Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Ibis 2018 - HD4 och Ripley LS

Var MTBn ursprungligen kommer ifrån är en diskussion som ofta väcker heta känslor. Consensus får vi dock nog säga är att den moderna MTBns vagga återfinns i Norra Kalifornien. Det är just här som Scot Nicol 1981 i sitt garage bygger en ram åt en vän och resten är sen historia. Idag, 36 år senare så är Ibis ett cykelmärke framförallt känt för att skapa högkvalitativa MTBs i det absoluta toppskiktet. Redan tidigt i företagets historia inriktade man sig på utveckling och tävlingscyklister. Ibis var t.ex. ett av de företag som tidigt förespråkade 29” däck som idag är nästintill standard. Det är nog också få endurofantaster som missat att svenska Robin Wallner kör på just en Ibis cykel. För er som inte känner till Robin så är han före detta europeisk Downhill mästare och vinnare av de första officiella Svenska Enduro Mästerskapen 2016.

”We can't do everything or make everyone happy. So we focus on doing what we do and doing it well. Everything is great if we keep hitting home runs.

- Scot Nicol, Ibis Founder”

Ibis har fortsatt att ligga i framkant när det kommer till utveckling av både geometri, material och användningsområden. De ser långsiktigt på sin design och jobbar ofta med en idé och uppdaterar cyklarna efter behov. Istället för beroende på årsmodell, ett bra exempel är Ibis Mojo. Mojon introducerades första gången 2006. Idag lever den vidare med HDR och SLR modellerna som är anpassade och utvecklade för att möta de krav som idag ställs på en cykel. Ibis med sin Mojo-ram flyttade gränserna för hur man kunde forma och jobba med en ram i kolfiber men dom är även minst lika kreativa när det gäller estetiken. Med diskret grafik men desto kaxigare färgval så var Ibis även banbrytande här.

Målet för Ibis har alltid varit att förbättra upplevelsen när du cyklar. Då man var tidig med att jobba med ramar i kolfiber har man skaffar sig mycket kunskap om hur man kan jobbar med just kolfiber. Att då ta klivet in och börja designa och tillverka fälgar i kolfiber ses som ett naturligt steg för företaget. Även har man lyckats leverera fälgar som ligger i framkanten av utvecklingen. Brett, lätt och slanglöst.

Ibis Mojo HD4

Det går inte att skriva om någon annan av Ibis modeller utan att först ha nämnt Mojo. Det är självklart personligt vad man gillar för typ av cykel och geometri, så det är inte helt korrekt att säga att det är den bästa på marknaden. Men då den är inne på sin fjärde generation och Ibis Cycles Enduro Racing Team blev Team World Champions så är det absolut inte fel att säga att det är endurocyklarnas heliga graal.

Mojo HD4 finns i olika varianter från instegsmodellen HD4 NX kring 39 990 kr till värstingen med full XX1 Eagle, Enve komponenter etc. Ramen är den samma oavsett vilken utrustningsnivå - och vilken ram det är. Den fjärde generationens Mojo har längre och slackare geometri. Med en gaffelvinkel på 64,9 grader så är stökiga spår och branta utförslöpor inga problem. Krydda detta sedan med en slaglängd på 153 mm bak och 160 mm fram som sväljer det mesta och det är du som sätter begränsningarna och inte cykeln.

Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle

Ibis Ripley LS

Om Mojon är Enduro cyklarnas heliga graal så är Ripleyn stigcyklarnas enhörning. Även detta är en modell Ibis jobbat med under en längre period och Ripley LS är den tredje generationens Ripley. LS står för ”long and slack” och det är precis vad denna ram är. Ibis har verkligen levererat en modern ram med korta kedjestag och lång hjulbas. Ramen kan kännas lite stor vid första anblick med sitt långa överrör och biffiga kurvor. Men ramen är designad att användas med korta styrstammar och när man väl börjar cykla på den så märker man att här har Ibis ingenjörer träffat rätt igen.

Ripley LS är en stigcykel. 120 mm slag bak och 130 mm slag fram. Länkaget kallas för DW-länkage och bjuder på riktigt fina klättringsegenskaper. Du kan trampa dig uppåt utan problem och dom feta 2.6 däcken från Schwalbe ger dig ordentligt med grepp även när underlaget är av lite lösare karaktär. Det är dock utför och på tekniska stigar som Ripley LS levererar.

Tack vare sin fina geometri så upplevs cykeln livlig och responsiv. Istället för den tröga känslan man får med en cykel med längre slaglängd så är Ripleyn snabb och smidig samtidigt som den klarar av så mycket mer än man tror. Det är just det som är grejen med Ibis cyklar. Det är svårt att förklara men känslan man får på en Ripley gör att du bara vill trampa hårdare, cykla snabbare och kasta dig ut för brantare terräng. Samtidigt så kan du ge dig ut på längre stigturer och cykeln känns inte trög på vanliga stigar utan fortfarande lätt trampad och lekfull. Ibis har verkligen träffat rätt och lyckats med denna sagolika balans av egenskaper.

Ibis ripley LS XX1 Eagle

HAKKA MX

Ibis filosofi om att leverera cyklar med den bästa känslan är inte begränsat till endast MTBs. Deras nya HAKKA MX är, enligt dom själva, cyklarnas motsvarighet till en Schweizisk armékniv. Det är inte bara en gravelbike. Det är även en cyklocross, en landsvägs racer och en touring hoj.

Dock så är det först och främst en gravelbike. Ramen tillåter dig att köra med upp till 4 0mm breda däck om du kör 28” hjul. Väljer du att köra 27.5” hjul istället så kör du med upp till hela 2.1” breda däck, det är brett det. I kombination med att den kommer med hydrauliska bromsar med riktigt bra bett i gör att den är en ren fröjd att dundra på över grusvägarna med. Skall du sen ut och köra landsväg så går det att byta till dina 28” hjul med tex Continentals 28mm Grand Prix 4000IIs däck och du har en racer.

Den fina kolfiberramen bjuder på internvajerdragning och är även anpassad om man vill köra dropper post med intern vajerdragning. Smarta lösningar och har gjort det möjligt att hålla hjulbasen kort medan man har maximerat hur pass breda däck ramen klarar av. Man har även valt att använda en vevlagerstandard som heter T47. För den oinvigda eller icke teknikintresserade säger det inte mycket. Enkelt sagt kan man säga att det är en klassiskt Press Fit 30 lager fast med gängor som gör det möjligt att använda både tex 30 mm axlar eller 24 mm axlar. Mer möjligheter helt enkelt.

.

Cykeln går att få med både SRAM och Shimano så att den verkligen passar ditt användningsområde och smak. Inte en cykel för alla men för dig som letar efter just en allt-i-allo gravel så kanske den bästa på marknaden.