Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Cykla Vätternrundan – allt du behöver veta

Funderar du på att cykla runt Vättern för första gången? Är det kanske dessutom ditt allra första cykellopp? Inga problem! I den här artikeln har vi samlat det du behöver veta inför att cykla Vätternrundan, med allt från produkttips till svar på vanliga frågor.



Läs också: Serva cykel – så gör du service på cykeln själv


Att cykla ett tävlingslopp för första gången kan kännas läskigt, pirrigt och motiverande på samma gång. Trots att många förbereder sig i många månader innan själva tävlingen kan det vara bra att ha all information man skulle behöva samlad på ett ställe. Nedan har vi därför satt ihop en komplett guide för dig som ska eller funderar på att cykla Vätternrundan för första gången. Är du enbart ute efter en inköpslista med den viktigaste utrustningen hittar du det i slutet av artikeln.


Hur går det till när man cyklar Vätternrundan?

Tävlingen har både start och mål i Motala, vilket innebär att loppet startas där för att sedan ta rutten runt hela sjön Vättern och de närliggande städerna innan deltagarna slutligen anländer till Motala igen. Den totala färden är drygt 300 km och de tävlande startar i olika omgångar fördelade på nästan ett dygn. Mållinjen stänger 28,5 timmar efter första start, men innan dess finns det tre depåstopp med olika hålltider längs banan. För att kunna slutföra hela Vätternrundan måste deltagarna både hålla sig till de olika stopptiderna för depåerna på vägen och hinna ta sig tillbaka till Motala innan mållinjens stängning. Det är självklart tillåtet att stanna till under loppet – man behöver alltså inte cykla kontinuerligt under dessa 30 mil! På depåstoppen bjuds det dessutom på fika och varma måltider, så det kan vara en bra idé att stanna till där och samla energi. Räkna med att loppet kan ta allt från 7 till de tillåtna 28,5 timmarna, men de flesta deltagare som tränat lagom inför tävlingen brukar komma i mål efter 10 timmar.


Hur mycket behöver jag träna inför Vätternrundan?

Hur mycket varje cyklist tränar inför ett lopp är väldigt individuellt och beror främst på hur pass vältränad man är sedan tidigare. Det finns dock en tumregel du kan gå efter, nämligen att “ha 100 mil i benen” innan du ger dig på att cykla runt Vättern. Tänk på att både kroppen och psyket måste klara av att sitta i en ganska statisk position och arbeta i många timmar, vilket gör det viktigt att träna både långa, uthålliga cykelpass likväl som korta, dynamiska pass inför tävlingsdagen. Är du helt novis på både träning och cykling innan du påbörjar förberedelserna inför loppet kan det vara en bra idé att starta med ett lättare och lugnare träningstempo de första veckorna, så att kroppen hinner anpassa sig till omställningen. För att förbereda kroppen väl inför Vätternrundan kan du räkna med att träna i cirka 2-3 månader innan loppet.


Hur ska jag äta innan, under och efter Vätternrundan?

Det är inte bara träningen som är viktig inför ett långt tävlingslopp, utan även kosten. För att samla på dig så mycket energi som möjligt är det bra att öka ditt matintag redan några veckor innan start, så att kroppen får i sig mer kolhydrater, fett, protein och antioxidanter än vanligt. Några dagar innan Vätternrundan kan du öka mängden kolhydrater ytterligare. Detta behöver inte nödvändigtvis ske genom större portioner, det går lika bra att bara äta oftare och fler gånger om dagen. Glöm inte att tillföra mycket vätska till kroppen också, särskilt dagen före tävlingen.

Samma dag som du ska börja cykla runt Vättern kan du äta en normalstor portion mat, helst med mycket pasta, ris eller potatis. Var särskilt försiktig med fett- och fiberinnehållet i maten, eftersom för hög halt av dessa kan leda till magbesvär under loppet. När tävlingen sedan börjat bör du fylla på energin regelbundet, exempelvis med mat och fika som serveras vid depåstoppen och en och annan energibar däremellan. Även här är det fortsatt viktigt att dricka massvis med vatten, sportdryck eller annan vätskeersättning!

När loppet sedan är genomfört brukar kroppen vara helt tömd på både kraft och vätska, vilket gör det viktigt att du fyller på med protein och kolhydrater (exempelvis yoghurt, banan, keso, energibar eller annat snacks) direkt när du kommit i mål. Ät sedan av den varma måltiden som deltagarna serveras och öka ditt salt- och elektrolytintag om du fortsätter känna dig trött, orkeslös och hängig.


Vad är viktigt att kunna inför att cykla runt Vättern?

Utöver att lära dig vara uppmärksam på din egen kropps olika signaler för att inte pressa dig själv för hårt är det bra att även öva på lite vett och etikett inom cykling. Först och främst är det viktigt att kunna cykla i klunga, eftersom chansen är stor att du hamnar i en sådan under loppets gång. Några regler när en grupp cyklar tillsammans är exempelvis att det är viktigt att ha framförhållning, att lägga sig sist i klungan om man behöver uträtta behov och alltid vara uppmärksam på ens omgivning. Eftersom klungan består av många människor som cyklar tätt och i hög fart kan kraschar och mindre olyckor lätt hända om en gruppmedlem missköter sig. Vidare kan det också vara en bra idé att lära sig cyklisternas teckenspråk, som ofta används för att varna medcyklister för hinder eller andra händelser.

Ytterligare några punkter som kan vara viktigt att kunna inför ett långt cykellopp är exempelvis cykelteknik, sittposition på cykeln, bromsteknik och hur man själv fixar småfel på cykeln. Använd gärna träningsmånaderna innan loppet till att läsa in dig och öva på dessa saker på lugna, icke-trafikerade vägar. Det är också rekommenderat att lämna in din cykel på en grundlig verkstadsservice innan du deltar i ett tävlingslopp, så att cykeln är i toppskick innan start.


Inköpslista – det här är viktigast att ha med sig på Vätternrundan



Läs också: Laddningsbar cykellampa – vi guidar till rätt köp

Se hela vårt utbud av cykeldelar

Se hela vårt utbud av cykeltillbehör