Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Cykla på vintern - även på din elcykel!

Många drar sig säkert för att cykla under vintern, framförallt när det ligger lite snö på backen. Men med lite förberedelser, extra utrustning och några användbara tips och trix så går det bra att klara att cykla året runt. Med en elcykel är det några speciella faktorer att tänka på, en av dessa är att ta med sig batteriet inomhus mellan cykelturerna. Effekten i batteriet blir nämligen något sämre när det blir kallt. Det innebär att du inte heller kommer lika långt på dina elcykel-turer som du brukar utan behöver ladda batteriet tidigare än normalt.

Dubbdäck och vinterdäck

Att cykla när det är risk för isfläckar innebär att man ska vara avhållsam med frambromsen. Använd oftare bakbromsen och håll gärna ner farten så du hinner stanna även utan en kraftig inbromsning. Nu finns det ju dubbdäck i olika varianter för cyklar, även elcyklar. Tänk dock på att dubbdäck är mer trögtrampade på barmark och kräver alltså mer kraft. En del kan dra sig för att byta däck efter säsong av bekvämlighetsskäl, det är dock mycket säkrare både för andra och dig själv och du cyklar med dubbdäck när det är halt ute. Nu finns det också vinterdäck där man släpper ut lite av luften för att få bättre grepp och pumpar upp dem igen när det är barmark som gäller.

Läs också: Guide: Välj rätt vinterdäck till din cykel

Skärmar

När det är snö, slask och modd fastnar detta gärna mellan hjulet och stänkskärmen, vilket är ett bekymmer och kan göra det svårcyklat. Här kan man titta på om man kan öka mellanrummet mellan hjul och skärm på något sätt. Det finns kraftiga och bredare stänkskydd för framhjulet att köpa och byta ut till. Prata med våra produktexperter om du undrar hur du kan byta skärmar för att förhindra detta, ring dem på 010- 101 40 00.

Vinterkläder

Den gamla grundregeln är att du ska huttra lite när du sätter dig på cykeln för att starta färden, men detta gäller inte om du cyklar på en elcykel. Då du har assistans av elmotorn blir du helt enkelt inte lika varm av cyklingen, det innebär att du kan klä dig lite friare. Men med vanlig cykel ska du tänka på ”hutter-regeln” och välja cykelkläder som är anpassade för vintern och att inte klä på dig för mycket. Gör du inte det och är för varmt klädd kan du börja svettas redan efter du varit igång i bara fem minuter och du riskerar då komma fram svettig till målet och även att svetten fryser till om du inte kommer in direkt efter cykelturen.

Ett av de viktigare plaggen för en cyklist är handskarna. Vem hatar inte att frysa om händerna? De är dessutom utsatta för fartvinden när de kramar om styrets handtag och sitter där i samma position under i stort sett hela färden. Så ett par bra cykelhandskar som är vindavvisande är väl investerade pengar, om de har flossad insida eller är vinteranpassade håller de värmen ännu bättre.

Men huvudet då? Jo där ska det framförallt sitta en hjälm och under den en tunn mössa som hindrar fartvinden att nå öronen och värmen att strömma ut. Men en alltför tjock mössa gör att hjälmen inte skyddar som den ska. Så en tunn hjälmmössa är att föredra, vi har massor av olika modeller att välja på. Ett tips är att ha ett hjälmöverdrag ovanpå hjälmen som hindrar nordanvinden att komma igenom ventilationshålen i hjälmen.

När det är riktigt slaskigt och blött finns det bra skoöverdrag att köpa. Det finns både vattentäta och varmfodrade varianter. Se till att köpa rätt överdrag för dina skor, de är nämligen anpassade för att passa olika varianter. Ett skoöverdrag för landsvägsskor passar oftast inte för MTB.

Läs också: Cykla på vintern – våra bästa tips

Få loss cykellåset på vintern

En annan del som kan vålla bekymmer är fastfrusna cykellås. Men med rätt hantering kan du undvika problemet, lösningen består i låsspray och cigarettändare. Det allra bästa är om du är så pass förutseende att du sprayar låset innan det blir frost. Det hjälper inte bara mot is utan det smörjer dessutom upp mekanismen så att låset håller längre. En vanlig tändare i byxfickan eller i ryggsäcken kan vara lösningen om nu låset frusit trots allt. Värm upp nyckeln med tändarens låga i några sekunder och för in nyckeln i låset och vicka lite på den. Detta får du kanske upprepa några gånger, beroende på hur kallt det är och hur mycket vatten som kommit in och ställt till det. Men efter ett tag så brukar islossningen vara ett faktum och låset öppnar sig. Men glöm nu för all del inte att återigen spraya in lite låsolja för att driva ut det smältvatten som blir kvar. Annars är risken uppenbar att låset fryser igen.

Belysning

Vi sparar det viktigaste till sist – belysning! Se till att batterier och lampor är i topptrim, vintern är inte bara kall och full av snö, den är mörk också. Välj rätt belysning för där du ska cykla, olika cykellampor gör att du syns och ser på olika sätt. Reflexer på både cykeln och dig själv är också att föredra!

Läs också: Bästa cykellampa - våra mest populära cykellampor

Läs också: Reflexer till cykel – öka din säkerhet i trafiken med cykelreflexer

Så ut och cykla i detta härliga vinterväder!

Dubbdäck för elcykel: