Skötsel & Tips
3 enkla steg för att spänna cykelkedja
Har du svårt att växla eller hoppar kedjan eller slänger sig mot ramen? Då kan problemet vara att kedjan är för lös. Här går vi ig...
Att bygga och rikta ett cykelhjul är kanske den mest ädla konsten inom cykelmekande. Vi ska här försöka att reda ut begreppen och enkelt förklara principerna bakom det. Denna guide är på en relativt enkel nivå, och utan behov för avancerade verktyg.
Om du märker att cykeln har en lite ojämn gång, eller rentav ser att hjulen är lite skeva så är det läge att rikta upp dem. Med största sannolikhet har ekerspänningen släppt en aning, och att fortsätta cykla med ett skevt hjul leder ofta till att hela fälgen blir skev i sig själv, och då är det svårt att rädda upp det utan att ha en ojämn och därmed ömtålig ekerspänning. Lyft cykeln och snurra på hjulen, titta nära där fälgen passerar ramen för att få en bra referenspunkt kring huruvida hjulet behöver riktas eller inte.
För dig som som är hemmamekaniker och inte tänkt rikta hjul hela dagarna så är det ändå givet att du ska ha en ekernyckel. Det finns enkla för en billig peng som passar flera olika typer av ekrar, till exempel denna från Cyclo Tools ekernyckel.
Om du är en lite mer avancerad mekaniker och vill uppnå ett perfekt resultat på dina hjul så rekommenderas ett ordentligt riktställ som detta från Park Tool. Här kan det även vara bra att ha flertalet specifika ekernycklar som är anpassade för en ekerstorlek.
Hjulen är uppbyggda av ekrar, fälg och ett nav. Hälften av ekrarna är monterade på navets högra sida, och hälften på navets vänstra sida. Ofta kan ekringen på fram- och bakhjul se annorlunda ut, då det går att få olika egenskaper beroende på hur man väljer att ekra hjulet. Nu kommer vi inte gå igenom hur man bygger ett hjul från grunden i denna text, men det kan ändå vara bra att veta att alla hjul inte är ekrade på samma sätt.
När ett kvalitetshjul är rakt och fint i både höjdled och sidled så har hjulet en jämn ekerspänning, du ska alltså inte behöva ha ekrarna på ena sidan betydligt mer hårt spända än de på den andra sidan. Ekerns ände mot fälgen är högergängad, så för att spänna ekern och göra avståndet mellan nav och ekernippel kortare så vrider du den medsols. Vill du istället öka avståndet så vrider du den motsols.
Att en eker går av är kanske det vanligaste missödet du kommer att råka ut för utöver punkteringar och kedjebrott, så här kan det vara bra att veta hur man gör för att kunna åtgärda det så fort som möjligt för att minska belastningen på närliggande ekrar.
Det första steget är att plocka bort hjulet från cykeln, samt montera av däck, slang och fälgband. I vissa fall behöver man även montera av drev eller kassett för att komma åt, om det är så att det gått av på bakhjulets högra sida. Mät sedan ekern noggrant, eller plocka bort ytterligare en eker ett halvt varv bort från den trasiga för att få exakt korrekt längd på den. Det är alltid lättast om du har måttet eller den gamla ekern med dig när du ska köpa en ny. När du fått tag i rätt längd, montera tillbaka dem och försök att dra den ungefär lika hårt som den närliggande ekern. När detta är gjort är det dags att rikta hjulet!
Om du inte har ett riktställ så är det näst bästa att ha cykeln hängandes i ett mekställ för att kunna låta hjulet snurra fritt i luften. Annars funkar det även ganska bra att ha cykeln ståendes uppochned på golvet.
När riktningen i både sidled och höjd är genomförd, kontrollera i fälgens insida att inte några ekrar sticker ut genom nipplarna. Om så är fallet, fila ned dem försiktigt med en metallfil för att undvika punkteringar från insidan.
Vi hoppas att denna guide var till hjälp, och var inte rädd för det lite ”plingande” ljudet som kan uppkomma de första meterna du cyklar, det är bara ekrarna som sätter sig ordentligt. Se till att hålla koll på din ekerspänning och justera minst någon gång om året, kanske ännu oftare än så om du utsätter din cykel för tung last.
Läs också: Justera dina skivbromsar