Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Cykelservice

Nu när våren är här och sommaren närmar sig med stormsteg så är det hög tid att se över cykeln och ge den lite extra kärlek och omvårdnad. Det är framförallt tre saker du bör göra, tvätta cykeln, kontrollera bromsar och drivlina samt hjul och däck. Vi har därför sammanställt några enkla checklistor du kan ta hjälp av när det är dags för dig att pyssla om din cykel.

Tvätta cykeln

En ren cykel är en glad cykel – så att tvätta av smutsen är alltid en bra idé!

  1. Börja med att skölja av det värsta med en tvättsvamp och en hink vatten, alternativt med trädgårdsslangen om du har tillgång till det.
  2. Stryk sedan på lite avfettningsmedel på kedja och drev och låt det verka någon minut.
  3. Skrubba cykeln med cykelrengöringsmedel och fokusera extra mycket på drivlinan.
  4. Skölj av cykeln på nytt för att få bort allt rengöringsmedel.
  5. Låt cykeln torka och smörj sedan in kedjan sparsamt med olja.

Det är viktigt att du oljar in kedjan direkt efter du tvättat och torkat cykeln, annars löper du risk att det uppstår ytrost. Smörj hellre lite och ofta, då överflödig olja drar åt sig onödiga mängder smuts. Om du har en cykel med skivbromsar ska du vara noggrann med att få varken avfettningsmedel eller olja på bromsskivorna, då detta kan vara väldigt svårt att få bort.

Hur gör jag då, hur ska jag olja kedjan?

Du har säkert upptäckt att det finns cykelolja i både dropp- och sprayform. Dessa två former av olja har två olika användningsområden där de verkligen skiner. För att olja kedjan rekommenderar vi verkligen en olja i droppflaska, för att det blir lättare att applicera lagom mycket och bara få olja där man ämnar att få olja. En cykel med skivbromsar är till exempel väldigt känslig för att få olja på själva bromsskivan, vilket är lätt hänt om man försöker olja kedjan med sprayolja. Oljan kan då hamna på bromsskivan och sedan suga in i bromsbeläggen vilket gör dem väldigt svåra att få rena igen. Samma gäller egentligen om du skulle råka få olja på din bromsyta på en fälgbromsad cykel. Sprayoljan är dock bra till att smörja annat än kedjan, den är perfekt för att försiktigt spraya in i rörliga delar på växelreglage, växel- och bromsvajrar och i själva växlarna för att få allt att fungera som det ska. Det kan alltså vara en bra idé att ha en sprayolja ståendes för dessa användningsområden.

Muc-off cykelservice

Kontrollera bromsar, drivlina och bultar

Att göra en liten genomgång av cykeln inför varje säsong är en bra idé. Efter du tvättat cykeln, kontrollera cykelns bromsbelägg och bromsytor, så att inget ser för nedslitet ut. Känn på bromsarna så att de tar ordentligt och att du kan lita på dem ute i trafiken! Det kan behövas lite efterspänning av bromsvajrarna här, om bromsen känns väldigt slapp och tar långt in. Har du en cykel med hydrauliska bromsar så behöver du fylla på bromsvätska i systemet om bromsen är slapp eller svampig.

Kontrollera din drivlina, alltså kedjan och dreven fram och bak. Det finns särskilda verktyg för att mäta kedjan, men om dina drev på cykeln har blivit väldigt taggiga eller spetsiga så är det förmodligen dags att byta ut både dreven och kedjan. Ett verktyg för att mäta kedjans slitage är alltid bra att ha, då du kan undvika mycket slitage på dreven genom att byta kedjan innan den är helt slutkörd.

Kontrollera även alla bultar på cykeln. Runt styret, sadel, eventuella stänkskärmar/pakethållare och hjulen. Dra åt dem lagom hårt, och se till att använda fräscha verktyg, så att du inte drar sönder skruvskallarna!

Kontrollera hjul och däck!

  1. Pumpa upp ordentligt med luft i däcken, det står ofta ett rekommenderat tryck på däckets sida.
  2. Kontrollera så att däcket inte är nedslitet genom att titta på formen. Om däcket har blivit kantigt och platt på själva kontaktytan är det förmodligen dags att byta ut det.
  3. Undersök även däckets sidor för sprickbildningar, detta uppstår oftast genom att man cyklat med för lågt tryck i däcken. Om däcket är väldigt sprucket och torrt längs sidorna är det också en bra idé att byta ut det, för att undvika punkteringar.
  4. Nu har du ju redan kontrollerat hjulens bultar, men kontrollera igen att hjulen sitter fast i ramen på ett säkert sätt.
  5. Känn på ekrarna så att inga ekrar saknas eller sitter löst, detta gör att hjulet blir skevt, och fortsätter du cykla på ett hjul med dålig ekerspänning eller saknade ekrar kan hela fälgen bli skev, och då finns det en risk att hjulet inte går att rädda. (Du kan även lyfta upp cykeln och snurra på hjulet, för att se att hjulet roterar rakt och fint och inte har blivit skevt).
  6. Om du har en cykel med fälgbromsar kan det vara en bra ide att torka rent bromsytan från eventuell smuts lite extra, för att få en bättre och säkrare bromsverkan. Här kan man även känna en extra gång att fälgen inte blivit nedsliten av för mycket bromsande, det märks oftast genom att det blir som en grop i bromsytan, samt att fälgen känns tunn och sliten.