Magazine

Vill du inspireras av cykelkunnigt folk samt få tips på saker som rör cykelvärlden så hittar du det här. Läs det senaste - skrivet av branschens bästa.

Crescent 2017 - Intervju

Vad cyklar du själv på för cykel?

Tillfället avgör, men eftersom jag bor på gångavstånd från jobbet så cyklar jag mest för att svettas och ha kul. Jag cyklar gärna racer och har en vit Crescent-racer som heter Giga. Då och då blir det en tur på mountainbiken i skogen, också en Crescent förstås. När jag ska till stan eller gymmet är det praktiskt med cykelkorg. Vi har en klassisk damcykel, en Monark Karin som vi använder lite som familjecykel. Jag köpte den till mig men min tonårsgrabb tyckte att det var helt rätt cykel för honom.

Hur skulle du beskriva Crescents varumärke?

Om jag ska beskriva Crescent lite kort så är det ”cyklar för svenska förhållanden”. Vi designar och utvecklar våra cyklar så att de ska kunna trampas på länge i vårt nordiska klimat. Genom våra produkter och engagemang i olika projekt jobbar vi för att bidra till en aktiv livsstil och en bättre folkhälsa.

Det fina med Crescent är den stora bredden av cyklar; för vardag, för träning och tävling. Det gör att vi har många olika målgrupper, från barnfamiljer och pendlare som använder cykeln i vardagen till elitcyklister som utsätter våra cyklar för extrema prövningar, på landsväg eller i skogen.

Om du fick sammanfatta ert 2017- sortiment - vad skulle du säga då?

Vi har tagit ett rejält kliv framåt när det gäller elcyklar och visar att vi verkligen menar allvar med att vi vill kunna erbjuda den optimala elcykeln till var och en av våra cyklister.

Ja, el-cyklar är väldigt hett just nu. Kan du utveckla hur de rejäla klivet sett ut?

Vi har fler modeller, fler färger och framförallt cyklar med lite olika egenskaper för att passa olika typer av konsumenter. Idag har vi klassiska cyklar, citycyklar, hybrider och mountainbikes som elcyklar. Du kan få motor i framhjulet, centralt i vevpartiet och i bakhjulet och beroende på vad du väljer så beter sig cykeln lite olika.

Vi jobbar hela tiden på att förfina och förbättra vårt sortiment. När det gäller elcykel så har vi satsat mest på vårt egenutvecklade system E-going. Här ser vi nya motorer, uppgraderade motorer som blivit starkare och tystare, bättre displayer med nya funktioner och dessutom så kommer nu alla Crescents elcyklar med ett batteri som håller längre mellan laddningarna.

Vad är de roligaste nyheterna enligt dig?

Personligen så är jag särskilt förtjust i en av cyklarna i hybridsortimentet, den heter Raidho. Förutom att den är riktigt snygg så är den smart att cykla på. Här sitter broms- och växelreglage tillsammans som på en racercykel, så du har full kontroll och kan navigera exakt i trafiken.

Vad sticker ut mest bland era 2017-cyklar skulle du säga?

Vi lanserar ett helt nytt sortiment av heldämpade mountainbikes. Fler och fler vill ha ”fullgung” i skogen och nu möter vi upp med tre modeller Vingner, Draupner och Mjölner.

Finns det några tekniska landvinningar?

Ju mer avancerade cyklar, desto snabbare går utvecklingen teknikmässigt så visst har det hänt en hel del både när det gäller ramutveckling och när det gäller komponenter på många av cyklarna men det som utmärker sig mest skulle jag säga är den utveckling som sker gällande elcyklar. Det gäller både systemen (motor, batteri och display) som när det gäller enskilda komponenter som gör stor skillnad t.ex bromsar.

Vi har hört ett rykte om en tatuerad cykel - kan du berätta mer?

Det måste vara Lotta Yoga ni menar? Det händer att vi jobbar med teman på våra cyklar. Nu när Yoga-trenden är stark så kände vi att vi ville ge cykeln, som har plats för yogamattan på frampakethållaren, ett passande asiatiskinspirerat yogamönster.

Vilka är dina tre favoritmodeller och varför?
  1. Crescent Elda. Denna elcykel är fantastisk skön att cykla på, vi tillverkar cykeln i Varberg och den har ett pris som enligt mig ger väldigt mycket elcykel för pengarna och en billig transport till och från jobbet.
  2. Crescent Team JR lightweight. Vårt produktutvecklingsteam har tagit fram en extra lätta juniorcyklar. Fokus historiskt har legat på att banta vikten på våra vuxencyklar, nu tar vi med oss erfarenheterna i utvecklingen av två nya modeller Team JR lightweight 20” och 24”.
  3. Crescent Zepto Expert. Vår nyhet i cyclocrossfamiljen är kanske den ideala pendlarcykeln – om man gillar att cykla med bockstyre vill säga. Fördelen är att den har en ram som är lite högre framtill. Det gör att man sitter något mer upprätt och gör cykeln stabil också när det ligger grus på vägbanan.
Vintern är ju på ingång, har ni någon cykel som du tycker passar extra bra för vintercyklister?

De flesta cyklar går att vinterrusta med grövre däck eller dubbade däck. Bra belysning är värt att investera i, inte bara ur säkerhetssynpunkt. Ser du bra känner du dig trygg och cyklingen blir både roligare och mer avslappnad. Är du inbiten racercyklist så är en cyclocross ett bra alternativ till racern.

Hur är det nu egentligen, bygger ni alla cyklar i Sverige?

All utveckling och design sker i Varberg. Merparten av våra cyklar byggs i fabriken i Varberg, runt 100 000 om året.

Avslutningsvis, kan du avslöja något om hur designprocessen ser ut för era cyklar i korthet?

Våra produkter tas fram med utgångspunkt i marknaden; därför är det viktigt att hela tiden stämma av hur behov och efterfrågan hos konsumenten ser ut. Vi har förmånen att jobba nära vår marknad eftersom Crescent säljs i Sverige och Finland. Vi jobbar med fokusgrupper, via produktråd där vi samlar landets cykelspecialister samt med testcyklister. Vi har ett produktutvecklingsteam i Varberg som håller sig ajour med de internationella trenderna gällande cykel. Som del i en större cykelkoncern har vi tillgång till ett stort nätverk av kunskap genom våra systerbolag runt om i Europa.