Nyheter
,Vättern på 300 dagar
,Träning & Tävling
Anmälan till Vätternrundan
För att säkra en plats till Vätternrundan gäller det att hålla sig vaken - då behövs riktigt gott kaffe!
En av de största förändringarna med den nya Spark är att bakdämparen för första gången är HELT integrerad. Inte bara gör det cykeln helt otroligt snygg designmässigt, utan det har även möjliggjort för Scotts ingenjörer att förbättra flera egenskaper i själva dämpar-kinematiken och konstruktionen runt dämparen utan att kompromissa med dess vikt. Länkaget bygger på samma prisvinnande grund som den gamla Sparken, med en single-pivot design. Den behåller konstruktionen som bygger på flex i sadelstaget, vilket innebär låg vikt och önskade dämpar-egenskaper.
Bland annat gör ramen runt den integrerade dämparen att cykeln blir otroligt styv & stabil och optimerar på så sätt kraftöverföringen, som på andra cyklar kan gå till spillo på onödiga rörelser i sidled. Dessutom kan dämparen tack vare integrationen placeras längre ner vilket ger en lägre tyngdpunkt vilket i sin tur ger cyklisten en mer lätthanterlig, rolig och framför allt snabb cykel. Utöver allt detta är ju bakdämparen också helt skyddad från all typ av lera och fukt utifrån som annars kan göra den mindre effektiv. Skyddet från utomstående element innebär även att avsevärt mycket mindre smuts får möjligheten att ta sig in i dämparen, och förbättrar därmed livslängden. Din cykel kommer helt enkelt ALLTID prestera på topp – helt oberoende av väder och underlag. HUR BRA?!
Att ha några av världens absolut bästa och snabbaste cyklister i teamet har hjälpt Scotts ingenjörer att ta fram den perfekta geometrin för Spark RC. Resultatet? En cykel mer dynamisk och effektiv än någonsin tidigare tack vare en grunden som är utformad för 120 dämpning både fram och bak, samt marknadens lättaste ram som väger in på ynka 1870 gram och då inkluderat med dämparen. Minst sagt imponerande.
Att Scott återigen har lyckats skala ner på vikten är tack vare en förstärkning i kolfiberkonstruktionen som gör att vissa delar kan skalas ner så dem är tunnare än ett kreditkort – utan att förlora stabiliteten och styrkan i ramen. Dessutom är den nya spark designad med en 55mm kedjelinje vilket skapar det utrymme för riktigt breda däck utan att offra styvheten vilket är en nyckelfaktor när det kommer till optimal kraftöverföring.
Precis som på tidigare modeller av Spark styrs även dämparna på 2022-modellerna via Scotts smarta TwinLoc Suspension System, vilket enkelt förklarat ger dig kontroll över båda dämparna samtidigt via ett och samma reglage. Du väljer helt enkelt bara ett av de tre fasta lägena (Lockout - Traction Control - Descend) beroende på om du behöver vara snabbast iväg i starten, om du behöver maximal kraftöverföring i svåra klättringar eller en full öppen fjädring i utförslöporna. TwinLoc är ett extremt lätthanterligt och smidigt system som både ger ökad komfort, ett bredare användningsområde samt möjligheten vara bäst under alla delar av ett lopp. Dessutom ger nya TwinLoc-reglaget dig möjligheten att hantera en dropper post från undersidan av styret. Med denna smarta lösning har du cykelns alla viktiga kontroller på ett ställe, alltid redo för action. TwinLoc systemet kan ju kort sagt nästan göra att det känns som att man har tre cyklar i en och samma cykel, och vem vill inte ha det?
En helt ny feature på Spark 2022 är Syncros Fraser iC combo. Problemen som integrerade höljen och slangar ofta annars kan innebära är nu ett minne blott. Med Scotts smarta lösning dras alla höljen och slangar på ett smidigt sätt ska under styret och utefter på sidorna runt styrstammen för att sedan blir helt integrerade vid styrhuvudet som dessutom försetts med specialutvecklade tätningar för att hålla allt rent och snyggt. Summan? Inget trassel bland slangarna, en riktigt clean look och givetvis fortfarande möjligheten att enkelt montera lysen, datorer eller liknande både över och under styret. Den perfekta kombon helt enkelt!
Varje liten del av den uppdaterade Spark kanske känns just liten, men summan av helheten ger cyklisten en ny nivå av prestanda. Tack vare kombinationen av en extremt välbalanserad geometri och en finstämd dämpning så sväljer den glupskt och effektivt allt i sin väg. Vilket i praktiken innebär att du har alla möjligheter att hantera även svåra situationer på ett snabbt, effektivt och enkelt sätt. Detta i kombination med låg vikt och pålitliga kvalitetskomponenter gör serien till något alldeles extra vilket också är något du kommer märka redan efter ett par tramptag. Är du en kräsen cyklist som värdesätter slagkraftig dämpning, effektiv kraftöverföring och hög precision så är du inne på helt rätt spår.
Vill du ha en topp-modern XC-maskin som prioriterar högsta hastighet på tävling och träning, men samtidigt är en ruskigt kapabel stigcykel för äventyren utanför tävlingsbanan. Då ska du välja en modell ur Spark RC-serien! Eller söker du en hoj som är mer åt "Trail-hållet"? Spark 900-serien har ytterligare 10 mm dämpning fram och komponentval som t.ex. däck och bromsar som lämpar sig mer för aggressiv stigcykling. Kalla det XC, Downcountry eller kortslagig-stigcykel, Spark 900 är för dig som vill ha en heldämpad hoj för rolig stigcykling, men som inte heller gör bort sig om du vill tävla!