad
- Bakgaffeltyp Dämpad
- Framgaffel RockShox ZEB Ultimate, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, 1,8* överdimensionerat koniskt styrrör, krona optimerad för el-MTB, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
- Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
- Slaglängd fram 160 mm
- Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
- Bakdämpare RockShox Super Deluxe Ultimate RT, 230 x 57,5 mm
- Slaglängd bak 170 mm
- Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Hjul
- Hjulstorlek 29"
- Hjul Fram: Bontrager Line Pro 30, OCLV MTB Mountain Carbon, TLR, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Pro 30, OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, Shimano MicroSpline frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel
- Däckdimension 65-622
- Framdäck Bontrager SE6 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50*
- Bakdäck Bontrager SE6 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50*
Drivlina
- Växelreglage Shimano XTR M9100, 12-vxl
- Bakväxel Shimano XTR M9100, Shadow Plus, lång arm, max. 51T
- Vevparti E*thirteen E*spec Race kolfiber, 165 mm längd
- Kedja Shimano Dura-Ace/XTR M9100, 12-vxl
- Kassett Shimano XTR M9101, 10-51, 12-delad
Komponenter
- Frambroms Shimano XTR M9120 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva fram Shimano RT86, 6-bults, 203 mm
- Bakbroms Shimano XTR M9120 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva bak Shimano RT86, 6-bults, 203 mm
- Handtag/Styrlinda Bontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
- Styre Bontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 780 mm bredd
- Styrstam Bontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 45 mm längd
- Sadelstolpe Bontrager Line Elite droppersadelstolpe, 100 mm slaglängd, MaxFlow, invändig vajerdragning, 34,9 mm, 345 mm längd
- Sadel Bontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
- Pedaler VP-536, nylonstomme
Motor
- Motor Bosch Performance Line CX
- Motoreffekt 250 W
- Motorns ljudnivå Låg
- Vridmoment center
- Sensorer Hastighet, Kadens, Vridmoment
- Maximal assistanshastighet 25 km/h
Batteri
- Batteri Bosch PowerTube 625 Wh, smart system
- Batterityp Litium-jon
- Batteriplacering Invändigt
- Avtagbart batteri Ja
- Batterikapacitet (Wh) 625 Wh
- Spänning 36 V
- Kan laddas på cykeln Ja
- Batteriladdare 230 V, Bosch standard 4 A, smart system
Det finns ännu inga frågor om El Mtb Trek Rail 9.9 XTR Gen 4 Grå. Du kan själv ställa en fråga.
Ställ en fråga om El Mtb Trek Rail 9.9 XTR Gen 4 GråExtremt underhållande kraftpaket som öppnar dörren till en helt ny värld!
Det underhållande kraftpaketet Trek Rail 9.9 XTR Gen 4 med elassistans ger dig allt som du redan älskar med mountainbiking, bara väldigt mycket mer av det goda. Högre hastigheter, mera kraft, längre körsträckor och mer terräng. En elcykel för hårdsatsande stigfantaster med gott om slaglängd och högklassig teknik som hjälper till i de tuffaste partierna. Den känns och uppför sig precis som Trek´s häftigaste stigcykel och den har samma terrängfokuserade teknik. Med Rail får du allt det här och mer därtill, du får en eMTB som förenklar och fördjupar din relation till terrängen. Rails tävlingsklara 1x-drivlina från Shimano och kraftfulla tyska elsystem ger både lång räckvidd och oavbruten assistans. Den här fjärde generationen har uppgraderingar över hela linjen vilket gör den till en tvättäkta fartdåre. Den har skapats för att rusa nedför knixiga utförslöpor och sedan flyga uppför igen tack vare den kraftfulla Bosch-motorn, 750 Wh-batteriet och komponenter som håller för all vild cykling. Med all den terränganpassade extrakraften kan du klara av en hel veckas cykling på en enda dag. Ge järnet i tuff terräng, sätt dina utförslöpor och vänd sedan direkt tillbaka upp till toppen för ännu ett varv. Vill du ha den dämpade åkkänslan hos en ram helt i kolfiber? Då har du hittat helt rätt modell!
Nyckeln till framgång!
- Lika levnadsglad som varianten utan elassistans, med den skillnaden att du får hjälpkraft upp till toppen
- Uppgraderad ram (OCLV Mountain Carbon) med längre reach samt både styrhuvud och sadelrör som ger maximal styrka
- Ramen är extra bastant som rymmer en kraftigare droppersadelstolpe och har ett överdimensionerat styrhuvud
- Högklassigt dämparpaket från kvalitetssäkra RockShox med generösa slaglängder
- Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passar lika bra för intensiv pendlingen som intensiva turer i terrängen
- eMTB och eMTB Lite justerar automatiskt assistansen baserat på dina angivelser för att ge dig exakt rätt mängd kraft
- Det kraftfulla batteriet (750Wh) innebär betydligt mer äventyr mellan laddningarna
- Ny systemkontroll som är elegant integrerad i överröret och visar den assistansnivå du valt för stunden och återstående batterinivå
- Bluetooth-ansluten kontroll, och appen eBike Flow ger dig ännu större kontroll och anpassningsmöjligheter inom fingeravstånd
- Treks RIB-system har en integrerad design där batteriet skyddas av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg
- Extremt slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (XTR) med 12 växlar som levererar tävlingsklar prestanda
- Hydrauliska skivbromsar från Shimano (M9120) ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll oavsett förhållanden
- Knock Block 2.0 - Styrlager som effektivt hindrar styret ifrån att snurra runt om du skulle råka krascha
- Högklassiga 29-tumshjul med lättstyrda men ändå greppsäkra 2,5"-tumsdäck från Bontrager (SE6 Team Issue)
- Med en sänkbar sadelstolpe kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du forsar nedför
Högklassig stomme i kolfiber med imponerande pivotlänkage i magnesium
Stommen utgörs av en uppdaterad ram i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabeldragning (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen skyddar alla vajrar och ger rätt utseende.
Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel och vevlagrets höjd, och du reglerar det enkelt via en mutter. Ramen är fullproppad med massor av smarta finesser (Mino Link-geometri och Active Braking Pivot) som gör dig till en bättre cyklist, medan den invändiga kabledragningen (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger hojen rätt utseende. En annan smart funktion är ramens Knock Block 2.0 styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.
Dräpande dämparkonfiguration som ger dig imponerande kontroll i spåren
Framtill sitter en superresponsiv luftgaffel från RockShox (ZEB Ultimate) och även baktill hittar du en dämpare från RockShox (Super Deluxe Ultimate RT), båda med generösa slaglängder. Du får den kanske mest avancerade dämparen på marknaden med en uppdaterad luftfjädring och exklusiv Thru Shaft. Det ger dig ett fantastiskt grepp, mjuk kontroll och stödet som du behöver för att kasta dig utför de brantaste backarna dagarna i ända. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Låsningen ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt.
Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot (ABP) har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här hojen har dessutom en dropper post från Bontrager (Line Elite) med 100--200 mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.
Atletisk kvalitetsmotor som levererar galet bra stuns och dynamisk körkänsla
Kraften kommer från en atletisk kvalitetsmotor från Bosch (Performance Line CX) med ett vridmoment på hela 85Nm. Den potenta elmotorn drivs av ett extra kraftfullt batteripaket på hela 750 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Den helt nya motorn är lättare, mindre och tystare än föregående versioner, vilket i praktiken innebär naturligare integration och smidigare manövrering. Den är även mer effektiv och säkerställer du kan köra längre på en enskild batteriladdning. Eftersom både batteriet och elmotorn är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga ute i terrängen.
Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design och är mycket användarvänligt: batteriet skyddas helt av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg, och du får till och med plats med ett flaskställ. De har dessutom ett inbyggt handtag som smidigt och enkelt kan avlägsnas och återmonteras i ramen utan användning av verktyg.
Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de tre högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Du kan även använd det intelligenta eMTB-läget för att automatiskt anpassa assistansens effektivitet efter terrängen. Det är ett läge som levererar precis lagom med kraft så att du kan njuta av att cykla. Slå på läget och trampa... svårare ska det inte behöva vara.
Det nya smarta Bosch-systemet ger dig en el-MTB som är mer uppkopplad än någonsin. Systemet ger dig samma kraft och respons med en ny diskret minifjärrkontroll som är strömlinjeformad med bara de kontroller du behöver vid dina fingertoppar så att du kan bläddra bland assistansnivåer eller ändra till assistansfunktion för att leda cykeln. Intelligenta lägen för eMTB och eMTB Lite justerar automatiskt assistansen baserat på dina angivelser för att ge dig exakt rätt mängd kraft under din tur.
Den nya systemcontrollern visar den assistansnivå du valt för stunden och återstående batterinivå. Den är elegant integrerad i överröret för maximalt skydd och en stilren look. Den innehållsrika eBike Flow-appen gör din cykling till en personligt anpassad upplevelse. Använd den för att anpassa motorns assistansnivåer, hålla koll på cykelstatistiken och integrera din information med appar som Strava och Apple Health. Det ingår till och med praktiska funktioner som navigering och servicemeddelanden.
Motorn samarbetar med 12 tävlingsklara växlar från Shimano (XTR) med mekanisk styrning och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Den består av ett vevparti i kolfiber med 34-tandad singelklinga från E*thirteen (E*spec Race) samt en 12-delad kassett (10-51T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på.
Stabilt hjulset som alltid är klart för drabbning och kraftfulla skivbromsar
Allt rullar på ett par extremt robusta 29-tummmare som består av fälgar i Aluminium från Bontrager (Line Pro 30) och slanglösa kvalitetsgummin från Bontrager (SE6 Team Issue) med 2,5" bredd som är klara för drabbning och som briljerar på de flesta typer av underlag. Dessa greppsäkra däck med lågt rullmotstånd levererar den perfekta kombinationen av framkomlighet, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt besvärlig terräng.
Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par 27.5-tummare, men med alla andra fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. När det slutligen blir dags att slå av på farten så handläggs inbromsningen av ett par imponerande effektiva hydrauliska skivbromsar med 4 kolvar från Shimano (XTR) vilket ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.
Vad säger då den internationella cykelpressen?
- Pinkbike - "Trek har verkligen satsat allt med den här cykeln"
- The Loam Wolf - "Bäst i klassen! Det var en jämn match, men det var inte mycket som kunde tävla med Rail på alla typer av underlag. Bosch-systemet hjälper dig att klara alla stigar, och geometrin är näst intill perfekt för de flesta typer av cykling."
- Flow Mountainbike - "Den lyckas balansera förmågan att ta upp stora stötar samtidigt som den är bra på att hoppa. Det är verkligen imponerande. Med sitt bastanta chassi, sin långa hjulbas och robusta utrustning kan Rail rulla utför riktigt svåra backar som en monstertruck"
Mer om Trek Rail serie
Utforska det okända med robust kraft och massor av räckvidd. Rail står för seriös mångsidighet, räckvidd och ett vridmoment som klarar av skytteltrafiken på egen hand när du är ute i endurobanan. Dessa cyklar har fått massor av beröm för sin kraftfullhet, men det går att sätta en stor motor på nästan vad som helst nu för tiden. Det som verkligen gör att Rail-serien sticker ut i mängden är den progressiva geometrin, den långa slaglängden och de finanpassade funktionerna. Tillsammans gör de dessa cyklar till mountainbikes som du trodde bara fanns i fantasin.
Nu har den dessutom Boschs smarta system på alla modeller. På så sätt får du mer anpassningsmöjligheter för din ultimata äventyrsmaskin, plus en aggressiv geometri och ett större batteri för att tackla långa MTB-rundor. Motorn, Bosch Performance Line CX, har ett vridmoment på 85 Nm vilket är bra att ha när du klättrar uppför de brantaste backarna och accelererar upp till maxhastigheten. Välj mellan de olika assistanslägen och den assistansnivå du behöver. Lägena Tour+ och eMTB justerar assistansen automatiskt efter hur du trampar och den aktuella terrängen. Du får en förutsägbar kraft som känns naturlig.
Med Trek´s smarta RIB-system (avtagbart integrerat batteri) kan du ta loss batteriet snabbt och enkelt. Inget besvärligt fumlande under diagonalröret eller grävande i verktygslådan. De stora 29-tumshjulen minskar rullmotståndet så att du kan plöja rätt igenom leran, på löst underlag och virvlande stigar. Med 150 mm slaglängd bak och 160 mm fram är Rail byggd för att ta hand om de stora guppen. Sätt igång! Kör den nedför branta, knaggliga granithällar. Den kommer att visa vad den går för.
- Försäkring Ingår
Allmänt
Ramset
- Ram Ram i OCLV Mountain Carbon, 1,8* nedre styrhuvud, Boschs systemcontroller kan användas, RIB-batteri (avtagbart inbyggt batteri), Knock Block 2.0, invändigt kablage, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, motorskyddet Motor Armor, Mino Link, ABP,
- Rammaterial Kolfiber
- Framgaffeltyp Dämpad
- Bakgaffeltyp Dämpad
- Framgaffel RockShox ZEB Ultimate, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, 1,8* överdimensionerat koniskt styrrör, krona optimerad för el-MTB, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
- Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
- Slaglängd fram 160 mm
- Låsbar framgaffel? Via reglage på framgaffeln
- Bakdämpare RockShox Super Deluxe Ultimate RT, 230 x 57,5 mm
- Slaglängd bak 170 mm
- Låsbar bakdämpare? Via reglage på bakdämparen
Hjul
- Hjulstorlek 29"
- Hjul Fram: Bontrager Line Pro 30, OCLV MTB Mountain Carbon, TLR, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Pro 30, OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, Shimano MicroSpline frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel
- Däckdimension 65-622
- Framdäck Bontrager SE6 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50*
- Bakdäck Bontrager SE6 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50*
Drivlina
- Växelreglage Shimano XTR M9100, 12-vxl
- Bakväxel Shimano XTR M9100, Shadow Plus, lång arm, max. 51T
- Vevparti E*thirteen E*spec Race kolfiber, 165 mm längd
- Kedja Shimano Dura-Ace/XTR M9100, 12-vxl
- Kassett Shimano XTR M9101, 10-51, 12-delad
Komponenter
- Frambroms Shimano XTR M9120 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva fram Shimano RT86, 6-bults, 203 mm
- Bakbroms Shimano XTR M9120 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
- Bromsskiva bak Shimano RT86, 6-bults, 203 mm
- Handtag/Styrlinda Bontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
- Styre Bontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 780 mm bredd
- Styrstam Bontrager Line Pro, 35 mm, Knock Block, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 45 mm längd
- Sadelstolpe Bontrager Line Elite droppersadelstolpe, 100 mm slaglängd, MaxFlow, invändig vajerdragning, 34,9 mm, 345 mm längd
- Sadel Bontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
- Pedaler VP-536, nylonstomme
Motor
- Motor Bosch Performance Line CX
- Motoreffekt 250 W
- Motorns ljudnivå Låg
- Vridmoment center
- Sensorer Hastighet, Kadens, Vridmoment
- Maximal assistanshastighet 25 km/h
Batteri
- Batteri Bosch PowerTube 625 Wh, smart system
- Batterityp Litium-jon
- Batteriplacering Invändigt
- Avtagbart batteri Ja
- Batterikapacitet (Wh) 625 Wh
- Spänning 36 V
- Kan laddas på cykeln Ja
- Batteriladdare 230 V, Bosch standard 4 A, smart system
Det finns ännu inga frågor om El Mtb Trek Rail 9.9 XTR Gen 4 Grå. Du kan själv ställa en fråga.
Ställ en fråga om El Mtb Trek Rail 9.9 XTR Gen 4 Grå