Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Byta bromsbelägg och bromsklossar på cykel

Att byta bromsbelägg på sin cykel är något som är riktigt bekvämt att kunna själv, i synnerhet om du är en året runt-pendlare! Det är faktiskt inte i närheten av så krångligt som det kan verka, och vi hoppas att detta inlägg ska ge dig självsäkerheten du behöver för att pröva på detta själv.

Olika typer av bromsar

Idag finns det en mängd olika cykelbromsar ute på marknaden, men för att förenkla detta kommer vi att dela upp det i racerbromsar, V-bromsar och skivbromsar. Racerbromsen och V-bromsen är fälgbromsar som helt enkelt bromsar på fälgen med ett par bromsklossar som oftast är tillverkade i gummi. Skivbromsarna fungerar som på din bil, det sitter en bromsskiva fäst i hjulens nav som bromsas av ett bromsok skruvat i ramen och framgaffeln.

Racerbromsar

Racerbromsarna är formade som en hästsko och återfinns på alla fälgbromsade racercyklar idag, men kan även sitta på en del äldre fälgbromsade standardcyklar. Dessa bromsklossar är väldigt enkla att byta. Du kan ofta byta bara gummit eller bromsbelägget på bromsklossen, men vi börjar med att gå igenom hur du byter hela bromsklossen.

Ta bort bromsklossen genom att lossa på skruven som sitter på bromsarmens utsida och sedan bara skjuta ut den ur slitsen i bromsarmen. Installera sedan den nya bromsklossen på precis samma sätt, justera till den så den sitter jämnt med fälgens bromsyta och tighta åt. Var noga med att montera bromsklossen åt rätt håll, det sitter ofta en pil på den som ska vara i cykelns färdriktning.

Vissa klossar går det även att byta bara gummit på, då sitter det en liten insexskruv eller klämma på baksidan av själva bromsklossen. Skruva ut eller dra ut denna och skjut sedan bromsbelägget eller bromsgummit bakåt för att få ut det ur klossen. Skjut sedan i det nya gummit och tighta åt med skruven eller klämman igen. Se till att det nya gummit går i hela vägen, då det är ett spår i baksidan som ska passa för den lilla skruven eller klämman.

Här hittar du våra racerbromsklossar och belägg

Insexnycklar

V-bromsar

En V-broms hittar du på många enklare hybridcyklar och mountainbikes med fälgbroms, och även på flertalet juniorcyklar. Denna broms har 2 separerade bromsarmar som sitter ihop med hjälp av själva bromsvajern.

För att bara byta bromsbeläggen behöver du oftast inte göra något med själva vajern. Ta av hjulet från cykeln, skruva av bromsklossarna med skruven på bromsklossens baksida och sedan installera den nya på samma sätt. Var noga med att du sätter avståndsringarna på samma sätt för att få en jämn inbromsning. Se även till att sätta bromsklossen åt rätt håll. Dessa klossar är ofta lite välvda, så se till att kurvaturen följer fälgens form.

Som ett tillägg i detta avsnitt kan vi prata kort om den så kallade Cantilever-bromsen. Denna broms användes flitigt på cyclocross-cyklar innan skivbromsens intåg på marknaden. Den fungerar liknande V-bromsen, men armarna är mer vinklade inåt och vajern drar rakt ovanifrån. Att byta bromsklossar på dessa fungerar på samma sätt som på en V-broms, men infästningen kan vara lite annorlunda. Dessa belägg har ofta ett helt rakt stift bakåt, som kläms fast genom en skruv med hål i samt en mutter. Men, om du kan byta bromsbelägg på en V-broms så fixar du det garanterat även på en Cantilever.

Här hittar du våra V-bromsklossar och belägg

Se våra Cantilever-bromsklossar

Skivbromsar

Skivbromsar har ofta bromsbeläggen fästa nere i bromsoket med hjälp av en fjädrande klämma samt en sprint som löper genom bromsoket, genom beläggen och klämman och sedan ut på andra sidan. Vissa bromsar har en smal insexskruv som löper igenom på samma sätt som denna pin eller stift. För att byta bromsklossar på en skivbromsad cykel så måste du alltid ta av hjulet från cykeln.

För bromsar med sprint, böj till det rakt med hjälp av en tång på den sidan där öglan inte sitter så att du kan dra ut det i öglan. Efter att sprinten eller skruven är utdragen så kan du bara lyfta ur klämman och bromsbeläggen genom bromsens ovansida.

Installera sedan de nya beläggen på samma sätt. Var noga med att kolla hur klämman satt på de gamla, det är viktigt att den hamnar åt rätt håll på bromsbelägg som inte är symmetriska. Trä sedan i dem i bromsen ovanifrån och skjut igenom sprinten och böj till den ena halvan med en spetstång. Detta för att sprinten inte ska glida ur bromsoket vid oönskat tillfälle. Om det är bromsbelägg som hålls fast med hjälp av en skruv så trär du givetvis bara i skruven och skruvar åt den lagom hårt.

Här hittar du våra bromsbelägg för skvibromsar

Insexnycklar

Saker att tänka på vid byte av skivbromsklossar

Om du har en hydraulisk skivbroms finns det några ytterligare saker att tänka på. Det är viktigt att du inte råkar komma åt bromshandtaget när du har tagit ur hjulet, för då kan bromsbeläggen suga ihop en aning och kolvarna i bromsen skjutas ut för långt. Det går att pressa tillbaka dem med hjälp av handtaget på ett smalt verktyg med plastat handtag, till exempel en konnyckel, eller med hjälp av ett bräckjärn för skivbromsok.

Det kan även vara bra att pressa tillbaka kolvarna på en hydraulisk skivbroms så långt som möjligt innan du installerar de nya bromsklossarna, då de kan vara smått förskjutna inåt efter att du har använt slitna belägg. Kolvarna flyttar sig nämligen närmare och närmare ju mer bromsbeläggen slits ned, för att ge dig en konstant bromsverkan.

På en mekanisk skivbroms sitter det ofta en skruv på insidan som reglerar bromsklossarnas position. Skruva denna hela vägen ut innan du installerar de nya beläggen, för att sedan lättare kunna justera in skruven tills det är så pass tight mellan bromsbelägg och bromsskiva som du önskar.

Spara tid och pengar genom att byta bromsbelägg själv!

Vi hoppas att denna text har givit dig lite guidning kring hur du byter dina bromsbelägg själv. Det kan vara skönt att kunna själv då det oftast är ett jobb som går på 10-15 minuter när man gjort det ett par gånger. Du slipper stå i kö till verkstäder för en sådan enkel operation, och du kan byta beläggen precis när det passar dig.

Kika på fler cykeldelar


Läs också: Bäst i test Mtb-hjälm

Läs ocksåKöpa cykelhjälm – 5 vanliga frågor och svar