Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Tips och tricks för att smörja en cykelkedja

Läs också: Så smörjer du cykelkedjan i 6 enkla steg

Det här med cykelolja känns som en hel vetenskap idag. Hur många sorter kan det finnas egentligen, och vad behöver jag egentligen köpa på mig för att klara alla väder och underlag och samtidigt vara snabbast i stan?

Hur mycket behöver jag fylla förrådet med?

Idag är det mycket snack från många tillverkare av oljor att det är prestationshöjande, friktionsfritt och trampeffektivt. Det ligger förvisso en sanning i det, men det är inte det som kanske är det viktigaste för att din cykel ska må bra och gå som den ska. Vi tycker att en torr och en blöt olja räcker för att täcka in det mesta för att din cykel ska må bra.

Wet lube eller dry lube beroende på väder och vind

Så dessa två sorter av olja, när ska jag använda den ena respektive den andra? Jo, den torra oljan (dry lube) är bäst under torra förhållanden eftersom den är mer tunnflytande och mindre kladdig. Du behöver applicera den lite oftare och den regnar bort lite lättare, men du har definitivt igen det i det avseende att du inte behöver tvätta kedjan lika ofta. Torr olja drar nämligen inte alls åt sig lika mycket dammpartiklar och skräp som yr runt på vägbanan.

Wet lube, blöt eller tjock olja är det självklara valet för vinterhalvåret eller om du cyklar i skog och mark med mycket blöta partier. Denna olja är precis som den låter lite blötare eller kladdigare, vilket naturligtvis ger ett bättre skydd mot smuts och salt, samt att den inte regnar bort lika lätt. Nackdelen blir att om du kör i dammiga eller torra förhållanden så fastnar det mer smuts i denna olja, vilket då leder till att du behöver tvätta cykeln oftare.

Smörja cykelkedja

Hur gör jag då, hur ska jag olja kedjan?

Du har säkert upptäckt att det finns cykelolja i både dropp- och sprayform. Dessa två former av olja har två olika användningsområden där de verkligen skiner. För att olja kedjan rekommenderar vi verkligen en olja i droppflaska, för att det blir lättare att applicera lagom mycket och bara få olja där man ämnar att få olja. En cykel med skivbromsar är till exempel väldigt känslig för att få olja på själva bromsskivan, vilket är lätt hänt om man försöker olja kedjan med sprayolja. Oljan kan då hamna på bromsskivan och sedan suga in i bromsbeläggen vilket gör dem väldigt svåra att få rena igen. Samma gäller egentligen om du skulle råka få olja på din bromsyta på en fälgbromsad cykel.

Sprayoljan är dock bra till att smörja annat än kedjan, den är perfekt för att försiktigt spraya in i rörliga delar på växelreglage, växel- och bromsvajrar och i själva växlarna för att få allt att fungera som det ska. Det kan alltså vara en bra idé att ha en sprayolja ståendes för dessa användningsområden.

Här hittar du alla dropp- och sprayoljor

Specialoljor och biologiskt nedbrytbara

Det finns idag även lite finare oljor som kan vara värda att prata lite kort om. Muc-Off ligger i framkant vad gäller utvecklingen av högteknologiska smörjmedel för cyklar. De satsar mycket på biologiskt nedbrytbara oljor, och de har även stort fokus på prestanda. Exempelvis oljan C3 Ceramic ger dig faktiskt upp till 10 gånger högre prestanda än en vanlig cykelolja. Många bäckar små, men för dig som verkligen vill ha det mest effektiva som finns så kan det vara värt att pröva.

Se fler saker som är bra att ha hemma när du ska serva din cykel


Läs också: Rengöra cykel – så gör du för att tvätta cykeln grundligt