Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Byta vevlager på cykel – så här gör du steg för steg

Vevlagret är en del på cykeln som får ta en hel del stryk, det är trots allt det som ska stå pall för all kraft du trycker ned i pedalerna. Det finns ett par olika standarder på vevlager, men många av dem fungerar på ungefär samma sätt och har liknande principer och tillvägagångssätt kring hur du byter ut dem.

Ta av vevpartiet

Det första steget är att ta av vevpartiet så att du kommer åt själva vevlagret. Här finns det såklart (som med allt i cykelvärlden) ett flertal olika standarder att ha koll på. Något som alltid är bra att börja med är att växla upp till det största drevet fram (om du har en cykel med framväxel) för att undvika skador på händer av drevet.

  1. Skruva av skruven på vänster vevarm, det gör du med antingen en insexnyckel, en sexkants-hylsnyckel eller ett Shimano-vevparti som kräver ett specialverktyg. Detta specialverktyg är sedan samma verktyg som används för att ta av själva vevlagret som används till denna typ av vevpartier. Om du inte hittar en skruv, kolla så det inte sitter en dammskyddande kåpa längst ut. Den kan du enkelt peta bort med en platt skruvmejsel.
  2. Plocka bort alla eventuella brickor som satt innanför skruven/muttern och använd sedan rätt verktyg om det är gängor i vevarmens centrum.
  3. Gänga i verktyget i vevarmen tills det sitter i hela vägen. Var försiktig så att du inte förstör gängorna. När det är hela vägen i, vrid på handtaget på verktyget medsols för att få lös vevarmen. Gänga sedan ur verktyget från vevarmen och upprepa samma process på andra sidan av vevpartiet. För Shimano Hollowtech-vevpartier där axeln är en del av själva vevpartiet så drar du ur centrumskruven och lossar sedan på de två insexskruvarna på icke-drivsidan för att sedan bara knacka ut vevpartiet mot drivsidan.

Gängade vevlager

Det vanligaste är att vevlagret sitter iskruvat i ramens redan färdiga gängor. Här finns det två typer av lager, antingen kapslade kassettvevlager (till exempel fyrkant eller Shimano Octalink) samt utanpåliggande koppar (till exempel SRAM GXP eller Shimano Hollowtech 2). Principen här är densamma, det är ett lager som gängas in i ramens gängor på vardera sida. Kassettvevlagrena har en fast sida och en lös sida, dessa kan sitta på olika sidor beroende på lager. Här är det verktygen Park Tool BBT-22 eller BBT-18 som ska användas beroende på hur vevlagret ser ut. BBT-22 är för lager med flera splines, och BBT-18 för lager med 8 splines . För lager med utanpåliggande koppar används verktyget Park Tool BBT-9.

  1. Sätt i verktyget i splinesen på sidan som har metallring. Vissa lager har en plastring på ena sidan, men se alltid till att börja med sidan med metallring. För lager med utanpåliggande koppar så trär du bara verktyget över dem så verktygets splines passar i vevlagrets spår.
  2. För drivsidan ska du gänga ut lagret medsols, och på icke-drivsidan ska du gänga ut lagret motsols. Var försiktig så att du inte skadar spåren i lagret, verktyget eller ramens gängor. Här finns en liten brasklapp gällande italienska cyklar, där båda sidorna kan vara högergängade.
  3. Rengör gängorna i ramen ordentligt och se till att det inte finns smutspartiklar, grus eller damm kvar innan du installerar det nya lagret.
  4. Se till att du får rätt sida av det nya lagret på rätt sida i ramen, de är ofta märkta med L och R. Dra på rikligt med fett på gängorna för att det nya lagret inte ska knaka eller ärga fast i ramen.
  5. Gänga i det nya lagret med handkraft så att du inte riskerar att dra det snett och förstöra gängorna. Dra sedan åt med verktyget till ca 40 newtonmeters moment. Om du lägger ca 20kg tyngd bakom ett verktyg med 20cm hävstång så brukar det bli lagom.

Pressfit-vevlager

En del finare racercyklar och mountainbikes har så kallade pressfit-lager. De är alltså inte gängade, utan bara pressade i ramen. Detta sparar vikt, och tillåter även en lite mindre Q-faktor, alltså avståndet mellan pedal och ram. Dock kan dessa vevlager kännas lite mer komplicerade att byta och kräva lite högre grad av försiktighet och noggrannhet, men vi hoppas att denna guide gör det lätt att förstå!

  1. Ta bort dustcaps från lagret. Det är skyddande ringar som ligger på lagrets utsida för att förhindra smuts och damm från att komma in i lagret.
  2. Knacka sedan ut lagret med hjälp av antingen ett specialverktyg eller ett dorn. Trä det igenom vevlagret till den sida du ska knacka ut, och slå sedan försiktigt på änden av verktyget med en hammare tills vevlagret släpper från ramen och hoppar ut. Se till att knacka jämnt runt hela lagret så att det inte böjs eller ramen skadas. Var extremt noga med att bara slå på den inre metallringen av lagret, annars riskerar du att skada lagret.
  3. För att montera det nya lagret kräver det att man har en vevlagerpress, till exempel denna Super B-TB1900B. Lägg i eventuell plastkopp, metallclip och lager i rätt ordning i ramen, gänga ihop verktyget genom vevhuset på ramen och skruva åt tills det sitter som det ska. Applicera dustcapsen på utsidan av lagret, och montera sedan fast ditt vevparti igen. Klart! Om det är så att det nya lagret knakar lite, så kan du göra om processen och stryka lite fett mellan vevlagret och ramen så blir det förhoppningsvis tyst och fint!

Montera dit vevpartiet igen

Nu när du bytt ditt vevlager så är det dags att få dit vevpartiet igen. För Shimano Hollowtech-vevpartier och andra vevpartier där axeln är en del av vevpartiet och går igenom lagret trär du bara i det från drivsidan, monterar dit vänster vevarm, drar åt insexskruvarna och sätter sedan i centrumskruven igen. För vevpartier fästa i kassettvevlager kan du följa denna punktlista!

  1. Se till att stryka fett mellan vevlager och vevparti om du har ett vevlager med splines på. För fyrkantsaxel, använd inte något fett. Om du har ett vevlager med splines, rotera det så du har en spline exakt klockan 12:00.
  2. Trä på drivsidan först, och se till att vevarmen pekar rakt nedåt klockan 6:00.
  3. Gänga på bulten ordentligt på höger sida/drivsidan så det sitter fast som det ska. Denna skruv ska sitta med 30-50 newtonmeters moment, det står ofta märkt på vevpartiet.
  4. Trä på vänster vevarm så den pekar helt åt motsatt håll från höger vevarm. Gänga i skruven och tighta åt ordentligt med samma moment som på höger sida.
  5. Fetta in eventuella dustcaps eller dammskydd så de sitter tight och skyddar ordentligt, installera dem sedan som de ska sitta.

Det här med vevlagerstandarder är en ständigt pågående djungel i cykelvärlden. Idag går man mer och mer tillbaka mot gängade vevlager med utanpåliggande koppar på de flesta typen av cyklar, som turligt nog är det enklaste att byta, serva och felsöka. Vi hoppas att denna guide hjälpte dig en bit i djungeln, och om det är något som du funderar över gällande vevlager så kan våra eminenta medarbetare i butiker och på kundtjänst garanterat hjälpa dig vidare!

Läs också: Ramstorlek cykel – hur väljer jag rätt ram

Läs också: Cykelhållare takräcke – lätt att välja rätt